Det finns människor i alla olika storlekar som har kroppspositiva konton.
Nej att göra en operation för att gå ner tio kg är inte värt det, det hänger jag med på. Men bara tanken på att behöva gå ner 80 kg hade fått mig att lägga mig på soffan och ge upp innan jag ens börjat.
Min fråga (som utgår från hur jag fungerar) är kan du tänka dig att för resten av ditt liv äta som du behöver för att hålla dig på 50- 60 kg?
Kan du kompromissa lagom mycket med dig själv att väga 100 kg utan att känna att livet blir jobbigt pga din matrutin?
Hur mycket mer ork kommer du ha av att bli av med en 30 kg ryggsäck?
Är det rimligt att hamna på 80- 90 kg istället?
Nu utgår jag som sagt från mig själv, så det är svårt att veta om detta är relevant alls för dig.
Men jag har inte vägt mig på flera år, det innebär dock inte att jag bantat i perioder, väldigt mycket till och med. Ska jag "mäta" kroppen så utgår jag från vilka klädstorlekar istället. (Funkar bättre för mig.)
Men de senaste åren har jag försökt landa i varför jag behöver gå ner i vikt, hur det känns i kroppen (svårt att förklara). Men jag vill ha en viss fysik, behöver till och med, för djuren och gården, JAG vill orka med en del saker. Det är svårt att klättra över fårgrindar med en mage som tar emot tex. Jag behöver en viss kondis för att bygga hagar, om jag inte ska gå och lägga mig efter en nerslagen stolpe.
Nu har jag problem med depression (fan vad man lämnar ut sig på buke). Men det är stor skillnad mot när jag inte orkar byta sängkläder på två månader. Får tvinga mig själv att duscha en gång i veckan och då är det inte ens säkert att jag orkar med att tvätta håret.
När jag äter regelbundet, i mitt fall dricker jag kaffe först och sedan smoothie. Äter fräsh, grön mat med mycket grönsaker gör att det blir en snöbollseffekt där jag känner att jag tar hand om mig själv. Det får mig vilja matcha insidan och utsidan, då vill jag plötsligt måla naglarna och fixa håret.
För mig är det inte rimligt att gå ner i vikt tillräckligt mycket för att kunna räknas som 'smal'.
Om jag tittar på bilder från cirka två år tillbaka och utgår från klädstorleken, så var jag stor. Avskydde bilder på mig själv och tyckte inte "utsidan matchade hur jag såg mig själv".
Men tittar jag på äldre bilder från när jag kom i storlek M, så idag så tycker jag att "damn, vilken donna". Men jag vet själv att jag var precis lika missnöjd och kände mig lika misslyckad då.
I mitt fall så sitter det inte i vikten utan i huvudet, och det kanske inte är så för dig, men jag tror att rätt många känner igen sig i det.