Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är flera månader sedan jag skrev här men det har inte hänt mycket, vikten har i princip stått stilla.

Jag tror inte jag riktigt förstod hur svårt det kan vara med viktupp/nedgång. Självklart visste jag att det inte skulle bli lätt men exakt hur svårt det är att ta sig ur gamla mönster och hålla fast vid nya, hälsosamma rutiner hade jag ingen aning om. Det kräver verkligen en hel del.
I mitt fall har det visserligen inte underlättat att jag är ganska psykiskt instabil numer, det händer att jag vill förstöra för mig själv eller att jag är likgiltig, då är det inte så konstigt att jag inte äter bra den dagen heller. Det är möjligt att det hade varit lättare under andra förutsättningar, men ändå. Det är svårare än man kanske tror vid första anblick, eller när man inte behöver/försöker ändra sin vikt.

Jag tror inte jag riktigt förstod hur svårt det kan vara med viktupp/nedgång. Självklart visste jag att det inte skulle bli lätt men exakt hur svårt det är att ta sig ur gamla mönster och hålla fast vid nya, hälsosamma rutiner hade jag ingen aning om. Det kräver verkligen en hel del.
Det är svårare än man kanske tror vid första anblick, eller när man inte behöver/försöker ändra sin vikt.

Håller med dig, och sen att en stigande ålder har en förmåga att sätta käppar i hjulet ska man inte bortse från heller.

Efter att känt det smått meningslöst att vikten stagnerat trots i mina ögon många bra beslut kostmässigt har jag lagt om planen från att hitta de där 60 kg till att träna mera...
Allvarligt så skiter jag ju i om det står 59,8 eller 62,4 kg på vågen. Det är ju flabbet jag vill åt. Så jag kommer inte ändra kosten mer än jag redan gjort- livet är för kort för att späka sig. Istället får jag röra mig mer!

Jag har inte klarat helgen utan godis/snacks/kakor.

Tårta var visserligen planerat till söndagen - större delen av familjen fyller år i augusti/september och vi har sammanslaget firande. Och syrran bakar budapestlängder som inte är av denna världen...

Godiset köpte jag däremot för husfridens skull. Vi har knappt kommit ut med båten i år, delvis på grund av en krånglande utombordare och delvis på grund av mitt jobb och hästeri. Jag var grinig, tvär och på gränsen till otrevlig på vägen till båten, och kände att jag förmodligen skulle få ett utbrott om motorn lade av. Så jag godisdopade mig snäll. Men jag öppnade i alla fall inte paketet med ballerinakex som låg i båten...

Idag är det ny dag, nya tag.

Det är flera månader sedan jag skrev här men det har inte hänt mycket, vikten har i princip stått stilla.

I mitt fall har det visserligen inte underlättat att jag är ganska psykiskt instabil numer, det händer att jag vill förstöra för mig själv eller att jag är likgiltig, då är det inte så konstigt att jag inte äter bra den dagen heller. Det är möjligt att det hade varit lättare under andra förutsättningar, men ändå. Det är svårare än man kanske tror vid första anblick, eller när man inte behöver/försöker ändra sin vikt.

Du förstår med andra ord numer varför "det är bara att" är en så värdelös kommentar? Det är att klart att det går men det kräver en helsikes insats.

(Menar inte att du skrivit så till någon!)

+3.8kg sedan Synarela-start i juni. Det är väl eg helt okej men jag kan inte knäppa mina ridbyxor längre.

Och att bara äta nyttigt är fasiken inte lätt ens när vi är två om saken, oftast _kan_ jag inte äta annat än mat med lite socker och/eller fett men vissa dagar kräver Greta/(Viktor) lakrits för att inte jag ska må illa.

Och så måste jag äta hela satans tiden. Varannan timme. Och det ryms inte i min kropp!

Väldigt underligt problem.

+3.8kg sedan Synarela-start i juni. Det är väl eg helt okej men jag kan inte knäppa mina ridbyxor längre.

Och att bara äta nyttigt är fasiken inte lätt ens när vi är två om saken, oftast _kan_ jag inte äta annat än mat med lite socker och/eller fett men vissa dagar kräver Greta/(Viktor) lakrits för att inte jag ska må illa.

Och så måste jag äta hela satans tiden. Varannan timme. Och det ryms inte i min kropp!

Väldigt underligt problem.
Att behöva äta varannan timme kan inte vara bra för en person som har problem med att överäta

Vem tror att det kan fungera i längden?
Fokus måste flyttas FRÅN maten om en ska klara av att äta mindre i längden och få en stabil vikt

Att behöva äta varannan timme kan inte vara bra för en person som har problem med att överäta

Fokus måste flyttas FRÅN maten om en ska klara av att äta mindre i längden och få en stabil vikt

Jag har inga problem med att överäta (längre). Jag har gjort en gastric bypass och äter annars var tredje timme. Innan vågen vände hade jag gått ner drygt 50kg på lite drygt ett år och varit hyfsat viktstabil (pendlade 1-2kg).

Men nu är jag alltså gravid och har lite mer att ta hänsyn till. Och varannan timme betyder inte full middag varannan timme utan snarare lite fil, en kiwi, en macka (knäcke med ost) etc olika från gång till gång om alltså inte både macka, fil och frukt. Antingen eller.

Fokus måste definitivt ligga på _vad_ jag stoppar i munnen. Mängden reglerar nya magsäcken finfint. Problemet ligger i att vissa dagar accepteras bara ljust rostbröd. Och andra bara flytande. Och andra helst lakrits :crazy:

Äter jag fel så sjunker blodsockret som en sten och vad som är fel är inte samma från dag till dag.

Det är alltså ganska svårhanterligt för mig just nu. Mycket att vänja sig vid.

Det jag hört av mina vänner som opererat sig är att de måste äta ofta pga att magsäcken är så liten.

Jag har inga problem med att överäta (längre). Jag har gjort en gastric bypass och äter annars var tredje timme. Innan vågen vände hade jag gått ner drygt 50kg på lite drygt ett år och varit hyfsat viktstabil (pendlade 1-2kg).

Men nu är jag alltså gravid och har lite mer att ta hänsyn till. Och varannan timme betyder inte full middag varannan timme utan snarare lite fil, en kiwi, en macka (knäcke med ost) etc olika från gång till gång om alltså inte både macka, fil och frukt. Antingen eller.

Fokus måste definitivt ligga på _vad_ jag stoppar i munnen. Mängden reglerar nya magsäcken finfint. Problemet ligger i att vissa dagar accepteras bara ljust rostbröd. Och andra bara flytande. Och andra helst lakrits :crazy:

Äter jag fel så sjunker blodsockret som en sten och vad som är fel är inte samma från dag till dag.

Det är alltså ganska svårhanterligt för mig just nu. Mycket att vänja sig vid.
Ja, jag förstår att det är en stor omställning för dig
Hoppas att du får hjälp med va du ska och behöver äta nu när du är gravid.
Allt ev. överflöd du lägger på dig försvinner när du ammar :)

Det jag hört av mina vänner som opererat sig är att de måste äta ofta pga att magsäcken är så liten.
Ja, det är ofta då lätt att äta lite för mycket, fokus ligger på maten precis som när det gäller Viktväktarna
För mig funkar viktnedgång bäst om jag fokuserar på något annat och försöker "glömma" att äta
Det finns annat att tänka på :)

Har varit duktig hela veckan, men i helgen jobbar jag på arbetsplatsen där jag står en meter från caféet med de fantastiska bullarna. En prövning. .. :nailbiting:

Ja, jag förstår att det är en stor omställning för dig
Hoppas att du får hjälp med va du ska och behöver äta nu när du är gravid.
Allt ev. överflöd du lägger på dig försvinner när du ammar :)
Det är möjligen sanning för många, men definitivt inte alla. I min familj går vi knappt upp alls under graviditeten, de flesta har vägt mindre tre dagar efter förlossningen än de gjorde när de blev gravida. Att inte gå upp 5-10 kg under amningen har vi däremot slitit med allihop.

Jag har medvetet undvikit vågen en period, då jag har börjat komma in i rätt bra vanor gällande fysisk aktivitet och ville inte riskera att tappa sugen för att "det ändå inte ger någon skillnad" pga ett eventuellt obefintligt eller kanske till och med negativt resultat.

Nu har jag dock blivit så pass fast i mina rutiner att jag känner mig säker på att jag vill fortsätta med dem av andra anledningar än primärt viktminskning, och i fredags vägde jag mig igen:

28/7 -- 76,7
04/8 -- 75,7
11/8 -- 74,9
16/9 -- 73,6

Det har ju inte gått nedåt i någon alldeles rasande takt, men ändå klart nedåt och det känns toppenbra! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 090
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar