Viktigt med bra gångarter?

Sv: Viktigt med bra gångarter?

Lite OT, men ändå...
Bara för att de är ridskolehästar så har de inte per automatik mediokra gångarter. Jag vet en ridskolehäst som blev mamma till en godkänd hingst t ex, inget fel på hennes gångarter direkt... Filmen du lade ut i tävlingstråden, den hästen rör sig som vilken trevlig "privathäst" som helst. Tycker att ridskolor som är seriösa ofta har ett bra snitt på sina hästar, sedan finns det förstås massor av ridskolor som mest har billiga importer med kallblod i sig, men det verkar ju inte vara sådana hästar som du tävlar på.

Nä, jag menade inte att de automatiskt har dåliga rörelser, syftade bara på de två exemplen jag pratade om, inte ridskolehästar generellt.

Sen den jag la ut nu i tävlingstråden rör sig bättre än den jag normalt tävlar, med undantag från skritten.

Den hästen du la ut film på är ju dessutom placerad ett antal gånger i LA3 och har startat MSv C innan den kom till er ridskola, så den har ju varit ute mycket och är välutbildad sedan tidigare. :)

När vi ändå har hamnat ot och jag redan fått bra svar på min fråga så...:

Visst är det så att det finns fina ridskolehästar, men kanske inte av den flashigare typen av min erfarenhet. Rent praktiskt är det är nog lämpligare med hästar som inte rör sig alltför stort, med tanke på att de brukar vara lite svårare att sitta ned på. Men på en seriös ridskola ska det ju definitivt finnas bra hästar, så att man har möjlighet att uppleva hur det ska kännas när det är "rätt", eller hur man nu ska säga.

Att många ridskolehästar har små gångarter beror kanske på att de blir dåligt ridna, vilket leder tillbaka till trådens ämne; bra ridning gör att hästen får bättre gång (även om hästar givetvis har olika grundförutsättningar). Det vanligaste scenariot är ju att hästarnas gång försämras med ridning. Vi vanliga hobbyryttare får vara glada om vi lyckas behålla hästens grundgångarter, det är tyvärr inte så många av oss som klarar av att förbättra det hästen har från början.

Kom på att du kanske trodde det var den jag syftade på i mitt första inlägg, men det var en annan häst jag pratade om, en som vi haft i snart 10 år.

Alltså, om att hästen på min film var tävlad tidigare, det var inte den hästen jag syftade på i mitt första inlägg.

Nej, det har du inte, men jag har heller inte påstått att du har det? Fast nu när du tar upp det så skrev du så här:
Vi har inte vart iväg med honom än så man visste inte hur han skulle bete sig, men han var en pärla! Snäll att lasta och köra och inte ett dyft tittig eller spänd!
Vilket är lite lustigt att du skrev, eftersom han har många placeringar i LA och har startat Msv C sedan tidigare så var det väl inte konstigt att han klarade tävlingsmiljön bra. Så lite tycker jag nog att du försöker få det att låta som att du rider på mediokra ridskolehästar som inte har varit av gårdsplan förut, även om du inte säger det rakt ut.

Det var inte meningen iaf, även om den tävlat förut så vet man ju inte hur dom beter sig, den hade ju lite varierande resultat vilket ju kan tyda på att den kanske varit spänd eller så. Plus att lasta och köra har ju många problem med även om dom tävlar mycket. Sen när jag pratade om medioker så syftade jag fortfarande inte på den utan på den jag tävlar med i vanliga fall.

Men du är ofta snabb att påpeka att du tävlar på ridskolehästar precis som att det vore en extramerit för dig själv. Som sagt, många ridskolehästar har minst lika fina grundkvaliteer som andra hästarna som går i lätt och medelsvår klass.

Det gör jag mest för att jag inte vill att det ska verka som att jag låtsas att det är mina egna. Plus att jag är väldigt stolt över våra skolhästar! :love:

Fast generellt sätt så har väl ändå inte normalridskolehästen på normalridskolan 9 - 10 mässiga gångarter och kanske inte heller 8-mässiga?

Kanske inte heller konstigt för dessa säljs för mer pengar än vad normalridskolan har råd med:)

Att P´s häst har varit ute och tävlat innan hör väl inte till saken? Eller jag kanske har missuppfattat ngt? trodde det handlade om utifall bra gång är viktigt och inte hur mkt tävlingsmeriter en häst har?

(Sen tycker jag gott P kan vara glad och stolt över de resultat hon gör. )

Men du, är det normalt med 9-10-mässiga gångarter över huvudtaget? Nej det är det inte.
Är det normalt med 8-mässiga gångarter? Nej, det är det inte. Hästar med 8 mässiga gångarter har de som kvalar till championaten, dvs de bästa hästarna i varje årgång, dvs de som har bättre gångarter än normalt.

Så, nej de flesta ridskolehästar har inte 8-mässiga gångarter och det har inte heller de flesta "privathästar" heller.

Jo, att den hade tävlat tidigare hörde till saken eftersom hon skrev som om den inte varit ute förut. Det är väl inte märkvärdigare att tävla en häst i LA om den tidigare placerats i LA och tävlat MSv C om den ägs av en ridskola än om samma häst hade varit ägd av en vanlig person? PoC är alltid noga med att påpeka att hon rider ridskolehästar och hon skrev även

Jag tävlar ridskolehäst, och dom har mediokra gångarter.
för att poängtera att hennes poäng kommer minsann av att hon rider tekniskt bra.
Hon får gärna vara glad över sina resultat, men de blir inte bättre av att de görs på en ridskolehäst som var mer välutbildad än många "privathästar" när hon började rida den... Men hon verkar ha ett behov att försöka "förbättra" sin egen insats genom att få det att låta som att hon rider mediokra lektionshästar som aldrig varit av gårdsplan tidigare. Hon skriver det inte rent ut, men undermeningen finns där.

Senast ändrad:

Dom=dom som jag tävlar med, inte lektionshästar generellt. Kanske uttryckte mig luddigt. Sen sa jag inte att den inte varit ute och tävlat förut, jag skrev att VI inte varit iväg med den och att vi inte visste hur den skulle bete sig.

Förstår inte vart skon klämmer faktiskt?

Se citatet från dig i mitt inlägg ovan. Eller, jag kan klippa in det igen:

Jag tävlar ridskolehäst, och dom har mediokra gångarter.

och sedan upprepar jag ett annat citat från dig:

Vi har inte vart iväg med honom än så man visste inte hur han skulle bete sig, men han var en pärla! Snäll att lasta och köra och inte ett dyft tittig eller spänd!

Här antyder du att "dina" hästar är "ofina" och att du minsann måste rida fram allt som finns i dem:
Det går att hävda sig utan gång, bara tillräckligt många fina hästar går dåligt eller missar bort sig! men visst måste man då verkligen kräma ur det som går. Spela på lydnad och teknik.
Där klämmer skon, att du försöker få det att låta som att hästarna du rider har mediokra gångarter/ inte har varit av gårdsplanen och det är för att de är, gudbevars; RIDSKOLEHÄSTAR! Nu tror jag att det inte kan bli tydligare faktiskt. :)
Blir så trött på att folk skyller på hästarna. De hästarna du rider har nog inte sämre gång än snittet, hur mkt du än vill tro det liksom.

Senast ändrad:

Alltså allvarligt, jag har aldrig läst in vare sig det ena eller det andra du listar upp i PoC tävlingsreferat.

Dom flesta normala ryttare här (och det kan man ju säga att alla är undantaget typ Lancet och några till) som tävlar når ju inte upp till de resultat PoC gör på sin ridskolehäst och då rider dom ju och tränar på sin häst varenda eviga dag vilket inte PoC gör.

Tycker väl visst hon ska vara stolt över det! Den där fuxen som hon faktiskt tävlar har väl inga direkta gångarter att hänga i granen direkt.. den mörka på filmen rör sig ju bättre men den tävlar hon ju inte regelbundet

Har jag sagt att hon inte får vara stolt över sina resultat? Nej, det har jag inte. Men hon själv verkar ju inte nöjd med resultaten eftersom hon försöker "förbättra" sin insats genom att prata ner hästarna.

Det finns många med "privathäst" som fått utbilda själva eftersom en "färdig" LA-MSv häst är för dyr. Tänk att få tävla en häst som redan var utbildad, lyx enligt mig som i stort sett bara tävlar unghäst, inte ett handikapp liksom (oavsett vem som råkar äga hästen)...

Senast ändrad:

Alltså som sagt .. jag kan inte alls utläsa det du gör ur PoC´s referat.. tex att hon skulle prata ner hästarna?

Det är väl inte så konstigt att man som ny ryttare på en nykommen häst är lite nervös för hur den ska bete sig? Hästar är ju inga maskiner som bara gör som dom alltid gjort, hade det varit så hade vi inte haft så många hästtvister som vi har idag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?