Sv: Viktigt med bra gångarter?
Tack! Det värmer
Tack! Det värmer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Givetvis är det så! Och det var bra. Minst lika bra som de andra gångerna men ändå lade hon sej 2-3 poäng under alla andra domare tidigare. Överlag. Men som sagt, det är OT från tråden
Behöver jag säga att den som ser ut som en dressyrhäst och rör sig som en, faktiskt får en massa extra poäng trots att han inte alls är lika lydig/lyhörd som den gamle.
Fio: Jag tror jag börjar bli kär i dig!!!
En häst med ex dålig skritt tappar många värdefulla procent, en ökad trav utan bra gång får mindre än en lika väl utförd men med bättre gång osv. Jag tror inte att man kommer ifrån det hur gärna man än vill.
Men om det skulle vara som flera andra påstår att hästar som rör sig bra utför övningen sämre än en medioker häst men ändå lyckas få bättre poäng är det ganska orättvist bedömt..
Att många ridskolehästar har små gångarter beror kanske på att de blir dåligt ridna, vilket leder tillbaka till trådens ämne; bra ridning gör att hästen får bättre gång (även om hästar givetvis har olika grundförutsättningar). Det vanligaste scenariot är ju att hästarnas gång försämras med ridning. Vi vanliga hobbyryttare får vara glada om vi lyckas behålla hästens grundgångarter, det är tyvärr inte så många av oss som klarar av att förbättra det hästen har från början.
Du har verkligen lyckats läsa saker jag ALDRIG ens tänkt tanken på. Dom är ridskolehästar. Det säger jag för att du är ett faktum, precis som om jag skulle haft en medryttarhäst tex, då hade jag skrivit just det. Jag tycker våra hästar är helt fantastiska och absolut finare än andra som är privathästar, har aldrig sagt något annat och dom är långt ifrån ofina. Men om det är jobbigt för dig att läsa så kan jag börja säga "en häst jag lånar".
Förlåt till ts också för detta.
För ett par år sen under Falsterbo Horse Show var jag på ett föredrag med Gustaf Svalling (svensk höjdardomare internationellt om någon inte vet) där han gick igenom och berättade hur de tänker och gör när de bedömmer. Det som fastnade hos mig var just att de redan innan start bildar sig en uppfattning om hästen är en 5:a, 6:a, 7:a osv gångartsmässigt sett och det blir sedan referenspunkten genom resten av programmet.
För ett par år sen under Falsterbo Horse Show var jag på ett föredrag med Gustaf Svalling (svensk höjdardomare internationellt om någon inte vet) där han gick igenom och berättade hur de tänker och gör när de bedömmer. Det som fastnade hos mig var just att de redan innan start bildar sig en uppfattning om hästen är en 5:a, 6:a, 7:a osv gångartsmässigt sett och det blir sedan referenspunkten genom resten av programmet.
Så säg att hästen är en 8:a, gör en rörelse tokigt, då får den en 6:a. 6:an däremot gör samma rörelse fint och får - en 6:a. För att få en 8:a krävs något helt extraordinärt av 6:an men det räcker med ok för 8:an.
Var det sedan dessutom ett känt ekipage som brukar göra en rörelse bra men för dagen klantar sig, så kunde de ändå ge ok poäng för att de vet hur bra de brukar göra det, dvs de drar inte lika många poäng som de borde utan bara några.
Ärligt blev jag oerhört besviken och lite förvånad efter föreläsningen. Visst han dömer ju bara höjdare nuförtiden men ändå, filosofin kommer ju någonstans ifrån så den lär ju rotas redan på lägre nivåer.
Fast han pratade faktiskt bara om just gångarter, det var det jag reagerade så tydligt på. Att det inte var så som du skriver. Och han tog upp det flera gånger sen att tex en sexa gångartshäst kommer aldrig få en tia på en rörelse tex. Även om det är en rörelse som är gångartsoberoende tex en halt.
Jag har oxå hört domare säga att de innan programet börjar bestämmer om ekipaget ligger på en 6: a eller en 8:a. Det är ju därför man ska blända domaren redan när man rider in...
Men det har jag inte motsatt mig-läs vad jag skrev- jag motsatte mig att det tänket gäller enbart gången på hästen för det är fel, det är klart att en riktigt bra gång på en för övrigt mycket välriden häst, där ligger tänkta betyget högt, en medioker gång på en för övrigt mkt välriden häst kommer inte riktigt till samma nivå.