Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja för då passar de inte längre. Men det har ju inget att göra med att du ser mullig ut. Bara att du är mulligare än innan.
Det har ju inget med hälsosam vikt att göra. Om du är normal blir du inte mer hälsosam för att du går ner 3 kg.

Jag får ont i ryggen när jag väger mer än vad jag bör. Så jag mår bättre bär jag är lättare. Vilket därmed är bra för min hälsa.

Och jo. Jag ser mullig ut vid den vikten. Det är det inte bara jag som tycker.

Det här inlägget visar så tydligt hur skev synen är i samhället, och i den här tråden uppenbarligen, på vad som är "hälsosamt".

För det första: Du tycker att du ser mullig ut över 60 kg. Det säger ingenting om huruvida du faktiskt gör det. Det kan lika gärna vara så att du fått en ohälsosam syn på vad som är smalt och fint. För det andra: Att underkläder skär in i "fettet" betyder knappast att du behöver gå ner i vikt för din "hälsas" skull. Det säger väl ändå sig självt? Jag är smal, ändå kan vissa kläder skära in i mig. Jag behöver knappast banta pga galopperande fetma bara för det.

Man får vilja vara hur smal man vill men man bör nog fundera över hur man uttrycker sig.

Jag är mullig när jag väger 60 kg. Jag ser mycket tyngre ut än vad vågen visar pga min kroppsform. Jag är inte ute efter att vara smal. Jag mår bättre när jag inte är för tung för min kropp.

Jag tycker att det är lite trist att folk påstår att jag har en ohälsosam syn på vad som är smalt pga att jagsäger att med min kroppsform så är jag mullig vid 60 kg och uppåt. För det är jag. Det har du ingen aning om.

Jag tycker att det är lite trist att folk påstår att jag har en ohälsosam syn på vad som är smalt pga att jagsäger att med min kroppsform så är jag mullig vid 60 kg och uppåt.
Och jag tycker att det är snortrist, rövtrist och deprimerande att du väljer att sitta här på forumet och stärka idén om att man som tjej behöver banta ner sig om ens trosor skär in lite för mycket.

Och jag tycker att det är snortrist, rövtrist och deprimerande att du väljer att sitta här på forumet och stärka idén om att man som tjej behöver banta ner sig om ens trosor skär in lite för mycket.

Och det är jävligt otrevligt att du påklistrar mig titeln att ha en ohälsosam syn på vad som är hälsosamt eller ej för min egen kropp. Det har du inget med att göra.

Jag har inte sagt ett ord om att man behöver banta ner sig för att ens kläder skär in. Lägg inte ord i min mun. Folk har rätten att se ut som dom vill. Jag skriver att jag märker av att jag blivit mullig för att mina kläder som jag har vid en hälsosam vikt för min kropp börjar skära in i mina sidor.

Men precis. Om ens trosor skär in så har man fel storlek/passform på dem.

Ja. Det är ju det jag beskriver. Nu när jag gått upp i vikt så passar dom inte längre för att jag blivit tjockare än vad jag bör vara för att må bra. Och vid den vikten så är jag mullig.

Det har du inget med att göra.
Snälla du, om du väljer att skriva på ett diskussionsforum om något så pass känsligt som vikt och utseende får du nog ta att någon kan argumentera emot dig. Jag för min del tycker att det angår oss alla vad för ideal och normer och knäppa idéer som sprids - till exempel att det är kroppen det är fel på om trosorna skär in, inte trosorna.

Vi behöver inte diskutera det här vidare men återigen: tänk på vad du skriver. Det sitter unga tjejer på det här forumet.

Snälla du, om du väljer att skriva på ett diskussionsforum om något så pass känsligt som vikt och utseende får du nog ta att någon kan argumentera emot dig. Jag för min del tycker att det angår oss alla vad för ideal och normer och knäppa idéer som sprids - till exempel att det är kroppen det är fel på om trosorna skär in, inte trosorna.

Vi behöver inte diskutera det här vidare men återigen: tänk på vad du skriver. Det sitter unga tjejer på det här forumet.

Det är ju för att du läser vad du själv vill höra. Jag beskriver att jag blivit mullig och att jag märker det för att mina kläder inte passar längre.

Det är däremot helt ok att skriva att man är normalviktig vid en högre vikt. Men om man gör det vid en lägre vikt så blir det alltid så mycket drama.

Jag reagerar på att du går runt med kläder som skär in i din kropp och pinas och lider (vad det låter som här iaf) istället för att köpa lite nya trosor som faktiskt sitter skönt (och snyggt!) just nu. Går du ner i vikt har du ju de andra kvar. Känns martyraktigt att gå runt med skavsår på skinnet och märken efter kläder i väntan på att de små ska passa.

Jag reagerar på att du går runt med kläder som skär in i din kropp och pinas och lider (vad det låter som här iaf) istället för att köpa lite nya trosor som faktiskt sitter skönt (och snyggt!) just nu. Går du ner i vikt har du ju de andra kvar. Känns martyraktigt att gå runt med skavsår på skinnet och märken efter kläder i väntan på att de små ska passa.

Jag pinas och lider inte, det är bara ett konstaterande. Bara för att kläderna skär in och skapar valkar så får man inte skavsår. All min vikt går till höfter, mage och lår, så det är inte så mycket som behövs.

Däremot så vet jag att jag motionerat för lite/ätit för mycket när kläderna börjar bli försmå. Det är ett bra mått för mig, för när mina kläder passar så mår kroppen som bäst också!

Sen så väljer jag att använda kläder som är lite töjbara istället när jag fläskat på mig. :up:

Jag tyckte det här lät väldigt lidande och inte som du skriver nu "ett konstaterande". Ett neutralt konstaterande hade varit mer i stil med "mina kläder passar inte längre".
Ursäkta, men vad fanken har du med att göra hur en annan människa vill se ut?
Varför öht ifrågasätta vilken trivelvikt någon annan har?

Jag tyckte det här lät väldigt lidande och inte som du skriver nu "ett konstaterande". Ett neutralt konstaterande hade varit mer i stil med "mina kläder passar inte längre".

Fast Det är ett konstaterande. Min mage står ut, underkläderna skär in och mina byxor skavs sönder. Jag är liksom av den modellen att mina byxor går sönder i låren då dom gnuggas när jag går. Det är ju så det är. Självklart kan man vara mindre beskrivande. Men det gör det inte till ett lidande för min del. För dig kanske det är ett lidande, men bara för att jag fläskat på mig så lider jag ju inte. (Jag får dock lite mer ont i ryggen när jag kommit up i en någon högre vikt.) Det är ju bara lite extra fett och vätska som gör att kläderna sitter på det här viset. Inget jorden kommer gå under för och något som är lätt fixat bara jag slutar med att käka enorma portioner stuvade makaroner varje dag. :d

Jag får ont i ryggen när jag väger mer än vad jag bör. Så jag mår bättre bär jag är lättare. Vilket därmed är bra för min hälsa.

Och jo. Jag ser mullig ut vid den vikten. Det är det inte bara jag som tycker.
Jag tror att Vad jag reagerar på är att sätta just vikten som huruvida kroppen är bra eller ej. Jag menar- du skulle ju hypotetiskt kunna väga mer om du hade mer muskler och inte få problem med ryggen. Kanske sitter ryggproblemen mer i att du inte tränat som du brukar än att du väger 3 kg mer?

Muskler tar ju mindre plats än fett men väger ändå så mer muskler gör ju en tyngre men smalare kropp. Vikten är ju inte det intressanta då?

Längd: 153 cm
Startvikt: 64.8 (18/7)
Målvikt: 53 kg
Delmål 1: <60 kg
18/7 - 64.8
20/7 - 63.5 (-1.3)
22/7 - 62.7 (-0.8)

Har semester, svinvarmt, samt en veckas pulverkur* hemma... så det rullar på i ansenligt takt - därav varannandagsvägningar av ren nyfikenhet. Den största behållningen i min very liquid diet är nog inte att dietshaker och sodastreamern går varm, utan att rosé på balkongen och mackmyra vid sängkanten uteblir... Lika trist som effektivt. :grin:

Fortsätter jäsa i balkongvärmen på lågt intag veckan ut, nästa vecka när satansvärmen klingat av är det hög tid att serva upp landsvägsracern och återgå till den normala aktivitetsnivån jämte en normal foderstat. Mer protein och fullkorn - mindre whisky och smörkräm!

* Pulverkur, vilken toppas med frukt och kokta ägg när andan faller på. Jag är för matglad ens för konstruktiv och motiverad självsvält.

Trots mindre motion och en smula onyttigare kost så är formen helt ok.
6e00152b-a8e8-49ea-a055-3ba8785cc08a_zpswrycca5l.jpg

Har dock inte vägt mig på en halv evighet, men antalet kilon känns lite oväsentligt just nu. Viktigare är att jag mår så bra som jag kan :)

Äter friare nu och räknar bara kalorier på varddagar men går ändå neråt lite långsamt. Känns bra inför semestern om drygt 1,5 vecka :D Nu blir det mer backpacking-style så vi kommer att gå mycket men det lär bli mycket god mat också.

11/02 --- 64.9 kg
28/04 --- 57.9 kg (-7.0)
19/05 --- 58.5 kg (+0.6)
03/06 --- 58.6 kg (+0.1)
09/06 --- 58.3 kg (-0.3)
16/06 --- 57.8 kg (-0.5)
27/06 --- 57.5 kg (-0.3)
11/07 --- 57.3 kg (-0.2)
25/07 --- 56.8 kg (-0.5)

Det är ju olika hur man ser på "normal". Jag antar att @tornblomma önskar att vara smal, inte bara normalviktig. Normal är allt från väldigt smal till mullig om du går efter bmi, som dessutom är ett trubbigt instrument. Man har gärna en idealvikt där man mår allra bäst, båda fysiskt och psykiskt. Med mina dryga 175 cm vill jag ogärna väga mer än 61-62 kg, då börjar jag känna mig tung i kroppen och typ plufsig. Även om jag fortfarande ser smal ut så känns det inte bra i kroppen. Mycket under 60 vill jag dock inte väga för då ser jag väldigt mager och benig ut och det tycker jag inte är klädsamt på mig.

Men jag ser inget fel i att eftersträva en väldigt smal kroppstyp om det är det man tycker är vackert, sålänge det sker på ett hälsosamt sätt. :)

BMI bryr jag mig inte det minsta om, en del av er skulle nog se mig som mullig eftersom jag inte har någon glipa mellan låren och en liten bula på magen men för mig låter det som om många av er ramlat ner i den fälla som skapats av modevärlden och en stor del av samhället som säger att man måste vara pinnsmal för att duga.
Slappna av lite mer i förhållandet till era kroppar så kommer ni att må så mycket bättre, man kan vara hälsosam och leva hälsossamt utan att "overdo it".

• Gilla
Reactions: Ray
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar