Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag tycker inte att det är så taskigt. Min sambo brukar äta McDonalds, chips, godis, glass osv. framför mig. Jag skulle känna mig taskig om jag hindrade min sambo från att äta det han vill bara för att jag ska gå ner i vikt.
Glimten i ögat, Tonto! ;)

Känner mig dock priviligierad att ha en man som är duktig på att stötta när jag vill gå ner i vikt, jag gör samma för honom. Delvis av egoistiska skäl, han har varit ohälsosamt tung och jag vill att han ska må bra och leva så länge som möjligt så att vi får massor av år tillsammans! :love:

Glimten i ögat, Tonto! ;)

Känner mig dock priviligierad att ha en man som är duktig på att stötta när jag vill gå ner i vikt, jag gör samma för honom. Delvis av egoistiska skäl, han har varit ohälsosamt tung och jag vill att han ska må bra och leva så länge som möjligt så att vi får massor av år tillsammans! :love:
;)

Många verkar dock tycka att det är elakt om inte sambon stöttar genom att inte äta. Min sambo är smal och behöver äta minst 4000 kcal om dagen för att inte bli mager, så det blir inte så bra om han inte skulle sätta i sig lite extra kcal. (Även om det är bättre om de kommer ifrån "riktig mat".)

;)

Många verkar dock tycka att det är elakt om inte sambon stöttar genom att inte äta. Min sambo är smal och behöver äta minst 4000 kcal om dagen för att inte bli mager, så det blir inte så bra om han inte skulle sätta i sig lite extra kcal. (Även om det är bättre om de kommer ifrån "riktig mat".)
Såklart att man måste få äta det man behöver utan att få dåligt samvete. Men som du skriver, man kan ju välja riktig mat - eller käka skräpet på jobbet. Åtminstone när partnern är i de värsta perioderna av sockerabstinens...

Såklart att man måste få äta det man behöver utan att få dåligt samvete. Men som du skriver, man kan ju välja riktig mat - eller käka skräpet på jobbet. Åtminstone när partnern är i de värsta perioderna av sockerabstinens...

Fast nä, han hindrar inte mig från att äta vad jag vill, så jag kommer aldrig att tycka att han inte ska få äta det han vill när han vill.

Fast nä, han hindrar inte mig från att äta vad jag vill, så jag kommer aldrig att tycka att han inte ska få äta det han vill när han vill.
Om han behöver få i sig minst 4000 kalorier per dag kanske hans problem med att du frestar honom med saker han inte ska äta är extremt litet? Hur som helst, det är väl upp till var och en vad man kan tänka sig att offra för att stötta sin partner.

Om han behöver få i sig minst 4000 kalorier per dag kanske hans problem med att du frestar honom med saker han inte ska äta är extremt litet? Hur som helst, det är väl upp till var och en vad man kan tänka sig att offra för att stötta sin partner.

Nej, Men han förbjuder inte mig från att äta det jag vill, när jag vill och hur jag vill. Så varför skulle jag förbjuda honom?

Det handlar om eget ansvar. Alla andra ska inte behöva anpassa sig efter mig för att jag inte kan hålla mig ifrån att äta en massa skit.

Att sedan, även med glimten i ögat, säga att det är taskigt om inte partnern avstår...

Nej, Men han förbjuder inte mig från att äta det jag vill, när jag vill och hur jag vill. Så varför skulle jag förbjuda honom?

Det handlar om eget ansvar. Alla andra ska inte behöva anpassa sig efter mig för att jag inte kan hålla mig ifrån att äta en massa skit.

Att sedan, även med glimten i ögat, säga att det är taskigt om inte partnern avstår...
Fast nu var det inte frågan om att någon skulle förbjuda någon att äta något.

Det var frågan om att en person kunde välja att äta snask framför näsan på en person som kämpar med att låta bli, och därmed göra det svårare för personen att nå sitt mål. Eller så kunde personen välja att låta bli att äta snask framför näsan på den andra personen och göra det lättare för personen att nå sitt mål. Man kan välja att stjälpa eller välja att hjälpa.

Om man till exempel väljer att köpa hem snask och att äta det i åsynen av en partner som man vet klättrar på väggarna av sockersug så kan inte jag tycka att man har valt att hjälpa. Och det är väl lite konstigt om man inte vill hjälpa den man lever med?

Nåväl, vi tycker olika, och alla måste inte tycka likadant. Ville bara redovisa min syn på saken.

Gallsten! :nailbiting:Efter googling är jag ganska säker på att det var det jag fick igår. Kom tio minuter efter maten. Stod att man kan få det om man gått ner mycket i vikt. Inte för att jag har gått ner särskilt mycket eller fort, snittar på 1 kg i veckan.
Har ni andra som gått ner i vikt känt av det nångång?

Har precis spontanbokat en resa till Koh Samui om 5 veckor :D så nu fick jag lite extramotivation! Ska inte direkt ändra på något, men kanske är lite mer försiktig med mina ätardagar bara. Ska bli grymt skönt! :love:

11/02 --- 64.9 kg
18/02 --- 63.7 kg (-1.2)
25/02 --- 63.2 kg (-0.5)
03/03 --- 62.4 kg (-0.8)
10/03 --- 61.5 kg (-0.9)
17/03 --- 61.3 kg (-0.2)
24/03 --- 60.8 kg (-0.5)

Denna vecka kommer gå åt helvete. .. godis och fika på jobbet! Dessutom en stor, maffig macka till lunch som blev över efter ett möte. Och nu börjar påsken... MEN jag ska hålla igång motionen. Cykling och styrka på gymmet igår och idag promenad både till och från jobbet. Nu på väg mot stallet. Ikväll blir det städning inför helgens besök. Det får man också räkna om i poäng :D

Hur går det för er alla påskfirare? -0,6 blev mitt slutliga resultat :banana:

Jag har efter en bortbjuden kväll redan nallat på min veckobonus så kommer få tänka till idag.

Nu har jag gått ner 5,5 kg och kläderna börjar kännas lösa.

Fast nu var det inte frågan om att någon skulle förbjuda någon att äta något.

Det var frågan om att en person kunde välja att äta snask framför näsan på en person som kämpar med att låta bli, och därmed göra det svårare för personen att nå sitt mål. Eller så kunde personen välja att låta bli att äta snask framför näsan på den andra personen och göra det lättare för personen att nå sitt mål. Man kan välja att stjälpa eller välja att hjälpa.

Om man till exempel väljer att köpa hem snask och att äta det i åsynen av en partner som man vet klättrar på väggarna av sockersug så kan inte jag tycka att man har valt att hjälpa. Och det är väl lite konstigt om man inte vill hjälpa den man lever med?

Nåväl, vi tycker olika, och alla måste inte tycka likadant. Ville bara redovisa min syn på saken.

Det där blir nog lätt ett stort problem.

Hittar man inte viljan och styrkan inom sig själv, utan gör sig beroende av att bli hjälpt av sin partner/familj och vad de stoppar i munnen och ser deras hjälp att avstå onyttigheter som självklar, så är risken troligtvis stor för att misslyckas med sin viktnedgång.

Får jag joina här? Jag vill inte gå ner i vikt utan snarare behålla vikten och kanske gå upp lite.
Har tappat runt fem kilo sedan december pga medicin och det är verkligen inte fint på mig! Plus att om jag fortsätter gå ner kommer jag förmodligen få plocka bort medicinen och den hjälper otroligt mycket (egentligen skulle jag vilja höja dosen men det lär jag ju aldrig få om jag inte slutar gå ner). Jag har några kilo kvar till undervikt, men jag vill ju inte stå där om några månader och bara OJDÅ!

Samtidigt har jag börjat med att äta mindre socker pga socker framkallar humörsvängningar och ångest. Så det ger ju en extra boost i viktnedgången.

Just nu äter jag en chipspåse var och varannan dag men det känns ju inte så hälsosamt... :D Försöker ta stora portioner och gärna ta mellanmål osv. Problemet är att om jag tar mellanmål är jag ju inte vidare hungrig när jag väl ska äta sedan.
Jag jobbar halvtid just nu och motionerar lagom - betydligt mindre än jag gjorde innan! Och jobbet är mer stillasittande än det jag hade i höstas. Samtidigt vill jag ju motionera för att må bra!

Tips nån?

Får jag joina här? Jag vill inte gå ner i vikt utan snarare behålla vikten och kanske gå upp lite.
Har tappat runt fem kilo sedan december pga medicin och det är verkligen inte fint på mig! Plus att om jag fortsätter gå ner kommer jag förmodligen få plocka bort medicinen och den hjälper otroligt mycket (egentligen skulle jag vilja höja dosen men det lär jag ju aldrig få om jag inte slutar gå ner). Jag har några kilo kvar till undervikt, men jag vill ju inte stå där om några månader och bara OJDÅ!

Samtidigt har jag börjat med att äta mindre socker pga socker framkallar humörsvängningar och ångest. Så det ger ju en extra boost i viktnedgången.

Just nu äter jag en chipspåse var och varannan dag men det känns ju inte så hälsosamt... :D Försöker ta stora portioner och gärna ta mellanmål osv. Problemet är att om jag tar mellanmål är jag ju inte vidare hungrig när jag väl ska äta sedan.
Jag jobbar halvtid just nu och motionerar lagom - betydligt mindre än jag gjorde innan! Och jobbet är mer stillasittande än det jag hade i höstas. Samtidigt vill jag ju motionera för att må bra!

Tips nån?
Har du sett över fetthalten i maten? Grädde istället för mjölk i kaffet, extra smör på brödet, extra grädde i såsen osv?

4/1 57.5kg
12/1 55.6kg
18/1 54.7kg
25/1 54.7kg
1/2 55.7kg
8/2 55.0kg
15/2 55.0kg
22/2 54.5kg
29/2 54.3kg
7/3 53.5kg
14/3 55.4kg
21/3 55.5kg
28/4 56.6kg

:cry:

Vet inte riktigt vad jag ska göra, panik liksom :crazy: Imorgon får jag tillbaka mitt sista frysta embryo (om det överlever upptiningen) och jag vill ju inte gärna stressa kroppen till att sluta tjocka på sig, det känns inte så smart. Men ska räkna ut en strikt "foderstat" och byta tillbaka till lättmjölk (har mellanmjölk i teet nu, typ 5dl/dag).

Har ätit frukostmacka på mjukt grovt bröd, får byta den till en knäcke och bananerna mot äpplen eller päron, äter ändå Tavegil pga pollen.

Okej. Har inte vägt mig vid samma tid på dygnet - men i alla fall. -0,9kg sedan förra tisdagen.

Och angående när man väger sig... Jag jobbar skift så om vi säger att jag väger mig varje tisdagsmorgon så har jag vissa veckor där jag jobbar förmiddag, andra eftermiddag och några nätter. Antar att det kan spela in? (hur mycket??)
"Ska" man då välja att väga sig efter en dygnsvila t.ex.?

Egentligen spelar det mindre roll för min del, men jag började fundera...

Tips nån?

Extra olja i maten, exempelvis 1-2 matskedar olivolja på pasta, i såser etc. Väldigt mycket kalorier! Småät nötter mellan måltiderna. Mycket kalorier men även en hel del bra grejer i :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar