Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så väger ca 66kg (ska väga in mig i morgon) och vill ner till 54. (Bara 152cm lång). Anväder Lifesum att räkna kalorier och har börjat lära mig springa med appen C25K. Nu hoppas jag att denna tråd ska ge mig lite extra motivation
Fyll fruktskålen och ställ den framför teven!4hg upp sen förra fredagen måste ses som bra efter total frosseri fre-mån och ingen träning i tisdags. 59.2 kg.
Nu blir det att jobba på lagom under helgen.
Jag KAN ha skrivit i den här tråden förut, eller förra, eller kanske tråden före den förra och förmodligen trådarna före dom också. Jag är nämligen olympiamästare på att "börja om".
Jag pendlar idag mellan 82-84 kg, vilket till mina 168 cm är alldeles för mycket. Vikten ligger stabilt, det är ju alltid något, men jag har/har haft perioder där jag frossat ohämmat och även gömt godsaker på grund av dåligt mående. Jag har hittills varit lagom tudelad i mina tankar kring vikten - ena sekunden står jag inte ut, andra sekunden försöker jag övertyga mig själv om att man ska vara nöjd och glad för den man är och att jag är fin ändå. Men jag når aldrig dit, till att vara nöjd och glad. Jag hatar provrum, får skav av mina jeans, har ett tungt flås och vill inte visa mig i bikini. Punkt slut. Jag orkar inte längre "älska-dig-själv-som-du-är"-tjafset, jag vill ha mitt liv tillbaka!
Mitt första mål är att nå 79. Därefter 75, och efter det 72-70. Jag kan tänka mig att stanna där beroende på hur jag mår och ser ut, men det lockar lite att nå 68 igen, som jag vägde för ett par år sedan. Mitt problem är "allt eller inget", jag har svårt att få balans utan går gärna till överdrift både med motion och mat och så håller det sig ett par veckor, om ens det. Sen är jag tillbaka bland godis och pizza med tanken "skitsamma, det går ändå inte".
Jag räknar kalorier med Lifesum, och använder RunKeeper till motionen, har även c25k för att lära mig springa och har använt den i perioder och hoppas börja igen framåt sommaren när jag förhoppningsvis känner mig lite lättare.
Enligt Lifesum ska jag ligga på 1494 kcal per dag för att tappa 0,7 kg i veckan - är det rimligt? Nu har jag bara räknat några dagar och hamnar hela tiden 100-200 kcal över men jag försöker tänka att det är en inlärningsperiod med vad man kan äta helt enkelt. Igår blev det dubbla pass på gymmet med Easy Line och Bodypump, och idag har jag redan varit ute på 6 km rask promenad.
(ursäkta novellen )
Jag tänker att din historia av att gå för hårt ut och sen ge upp tyder på att det är viktigt att du inte äter för lite eller siktar på en för snabb viktnedgång. Nästan ett kilo i veckan låter med det i bakhuvudet som för snabbt, tycker jag. Att ligga på kring 1700 kcal eller stax däröver känns rimligt, under förutsättning att du inte tränar extremhårt.
Har du testat att räkna på hur du har brukat äta för att hålla vikten?
Det du skriver där gör att jag tänker att rådet från @Koltrast är än mer giltigt.Det är väl också ett problem - syns det inte på vågen ganska snart ger jag också upp. Det blir en svår balansgång. Men 1700kcal låter inte heller orimligt, för det verkar bli ungefär där jag hamnar just nu.
Det lär bli en "vanlig" dag imorgon, ska räkna då!
Precis som @Petruska skriver tror jag att du behöver jobba på dina tankar. Du har försökt upprepade gånger; du har gått ut för hårt och gett upp och du har gett upp för att du inte ser tillräckligt snabba resultat. Din vilja är det inget fel på, men att fokusera på vikten fungerar tydligen inte speciellt bra.Det är väl också ett problem - syns det inte på vågen ganska snart ger jag också upp. Det blir en svår balansgång. Men 1700kcal låter inte heller orimligt, för det verkar bli ungefär där jag hamnar just nu.
Det lär bli en "vanlig" dag imorgon, ska räkna då!