Viktökning - hur lång tid?

L

LindaK

Hur lång tid anser ni att det bör ta för en 21-årig häst att gå upp i vikt, så att det syns? Jag köpte mitt sto för ca 2-3 månader sen, hon var då jätte-tunn, snudd på mager, revbenen syns och hon har absolut ingen överlinje, inga muskler alls. Insjunken i flankerna och så. Nu idag har hon hämtat sig något, revbenen syns fortfarande lite, med flankerna är inte lika insjunkna. Jah har läst allt jag kommit över om utfodring av äldre hästar för att verkligen kunna ge henne bästa möjliga. Hon får nu:

MINST 9 kg hösilage (har tyvärr inga värden på det)
1 kg havre
ca 200 g linfröflingor
2 kg lucernpellets
ca 1 kg D&H 16 plus mix salt och mineraler och multivitaminer

Funderar på att även köpa Krafft Rehab och ge henne.Men vad tycker ni? Hon får kraftfodret delat på 3 ggr per dag. Har tyvärr ingen möjlighet att ge henne fler gggr. Hur lång tid borde det ta för henne att gå upp i vikt så att hon ser "normal" ut? Mask och tänder kollade!Har precis börjat ge D&H 16 plus mix och tänkte gå upp till 2 kg i slutändan.
Vore tacksam för hjälp!

Sv: Viktökning - hur lång tid?

Får du inte i henne mer hösilage? Är det blött/torrt?
I värsta fall innehåller det dåligt med proteiner och kan även vara lågt i mj om du har otur och då inte det särskilt mycket.

Men jag skulle nog ha öst på med lusern eftersom analys saknas och det kan du ge i massor! Äter hon lusernhack? I så fall kan du hänga in en stor murarhink i boxen och proppa full med lusern så hon har fri tillgång inne. Plus ge lusernpelletsen, eller öka upp den ordentligt. Eftersom lusern är grovfoder behöver du inte vara rädd att ge för mkt.

När jag har behövt få upp mitt fullblod i hull har hon stått på foderstater som 12 kg hö, 5 kg lusern (fri tillgång i box), kornkross och olja.
Nu när hon är i gott hull står hon på 24kg hösilage(förvisso rätt blött, lågt i mj) 5 kg hö, kornkross och betfor.

Så var inte rädd att ösa på mat!

Senast ändrad:

Vad är det för ras på hästen? ofta går det snabbare att göda upp en ponny än en stor häst.
Tycker generellt att du ger lite grovfoder, vad har det för värden?
Personligen föredrar jag o ge mina mkt grovfoder o lite kraftfoder. Just nu fodrar jag med torrhö o då ger jag shettisarna runt en 5kg/dag o araberna går på ca 8kg. När jag sen kommer att gå över till hösilage kommer jag att dubbla kg mängden grovfoder, shettisarna kommer då få iaf 10kg o araberna runt 20kg då har dom så gott som fri tillgång, sen vad jag ska ge utöver det beror ju på vad analysen säger.

kraftfodret låter väl bra, men jag skulle ge mer hösilage. Jag har en jättegammal gubbe (29 år) som inte kan äta så mycket hö (eller rättare sagt kan inte ta upp näringen lika bra längre) så jag satsar på att ge tillräckligt med hö för att tillgodose tuggbehovet (ca 6-7 kg ts om dagen för en d-ponny) sedan får han kraftfoder så att energigivan täcker behovet för hästar i normal träning (även om han inte rids längre). Lite extra protein för att hålla musklerna (soja). Täcke på på vintern så att han inte ska behöva göra av med energi för att hålla värmen. Han är superfin i hull och muskler. Jag köpte boken "the older horse" som gav en hel del tips även om boken inte är riktigt anpassad för svenska förhållanden.

Hästen ifråga är en blandning av polskt halvblod och trakehner, hon är 21 år gammal och ca 163 cm i mkh. Hon får 9 kg hösilage inne i boxen, äter inte mer där, men sen lägger jag ut i hagen på dagen oxå, försöker få i henne så mycket som möjligt, eftersom jag vet och själv anser att så mycket grovfoder som möjligt är allra bäst för hästar! Värden har jag inga, men är nog ganska bra "normalvärden" om jag tittar på de andra hästarna i stallet som bara får hösilage, och de ser bra ut i hull och muskler. Jag har läst att äldre hästar behöver särskilt seniorfoder om de har svårt att hålla hull, så därför har jag köpt D&H 16 plus mix och funderar på Krafft Rehab oxå. Men nu vill jag se att det händer nåt snabbt, vill så gärna få min gumma i gott hull! Hösilaget har en ts-halt på ca 60-65 %. Hon har täcken på sig för att hjälpa till med att hålla värmen!

Om hon är väldigt tunn så kolla att tänderna är OK och att hon inte har mask. Sedan kan du efter som du inte har värden på grovfodret ge henne mer lusern om hon nu gillar det. När jag själv fått in magra hästar brukar jag ge fri tillgång på lusern i en egen krubba utöver det andra fodret.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 734
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka