Viktigt med bra gångarter?

Sv: Viktigt med bra gångarter?

Nej, alla läser vi en text olika, men enligt citaten här ovanför så tycker iaf jag att det är ganska tydligt att hon inte direkt tycker att det är hästarnas förtjänst att hon blir placerad.

Jag kan nog säga att jag tycker fuxen har medioker gång , inte alls som snittet jag tänker på och ser ute på dom dressyrtävlingar jag är på (visserligen inte så många). Har du sett fuxen?

Du har verkligen lyckats läsa saker jag ALDRIG ens tänkt tanken på. Dom är ridskolehästar. Det säger jag för att du är ett faktum, precis som om jag skulle haft en medryttarhäst tex, då hade jag skrivit just det. Jag tycker våra hästar är helt fantastiska och absolut finare än andra som är privathästar, har aldrig sagt något annat och dom är långt ifrån ofina. Men om det är jobbigt för dig att läsa så kan jag börja säga "en häst jag lånar".

Förlåt till ts också för detta.

Nej, alla läser vi en text olika, men enligt citaten här ovanför så tycker iaf jag att det är ganska tydligt att hon inte direkt tycker att det är hästarnas förtjänst att hon blir placerad.

Ja då läser vi olika.. jag är helt förvånad varenda gång hon är placerad för jag tycker fuxen är astråkig, går i för låg form och är alldeles för markbunden i skolorna för att få så bra poäng som den får

:rofl::rofl:

Förlåt PoC :D

Jag vet inte om jag har sett "fuxen", har inte tänkt på PoCs filmer förut och jag vet inte vem hon är irl. På filmer som jag har sett så sitter hon inte på sämre hästar än många "privatryttare" iaf. Om PoCs häst är för låg i formen som du skriver så beror det iaf inte på att den har mediokra gångarter. En markbunden gång kommer ofta av att hästen rids oeangerat med dåligt pusch bakifrån, även det är oftast ryttarelaterat.

Det jag reagerade på att hon noga framhåller att det är ridskolehästar som man inte vet hur de reagerar ute på tävling även om den tävlat Msv C innan, fast just det "glömde" hon att tala om, och att ridskolehästar har mediokra gångarter och att man därför måste rida extra bra för att bli placerad, typ.

Jag kan iaf inte tolka PoC på annat sätt när hon skriver så som hon skriver, inte ens med den bästa viljan. Men du kanske inte alls menar så PoC, vad vet jag... Känns som att ämnet är rätt uttömt nu.

Till TS; Jag vill tro att man tjänar på att visa upp hästens gångarter. En häst som rids/utbildas rätt förbättrar (eller åtminstone behåller) sina gångarter medan dålig ridning försämrar gången. Jag tror att domare framförallt belönar "fräsch" ridning, dvs ridning som främjar hästens gångarter, energi och balans eftersom det är viktigt att behålla det om hästen ska kunna gå högre klasser. Men eftersom dressyr är en bedömningssport så finns även exempel på domare som belönar ryttare som möljar runt på en avtrubbad häst med markbunden gång istället för ryttare vars hästar rids framåt och har kvar glädjen och gångarterna (vilket ibland kan medföra ett och annat felsteg på en glad häst som ännu inte är "färdig"). Fasen, nu låter det som om jag tror att jag kan rida så, men det kan jag inte tyvärr.

Senast ändrad:

Kanske hör det inte till frågeställningen, men jag tycker att du mer ska fundera på vad du vill ha för ridhäst. En häst med mediokra gångarter kommer långt på lydighet och att den är välriden, iaf upp till LA tycker jag.

En flashigare häst är ju ofta lite "flashigare i huvet" också. Tycker jag mig kunna se. Är det viktigaste att tävla eller är det träning och vardagsridning? Givetvis handlar det ju också om hur skicklig man är som ryttare, om man tycker det är ett problem med en känsligare häst eller inte. Jag tycker iaf att det i regel är så att de flashigare hästarna är känsligare på gott och ont, de är ju liksom sportavlade på vissa egenskaper. Med det inte sagt att mer mediokare hästar inte kan vara spökiga och känsliga, missförstå mig rätt för jag sitter på jobbet och har inte tid att fundera på korrekta formuleringar :o

Min häst rör sig väl och är mkt fin att titta på under ryttare, hon kommer nog kunna gå MSV med framgång om man bara kan ta vara på henne i framtiden. Men nog är det många gånger som jag som heltidsjobbande hobbyryttare önskat mig att hon var mindre "flashig i huvet" när jag kommer från jobbet och är trött och less och bara ska rasta av henne lite snabbt och sen längtar hem till soffan. Däremot när jag sitter på träningar och hon går som en klocka är jag glad för allt det som är hon...

Nu är ju ändå inte min häst en sådan som är superflashig, men jag är nöjd med hennes nivå. Många hästar som är väldigt rörliga är ju också mer känsliga för att gå i obalans etc med de problem det medför för en ryttare som är rätt vardaglig som de flesta hobbyryttare är, däribland jag. Jag tror inte jag skulle vinna så mkt på att köpa en med supergångarter eftersom jag i dagsläget inte kan ta vara på det ändå.

Ja man kan säga mycket om PoC och fuxen men att hon rider oengagerat är inte en av de sakerna iallafall.

Fast jag tolkar det inte alls på samma sätt:)

Utan ser det mer som ett konstaterande, att hon tävlar dessa klasser på hästar som inte har så mkt gång.

Samt frågeställningen var "viktigt med bra gångarter" inte viktigt med normala gångarter.

Alltså "bra gång" för mig är över medel dvs över 7. nu kanske man , om man läser, får 6 till medel men ingen skulle säga att en 6a eller 7a är bra.
För att bli förlåten misstag och att gången ska vara avgörande så tror jag att det är från 8 och upp som gäller. :)

Senast ändrad:

Kanske lite OT men det krävs ju även en domare som "förstår" sej på gångarter. Mitt sto har 9mässiga gångarter och fick i somras på tävling en 5a. När vi ifrågasatte bedömningen och noterade vilka hon bedömt högt insåg vi att den här kvinnan ville ha den "gamla" sorten, dvs tyngre och lååångsamma. Så där hade vi inget att hämta ;)

Kanske lite OT men det krävs ju även en domare som "förstår" sej på gångarter. Mitt sto har 9mässiga gångarter och fick i somras på tävling en 5a. När vi ifrågasatte bedömningen och noterade vilka hon bedömt högt insåg vi att den här kvinnan ville ha den "gamla" sorten, dvs tyngre och lååångsamma. Så där hade vi inget att hämta ;)

Det krävs att ryttarna förstår vad som ingår i bedömningspunkten gångarter också.

Inte bara gång utan dess takt, rytm o renhet.

Eller så var det så att domaren inte föll för bra gångarter utan bedömde helheten enligt det som ska bedömas?

Senast ändrad:

Du har påpekat flera gånger nu att ena hästen PoC tävlade hade tävlat förrut? Känner du till hästen, är det något där som gör att du reagerar så starkt mot PoC:confused:
Det börjar kännas lite överreaktion och då brukar det finnas nåt skäl, så som du själv antydde till andra i tråden om championaten f ö.

Jo, det är klart att sportavlade hästar ofta har lite mer surr i huvudet, ofta är det ju en bidragande faktor till "flashigheten". Nu är det inte så att jag letar efter en dressyrhäst, utan jag har en pensionerad hopphäst (hoppar ej längre pga tidigare senskada). Jag saknar att tävla så då tänkte jag att vi skulle testa dressyr istället.

Även om jag inte är en sådan person som tävlar bara för att vinna vill jag ju givetvis ha en ärlig chans och en rättvis bedömning. Vilket jag har hört kan variera stort på dressyrtävlingar (jag inser dock att många som blivit besvikna på sitt resultat gärna skyller på domaren..)

Men vi får träna på lydighet som du säger, så kanske även hoppehästen kan få vara med o springa bland dressyrhästarna :)

Det krävs att ryttarna förstår vad som ingår i bedömningspunkten gångarter också.

Inte bara gång utan dess takt, rytm o renhet.

Givetvis är det så! Och det var bra. Minst lika bra som de andra gångerna men ändå lade hon sej 2-3 poäng under alla andra domare tidigare. Överlag. Men som sagt, det är OT från tråden :)

Givetvis är det så! Och det var bra. Minst lika bra som de andra gångerna men ändå lade hon sej 2-3 poäng under alla andra domare tidigare. Överlag. Men som sagt, det är OT från tråden :)

Jag försvarar ingen och har inget sett men det är en bedömningssport och ville domaren ha långsamma så kan det vara som så att hon uppfattat din häst som för hastig i takten o rytmen alltså för hastig överlag att flytta fötterna o kanske även för hastig i mekaniken.

Hursomhelst , det fins de som inte hänger med riktigt vad gäller gångartsbetyg och dess koppling med gångens renheter.

Helt klart. Och det gäller både ryttare, hästägare och domare. Men till syvende o sist är det en ren bedömningssport, det märks ju inte minst när det kan skilja 10% på samma/likvärdig ritt av olika domare.

Får att komma tillbaks till ursprungsfrågan så tror (vet..) jag att det är en stor fördel med goda gångarter högre upp i klasserna. En häst med ex dålig skritt tappar många värdefulla procent, en ökad trav utan bra gång får mindre än en lika väl utförd men med bättre gång osv. Jag tror inte att man kommer ifrån det hur gärna man än vill.

Att många ridskolehästar har små gångarter beror kanske på att de blir dåligt ridna, vilket leder tillbaka till trådens ämne; bra ridning gör att hästen får bättre gång (även om hästar givetvis har olika grundförutsättningar).

Fast här håller jag inte med. En häst med kort brant bog kommer alltid röra sig som en symaskin, det spelar liksom ingen roll om den så har Edward Gal i sadeln. Visst kan den bli bättre samlad om komma upp lite med korrekt ridning, men den kommer aldrig att se så där lösgjord ut med bra längd på steget. Att säga att hästar har olika grundförutsättningar för bra gångarter är för mig lika som att säga att olika hundraser har olika grundförutsättningar för vallning.

jag knapplånar lite...

Jag rider dressyr med vår lillhäst, korsning utan direkt gång, men oerhört lydig. Och så har jag startat dotterns unghäst (hopphäst) stor, grön och stark i ridningen men med stor gång. Ser ut som en dressyrkanon.

Behöver jag säga att den som ser ut som en dressyrhäst och rör sig som en, faktiskt får en massa extra poäng trots att han inte alls är lika lydig/lyhörd som den gamle.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 171
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022