Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill inte låta som en gnällspik som bara hittar på undanflykter :p men vad gäller fötter och ben så har jag varit hos ortoped, sjukgymnast och även provat ut inlägg och skor hos specialbutik. Vad sista sjukgymnasten sa är att jag går som en anka, dvs med fötterna snett utåt vilket gör att hälsenorna förkortas vilket gör att jag får kramper i vaderna vilket gör att jag går ännu mer som en anka, osv. Började med vattengympa för att avhjälpa det men fick tyvärr sluta efter flytten till Bollnäs, suck! Av någon anledning så får jag kramper av träningscykel också. Vad som verkligen fungerade var en elliptisk maskin i mitt gamla gym. Även om träning är urtråkigt funkade det tills jag fick frusen skuldra, ergo sluta med gym, blir frisk från det efter mer än ett år, och åker på en sjunken disk i nacken. Jag är ett fysiskt vrak :meh:

Sa sjukgymnasten något om varför du går som en anka eller fokuserade hen endast på dina fötter? När jag har varit hos sjukgymnast så har denne utrett hela kroppen och tittat efter svagheter och muskulär inbalans.

Sa sjukgymnasten något om varför du går som en anka eller fokuserade hen endast på dina fötter? När jag har varit hos sjukgymnast så har denne utrett hela kroppen och tittat efter svagheter och muskulär inbalans.

Hon sa någonting om att jag antagligen haft ont i rygg eller liknande börjat gå så och därefter har det bara blivit värre och värre. Jag älskar högklackat dels för att jag är 153 cm lång ;) men också för att det är enda sättet jag kan gå någorlunda bekvämt utan att få stenhårda vader. Jag har försökt stretcha och stretcha och det kan hjälpa lite för stunden men sen är det samma elände igen - det var därför vattengympan var så bra, jag kunde jobba med rätt tåställning utan att få ont. Jag har tre eller fyra inlägg som gjorts för att korrigera min fot ställning men de ger mig ännu mer kramper antagligen för att det tvingar mig att gå mer raktåad. Jäkligt frustrerande. Jag vet att jag snöat in mig lite på en elliptisk maskin men på den kan jag gå mig trött utan att det gör ont. Jag köpte faktiskt en sådan från TV shop :o för ett antal år sedan men den var totalt värdelös. Världens dyraste fotstöd som jag brukade kalla den.

Jag tror jag ska väga mig, fast jag bävar så att jag vet var jag börjar och sedan göra det kanske en gång varannan vecka. Grejen är också att det inte bara är att gå ner i vikt utan jag behöver också få en starkare core and forma om armar lite. Jag vet att jag körde, vad det nu heter, med en matta framför tv för att just stärka mag och rygg muskler.

@MJLee Vad tror du om att ta det i små steg? Klart det bästa vore om du som genom ett under kunde börja leva ett perfekt hälsosamt liv ögonaböj, men det är kanske inte realistiskt?

Istället för att lasta dig själv för dina kassa kvällsätarvanor låter du dem till en början bara vara. Skit i om du äter skräp på kvällarna, men börja lägga till frukost och lunch varje dag. Känner du inte för att äta frukost? Gör det ändå! Tänker du att du åt för mycket kvällen innan och ska börja äta mindre idag och börja med att hoppa över lunchen? Ät den ändå! Börja inte med att gå ut stenhårt och äta perfekta superdupernyttiga måltider om det känns oöverstigligt. Nöj dig med att du äter någonting okej till frukost och någonting okej till lunch. Nästa steg skulle kunna vara att lägga till ett mellanmål på eftermiddagen. Trillar du sen dit på kvällen och äter snask i mängder vareviga dag återgår du ändå till frukost, lunch och mellanmål nästa dag. Varje dag.

Steg ett skulle alltså kunna vara att se till att ha lättäten frukost och snabbfixad lunch hemma eller på jobbet eller var du nu äter och se till att få det i dig.

Började räkna kalorier i söndags, plus cla-tabletter och nån annan "dietpill". Vägde mig idag och har inte gått ner något alls ;) Ligger på 1600 kalorier, lägger inte in all träning eftersom jag tycker appen räknar den lite väl högt. Jaja, bara att fortsätta.

Började räkna kalorier i söndags, plus cla-tabletter och nån annan "dietpill". Vägde mig idag och har inte gått ner något alls ;) Ligger på 1600 kalorier, lägger inte in all träning eftersom jag tycker appen räknar den lite väl högt. Jaja, bara att fortsätta.
Jag kan inte låta bli att svara angående CLA-tabletter. Det är rent vansinne att använda sånna, med tanke på de biverkningar man kan få.

"Senare forskning har visat att CLA har flera negativa effekter (bland annat diabetesliknande försämring av insulinkänsligheten), och de positiva effekterna har inte gått att replicera".

"Vi såg inga positiva hälsoeffekter - tvärtom. Försökspersonerna fick högre blodsocker och lägre känslighet för insulin, och tecken på inflammation i kroppen, mer fria radikaler och mindre av det goda kolesterolet HDL. - Det visar på en ökad risk att utveckla diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och åderförkalkning hos högriskpersoner. Han tror att CLA kan göra att fett försvinner från underhuden men i stället lagras inne i muskler och levern, vilket är svårt att mäta."

Kvarg och sushi idag.

Värsta hälsogurun.

(Sen _kan_ det ligga en lösgodispåse i väskan för det är svullovecka. Man får ha svullovecka när man begraver släktingar som representerar de bästa bitarna av ens barndom. Men magen är då nöjd, så nöjd att jag inte vill reta upp den med godis. Imorgon kanske.)

Jag kan inte låta bli att svara angående CLA-tabletter. Det är rent vansinne att använda sånna, med tanke på de biverkningar man kan få.

"Senare forskning har visat att CLA har flera negativa effekter (bland annat diabetesliknande försämring av insulinkänsligheten), och de positiva effekterna har inte gått att replicera".

"Vi såg inga positiva hälsoeffekter - tvärtom. Försökspersonerna fick högre blodsocker och lägre känslighet för insulin, och tecken på inflammation i kroppen, mer fria radikaler och mindre av det goda kolesterolet HDL. - Det visar på en ökad risk att utveckla diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och åderförkalkning hos högriskpersoner. Han tror att CLA kan göra att fett försvinner från underhuden men i stället lagras inne i muskler och levern, vilket är svårt att mäta."

Har du någon källa/källor? Inte för att jag misstror dig utan för att jag vill läsa mer :) Jag googlade lite innan jag köpte dessa men då fick jag fram resultat att det visst kunde bidra vid viknedgång att biverkningarna var typ noll.

Har du någon källa/källor? Inte för att jag misstror dig utan för att jag vill läsa mer :) Jag googlade lite innan jag köpte dessa men då fick jag fram resultat att det visst kunde bidra vid viknedgång att biverkningarna var typ noll.
http://circ.ahajournals.org/content/106/15/1925.abstract
http://link.springer.com/article/10.1007/s11745-003-1043-7

Det nedre citatet var från en svensk forskare, ska se om jag hittar artikeln
Edit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15277146
Här finns också att läsa om CLA: http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6074

T
För min del så hade jag svårt att komma upp i mina dagliga points. 2 kycklingfiléer "kostar" lika mycket som 1 dl lättmjölk med SP. Helt orimligt i mina ögon, skiljer ju som f-n i kalori mängd.

Men det skiljer ju också enormt i mättnadskänsla. Du blir mättare på 100 gr kyckling än på 1 dl (=100gr) mjölk. .
Jag tycker att SP funkar väldigt bra. Jag har ju testat alla varianter av VV´s poängsystem och alla funkar men det senaste systemet är mer hälsosamt än det gamla.

Pastafredag är här för att stanna. Vi åt en härlig papardelle med en gräddig sås på shalottenlök, körsbärstomat och roquefort i går, i morse drack jag ett stort glas juice och två rostemackor med osockrat jordnötssmör, och sen sprang jag det längsta jag någonsin sprungit. 15,5 kilometer! Jepp, jag är nöjd med mig själv.

Jag har fortfarande inte en aning om vad jag väger då jag inte äger en våg (men gissningsvis fortfarande runt 100 kg-strecket), men med mitt enkla egensnickrade matkoncept och lite mer träning än de vanliga hundpromenaderna så börjar jag sakta med säkert tappa mina överflödscentimetrar och känna mig både starkare och hälsosammare, plus att jag börjar få bättre flås :up: !

img_1899.jpg

Den egoboost-selfien firade jag med en glad bit prinsesstårta efter god lunch igår :D !

img_1901.jpg

Kvarg och sushi idag.

Värsta hälsogurun.

(Sen _kan_ det ligga en lösgodispåse i väskan för det är svullovecka. Man får ha svullovecka när man begraver släktingar som representerar de bästa bitarna av ens barndom. Men magen är då nöjd, så nöjd att jag inte vill reta upp den med godis. Imorgon kanske.)
Jag beklagar, @lil-sis . Sådana veckor får man allting som kan göra det lite mer hanterligt.

Jag beklagar, @lil-sis . Sådana veckor får man allting som kan göra det lite mer hanterligt.

Idag har jag i princip levt på te och lindor-kulor. Hjärnan behövde energin.

Men nu är både jag och kroppen överens om att vi återgår till kvarg och sushi, det blir liksom bättre :)

Gissar på plus på måndag :rofl: Har dessutom äntligen fått mens igen och börjat om med östrogen för att maximera slemhinnan.

Jag har fortfarande inte en aning om vad jag väger då jag inte äger en våg (men gissningsvis fortfarande runt 100 kg-strecket), men med mitt enkla egensnickrade matkoncept och lite mer träning än de vanliga hundpromenaderna så börjar jag sakta med säkert tappa mina överflödscentimetrar och känna mig både starkare och hälsosammare, plus att jag börjar få bättre flås :up: !

img_1899.jpg

Den egoboost-selfien firade jag med en glad bit prinsesstårta efter god lunch igår :D !

img_1901.jpg

Du är snygg :)

Pastafredag är här för att stanna. Vi åt en härlig papardelle med en gräddig sås på shalottenlök, körsbärstomat och roquefort i går, i morse drack jag ett stort glas juice och två rostemackor med osockrat jordnötssmör, och sen sprang jag det längsta jag någonsin sprungit. 15,5 kilometer! Jepp, jag är nöjd med mig själv.

Om det inte är jättelängesedan du kom in (innan du skrev) så tror jag att jag mötte dig idag :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 121
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar