Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
4hg upp sen förra fredagen måste ses som bra efter total frosseri fre-mån och ingen träning i tisdags. 59.2 kg.
Nu blir det att jobba på lagom under helgen.

Så väger ca 66kg (ska väga in mig i morgon) och vill ner till 54. (Bara 152cm lång). Anväder Lifesum att räkna kalorier och har börjat lära mig springa med appen C25K. Nu hoppas jag att denna tråd ska ge mig lite extra motivation :)

Jag har samma appar! :D Älskar båda!

Jag KAN ha skrivit i den här tråden förut, eller förra, eller kanske tråden före den förra och förmodligen trådarna före dom också. Jag är nämligen olympiamästare på att "börja om". :angel:

Jag pendlar idag mellan 82-84 kg, vilket till mina 168 cm är alldeles för mycket. Vikten ligger stabilt, det är ju alltid något, men jag har/har haft perioder där jag frossat ohämmat och även gömt godsaker på grund av dåligt mående. Jag har hittills varit lagom tudelad i mina tankar kring vikten - ena sekunden står jag inte ut, andra sekunden försöker jag övertyga mig själv om att man ska vara nöjd och glad för den man är och att jag är fin ändå. Men jag når aldrig dit, till att vara nöjd och glad. Jag hatar provrum, får skav av mina jeans, har ett tungt flås och vill inte visa mig i bikini. Punkt slut. Jag orkar inte längre "älska-dig-själv-som-du-är"-tjafset, jag vill ha mitt liv tillbaka!

Mitt första mål är att nå 79. Därefter 75, och efter det 72-70. Jag kan tänka mig att stanna där beroende på hur jag mår och ser ut, men det lockar lite att nå 68 igen, som jag vägde för ett par år sedan. Mitt problem är "allt eller inget", jag har svårt att få balans utan går gärna till överdrift både med motion och mat och så håller det sig ett par veckor, om ens det. Sen är jag tillbaka bland godis och pizza med tanken "skitsamma, det går ändå inte".

Jag räknar kalorier med Lifesum, och använder RunKeeper till motionen, har även c25k för att lära mig springa och har använt den i perioder och hoppas börja igen framåt sommaren när jag förhoppningsvis känner mig lite lättare.

Enligt Lifesum ska jag ligga på 1494 kcal per dag för att tappa 0,7 kg i veckan - är det rimligt? Nu har jag bara räknat några dagar och hamnar hela tiden 100-200 kcal över men jag försöker tänka att det är en inlärningsperiod med vad man kan äta helt enkelt. Igår blev det dubbla pass på gymmet med Easy Line och Bodypump, och idag har jag redan varit ute på 6 km rask promenad. :)

(ursäkta novellen :angel:)

Jag KAN ha skrivit i den här tråden förut, eller förra, eller kanske tråden före den förra och förmodligen trådarna före dom också. Jag är nämligen olympiamästare på att "börja om". :angel:

Jag pendlar idag mellan 82-84 kg, vilket till mina 168 cm är alldeles för mycket. Vikten ligger stabilt, det är ju alltid något, men jag har/har haft perioder där jag frossat ohämmat och även gömt godsaker på grund av dåligt mående. Jag har hittills varit lagom tudelad i mina tankar kring vikten - ena sekunden står jag inte ut, andra sekunden försöker jag övertyga mig själv om att man ska vara nöjd och glad för den man är och att jag är fin ändå. Men jag når aldrig dit, till att vara nöjd och glad. Jag hatar provrum, får skav av mina jeans, har ett tungt flås och vill inte visa mig i bikini. Punkt slut. Jag orkar inte längre "älska-dig-själv-som-du-är"-tjafset, jag vill ha mitt liv tillbaka!

Mitt första mål är att nå 79. Därefter 75, och efter det 72-70. Jag kan tänka mig att stanna där beroende på hur jag mår och ser ut, men det lockar lite att nå 68 igen, som jag vägde för ett par år sedan. Mitt problem är "allt eller inget", jag har svårt att få balans utan går gärna till överdrift både med motion och mat och så håller det sig ett par veckor, om ens det. Sen är jag tillbaka bland godis och pizza med tanken "skitsamma, det går ändå inte".

Jag räknar kalorier med Lifesum, och använder RunKeeper till motionen, har även c25k för att lära mig springa och har använt den i perioder och hoppas börja igen framåt sommaren när jag förhoppningsvis känner mig lite lättare.

Enligt Lifesum ska jag ligga på 1494 kcal per dag för att tappa 0,7 kg i veckan - är det rimligt? Nu har jag bara räknat några dagar och hamnar hela tiden 100-200 kcal över men jag försöker tänka att det är en inlärningsperiod med vad man kan äta helt enkelt. Igår blev det dubbla pass på gymmet med Easy Line och Bodypump, och idag har jag redan varit ute på 6 km rask promenad. :)

(ursäkta novellen :angel:)

Jag tänker att din historia av att gå för hårt ut och sen ge upp tyder på att det är viktigt att du inte äter för lite eller siktar på en för snabb viktnedgång. Nästan ett kilo i veckan låter med det i bakhuvudet som för snabbt, tycker jag. Att ligga på kring 1700 kcal eller stax däröver känns rimligt, under förutsättning att du inte tränar extremhårt.

Har du testat att räkna på hur du har brukat äta för att hålla vikten?

Jag tänker att din historia av att gå för hårt ut och sen ge upp tyder på att det är viktigt att du inte äter för lite eller siktar på en för snabb viktnedgång. Nästan ett kilo i veckan låter med det i bakhuvudet som för snabbt, tycker jag. Att ligga på kring 1700 kcal eller stax däröver känns rimligt, under förutsättning att du inte tränar extremhårt.

Har du testat att räkna på hur du har brukat äta för att hålla vikten?

Det är väl också ett problem - syns det inte på vågen ganska snart ger jag också upp. Det blir en svår balansgång. Men 1700kcal låter inte heller orimligt, för det verkar bli ungefär där jag hamnar just nu.

Det lär bli en "vanlig" dag imorgon, ska räkna då!

Suck, här försöker man vara nyttig och dra ner på snabba kolhydrater och socker. Åt middag hos min syster som är vegetarian, urgott men magert. Naturligtvis fick jag socker känningar mitt i natten och fick trava upp och äta sorbet och en limpmacka klockan tre. Sedan mådde jag pyton eftersom det pendlade så snabbt. Jäkla diabetes.

På väg mot kvällens middag i stan. Har sett fram emot det hela dagen! Har tränat och bara ätit broccolisoppa (0 poäng ) för att "ha råd" med det. Ska försöka välja bra alternativ. Rotfrukter är bättre än pommes, sorbet bättre än kaka med vaniljsås osv. Är planen iaf :p

Har ätit en stor portion pasta *burp* efter att ha konstaterat att det är barmark på terrängslingan. I morgon blir det hårdträning.

Förra veckan var resultatet +-0. Idag var det bättre och jag hade tappat 1 procent :) Totalt 7,6 procent. Känns okej och håller jag vikten, eller tappar mer förstås, en vecka så har jag uppnått mitt realistiska mål (-6,8 procent till GHS). Kommer inte nå mitt utökade mål (-9,5 procent till GHS) men det bryr jag mig inte jättemycket om.

weight.png

:banana:

Det är väl också ett problem - syns det inte på vågen ganska snart ger jag också upp. Det blir en svår balansgång. Men 1700kcal låter inte heller orimligt, för det verkar bli ungefär där jag hamnar just nu.

Det du skriver där gör att jag tänker att rådet från @Koltrast är än mer giltigt.

Varje sådan där tanke om att viktminskning/träning måste ske på ett visst vis i en viss takt för att du inte ska ge upp, är som jag ser det tankar du behöver arbeta dig igenom. Inte anpassa viktnedgången efter. Det du skriver är ju i stort sett att du "måste" gå ner hyfsat fort för annars ger du upp, men du skriver också att även när du går ner fort ger du upp för det blir för mycket, orealistiskt att hålla fast vid sådan diet och träning.

Jag är ledsen, men jag tror att du har ett lite jobbigt jobb att göra i ditt huvud.

(Mitt råd är inte, om det inte är vad du bestämmer dig för, att låta bli att ta itu med vikten. Jag förstår att den vikten till den längden faktiskt är lite för tung för dig, om än inte alarmerande hälsovådlig.)

Precis som @Petruska skriver tror jag att du behöver jobba på dina tankar. Du har försökt upprepade gånger; du har gått ut för hårt och gett upp och du har gett upp för att du inte ser tillräckligt snabba resultat. Din vilja är det inget fel på, men att fokusera på vikten fungerar tydligen inte speciellt bra.

Då får du klura ut ett annat sätt. Kanske släppa viktmål helt och hållet? Styra om fokus mot bättre matvanor och lagom mycket rörelse? På sikt lär du se resultat ändå, men för att inte stupa på vägen behöver du hitta en annan motivation än just tydliga viktminskningar från vecka till vecka(för det har ju inte alls fungerat!).

Kanske ska du inte ens räkna kalorier(det beror lite på hur god koll du har på vad som är rimligt att äta, men eftersom du beskriver episoder av frosseri får jag en känsla av att du kanske äter ganska sunt däremellan?)? Kanske kan en noggrann matplan med regelbundna måltider vara till större nytta än en strikt kalorirestriktion?

De funderingar du har om att gilla dig själv som du är kan vara något att spinna vidare på också. Paniken över att du väger mer än du egentligen vill tycks ju oavsett inte särskilt konstruktiv och ganska plågsam.

Provade min brudklänning idag. Det var bra motivation, kan man ju säga :o
Köpte den efter att jag varit sjuk, och därmed var jag ganska smal. Nu - not so much. Pust.

Nåja, 7 km promenad idag och 5 km löpning igår. Dax att skärpa till maten...

Vet inte riktigt vad som händer med min kropp, men jag går bara neråt i vikt nu! Jag tackar och tar emot då jag stått stilla på 58-60 i något år.. räknade ut att jag inte vägt såhär lite på 5 år :o

Har en extrem gymsvacka så promenerar endast samt har ett aktivt jobb.
Kör periodisk fasta och det verkar funka riktigt bra nu :)

Liiite dålig kosthållning denna helg, men jag har å andra sidan varit ute mycket och rört på mig och nyss kommit hem från några timmars socialdans. Roligt! Får se vad vågen säger imorgon.

4/1 57.5kg
12/1 55.6kg
18/1 54.7kg
25/1 54.7kg
1/2 55.7kg
8/2 55.0kg
15/2 55.0kg
22/2 54.5kg
29/2 54.3kg
7/3 53.5kg
14/3 55.4kg
21/3 55.5kg

Jättekul, verkligen.

Jag skyller på progynonet, bipacksedeln påstår att viktuppgång är en vanlig (1/10) biverkning. Sist kissade jag mest.

Det är mentalt skitjobbigt. Jag fastnar i gamla mönster "äh jag kan lika gärna äta vad skit som helst för det spelar ingen roll" och liknande. Det uppepå viss livsleda gör mig mentalt trött ända in i benmärgen just nu. Ska försöka mota det genom att hjälpa kroppen på traven med kvarg, sushi och frukt. Kroppen gillar det (kanske inte frukten så mycket) men plånboken är inte så förtjust i sushi :p

Idag ultraljud för att se om slemhinnan är tjock nog för återföring av mitt sista frysta embryo. Det är också mentalt tufft. Jag skulle nog behöva lite kurator och sjukskrivning men har inte riktigt råd (ja otroligt långsiktigt korkat).

Så nu har jag hävt ur mig lite, nu ska jag sova en timme på jobbet innan jag knatar upp till Ackis.

Vid första vägningen i morse visade vågen typ -7 kg. Heeelt omöjligt, och efter omvägning -0,6 kg innan toabesök. Lite mer rimligt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 116
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV