Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det skiljer ju också enormt i mättnadskänsla. Du blir mättare på 100 gr kyckling än på 1 dl (=100gr) mjölk. .
Jag tycker att SP funkar väldigt bra. Jag har ju testat alla varianter av VV´s poängsystem och alla funkar men det senaste systemet är mer hälsosamt än det gamla.

Ja, visst blir du mättare på en kycklingfilé. Men för mig personligen så innebar SP att jag fick i mig för mycket kalorier för att gå ned i vikt. Hade alltid massa SP kvar på kvällen och fick trycka i mig mat jag inte ville ha. Systemet passade inte mig och blev en diet och inte ett verktyg för att få ett normalt förhållande till mat/sötsaker. Jag vet seriöst inte vad som är en sund balans. Antingen blir jag extrem åt ena hållet och äter typ bara kyckling och sallad, eller så går jag all in på allt sött och fett jag kan tänka mig. Med SP blir det ett ohållbart ätmönster för mig. En kaka då och då helt otänkbart och skapar ångest hos mig och det är ju det jag vill bort ifrån. Dessutom blev det svårt att kunna laga mat till hela familjen, vägrar servera mina barn lightprodukter.
Jag kan ju bara delge mina personliga upplevelser och jag tycker det är toppen att det funkar för dig och många andra. :up:

Nu måste jag slänga mig in här och ta tag i mitt liv. Efter två barn har kilona hängt sig kvar men på en acceptabel nivå. Men för 1 år sedan flyttade jag från gård och sålde hästen. Nu kryper vikten sakta men säkert uppåt :(

Så väger ca 66kg (ska väga in mig i morgon) och vill ner till 54. (Bara 152cm lång). Anväder Lifesum att räkna kalorier och har börjat lära mig springa med appen C25K. Nu hoppas jag att denna tråd ska ge mig lite extra motivation :)

Nu måste jag slänga mig in här och ta tag i mitt liv. Efter två barn har kilona hängt sig kvar men på en acceptabel nivå. Men för 1 år sedan flyttade jag från gård och sålde hästen. Nu kryper vikten sakta men säkert uppåt :(

Så väger ca 66kg (ska väga in mig i morgon) och vill ner till 54. (Bara 152cm lång). Anväder Lifesum att räkna kalorier och har börjat lära mig springa med appen C25K. Nu hoppas jag att denna tråd ska ge mig lite extra motivation :)
Välkommen in!

Har klarat en sockerfri våffeldag genom att mixa hallon med en halv banan och ett par druvor och ha i stället för sylt. Jag vet, det innehåller nästan sett lika mycket socker som sylt. Men det är principen - inget tillsatt socker. Åt dessutom en lätt frukost och promenerade sju kilometer på morgonen.

4/1 57.5kg
12/1 55.6kg
18/1 54.7kg
25/1 54.7kg
1/2 55.7kg
8/2 55.0kg
15/2 55.0kg
22/2 54.5kg
29/2 54.3kg
7/3 53.5kg
14/3 55.4kg

På en vecka. Min kropp är sannerligen inte medgörlig. Men det visar hur hårt jag måste dra åt svångremmen för att vara viktstabil.

Bah!

(Men jag inleder denna vecka med gräsligt halsont så det blir nog mest te.)

4/1 57.5kg
12/1 55.6kg
18/1 54.7kg
25/1 54.7kg
1/2 55.7kg
8/2 55.0kg
15/2 55.0kg
22/2 54.5kg
29/2 54.3kg
7/3 53.5kg
14/3 55.4kg

På en vecka. Min kropp är sannerligen inte medgörlig. Men det visar hur hårt jag måste dra åt svångremmen för att vara viktstabil.

Bah!

Alltså, det borde vara fysiskt omöjligt för dig att äta så mycket att du går upp två kilo på en vecka, så du kan nog luta dig tillbaka och lita på att det mesta är vätska. Förstår dock att det är frustrerande när du var så himla nära målet förra veckan!

För mig så går det sakta men säkert nedåt, har inte vägt mig. Men en påbörjat till fettvalk har försvunnit iallafall:up:

Här går det för jävla dåligt. Nyss ätit en halv pizza till frukost och fortsätter med lösgodis... Till mitt försvar så sitter jag och har tråkigt på ett tåg... :p

Jag vill ha värme nu så att jag lättare kan motivera mig till att springa!

Hur gör ni under påsken?
Hemma önskas det janssons, köttbullar, omelett m gräddstuvade kräftstjärtar och ägghalvor och Godis...
Om jag ska äta det samma så blir min portion typ en ägghalva, en köttbulle, en msk janssons och en msk omelett sen är min kcal kvot uppäten.... :crazy:

Hur gör ni under påsken?
Hemma önskas det janssons, köttbullar, omelett m gräddstuvade kräftstjärtar och ägghalvor och Godis...
Om jag ska äta det samma så blir min portion typ en ägghalva, en köttbulle, en msk janssons och en msk omelett sen är min kcal kvot uppäten.... :crazy:

Jansson är kanske inte så bra men för övrigt tex omeletten är ju helt ok! Lägg till grönsallad och tomat/gurka för att dryga ut? Ett par köttbullar kan ju inte heller vara så farligt såvida de inte badar i stekfett eller i gräddsås.

Jag kör igång idag igen. IGEN ja just precis. Dock vet jag att jag faktiskt kan ta tag i det om jag bestämmer mig och det har jag gjort nu!
Räknar kalorier och tillåter mig själv max en icke kaloriberäknad middag ute på restaurang i veckan. Mitt största problem är helt klart att jag äter (och dricker) ute jämt och ständigt.

Kul att väga sig efter en dryg veckas kaloriräknande och vågen står fortfarande på 59 kilo.... Precis som den gjorde innan jag började räkna.:meh:

Kul att väga sig efter en dryg veckas kaloriräknande och vågen står fortfarande på 59 kilo.... Precis som den gjorde innan jag började räkna.:meh:

Det kan ta ett tag innan man får resultat på vågen och vikten kan släppa i omgångar liksom. Alternativet är att du äter för mkt kalorier helt enkelt, men efter en vecka är det nog för tidigt att bedöma det

4/1 57.5kg
12/1 55.6kg
18/1 54.7kg
25/1 54.7kg
1/2 55.7kg
8/2 55.0kg
15/2 55.0kg
22/2 54.5kg
29/2 54.3kg
7/3 53.5kg
14/3 55.4kg

Bah!

Det är nog mer troligt att du har samlat på dig vätska pga förkylning än ätit upp dig två kilo på en vecka. Man blir ju ofta lite svullen när man är förkyld. Jag har fått någon förklaring någon gång som hade med njurarna att göra, men jag är ointresserad av njurar så jag nöjde mig med att lära mig just att man kan bli lite vätskefylld när man är lite sjuk.

Hur gör ni under påsken?

När jag gick ner lite ordentligt i vikt för några år sedan, struntade jag i "dieten" vid traditionella mathögtider. Så gör jag även nu, som viktstabil (eller med kanske två kilo mer än jag vill ha). Jag tycker att livet blir orimligt annars.

Det kan ta ett tag innan man får resultat på vågen och vikten kan släppa i omgångar liksom. Alternativet är att du äter för mkt kalorier helt enkelt, men efter en vecka är det nog för tidigt att bedöma det
Jo, jag veeeet ju det egentligen ;) Men frustrerande ändå! För för många kalorier äter jag nog inte, 1600. Rör mig i snitt 7-8 km/dag, 3-4 träningspass utöver det.

Jo, jag veeeet ju det egentligen ;) Men frustrerande ändå! För för många kalorier äter jag nog inte, 1600. Rör mig i snitt 7-8 km/dag, 3-4 träningspass utöver det.

Okok nej det låter ju rimligt (såvida du inte är typ 1.50-1.60 lång). Räknar du noggrant utan att "fuska" och utan att överskatta din motion så kommer du droppa i vikt bara du kör på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
616
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
964
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 684
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden