viktigaste grejer?

S

snuithoofd

vad behöver jag ha för ''hästvård'' i stallet?
t.ex: helosan, jodopax, termometer, fästingplockare m.m
vad är det viktigaste grejer man behöver köpa när man just har skaffat häst/ponny?

Sv: viktigaste grejer?

Ett bra stallapotek. Det viktigaste i detta tycker jag är
termometer
brems
koksalt i ampuller för sårrengöring
jodopax (enda gången jag använder är för att rengöra riktigt smutsiga sår, samt galoppbandage på fula balltramp)
bomull
kompresser
gasbinda
vetflex

Man kommer långt på att kunna göra ett bra såromslag!

*Jodopax är bra att ha, men oftast är ljummet vatten med mild tvål precis lika bra att tvätta rent sår med.
*Kompresser är bra; 10x10cm som köpes på apoteket är mina favoriter. Bra att tvätta rent med utan att ludd fastnar i såret.
* Självhäftande lindor sk. Wet wraps. Finns på apoteket eller djuraffärer.
* Silvertejp!!! Bra att tejpa utanpå wet-wrapen på hovar vid hovbölder t.ex.
* Koksalt i småförpackningar.
* Sax!!!
* Lindor, fleece och elastiska.
* Sprayplåster, måste nog ha recept på det, men det är värt det!
* Rena handdukar till akutlägen
* Handsprit för hygien
* Engångshandskar tycker jag om att ha ifall det handlar om grisiga sår eller att det är viktigt att hålla sina händer rena för smittspridning.

måste bara lägga till ett hett tips till ;) ALOE VERA gel, helst en ren utan upblandning av något annat, revor och sår (speciellt vi ögonen där det inte är lätt att spruta sårspray) Aloe vera gelen bildar en liten hinna som skyddar småsår samt förkortar läketiden och har en antiseptisk verkan, jag snålar aldrig och tycker det läker väldigt fort varje gång jag använder det, vill man slösa lite extra(det är ju ganska dyrt:grin:) men hur som helst vill man slösa lite extra är det super med stona om man tvättar av juvret och sedan smörjer in det med aloe vera, på sommaren tycker mina det är speciellt härligt för konstigt nog håller sig flugorna borta, samt att juvret håller sig rent länge, brukar göra det 2 gg i månaden och inget klägg får de minsan.. :love: jaja jag är partisk men är min alltiallo salva( bra för dig själv också:idea:, min hy blir super fin när jag använder den:D)

Håller med mays!!! :banana:

Har en uppsjö av olika preparat i "apoteket" hemma, men aloe veran är helt klart det som används mest!

:love: Aloe veran (den äkta = Outspädd = DYR!)

Har du provat på stickor, jag klenar in & sen kryper den ut snabbt som blixten, & på bulor hos barnen, dom krymper snabbt neråt igen! :bump:

Några andra användningsområden kanske..?

~Har aldrig behövt brems, räcker med tungan ;)
~Koksalt gör jag när det behövs
~jodopax & aloe vera gelly + propolis
~bomull, kompresser, lindor & förband (även självhäftande)
~sax,termometer

Har säkert glömt något...

_Runaway_ Vad är vetflex undrar en ovetande :crazy:

jag har detta i mitt "stallapotek"

wet-wraps
kompresser
jodopax
koksalt-lösning
aloe-vera
fyra ess hästsalva
helosan
blue-spray
temp
sax

mm

detta köpte jag precis när jag skaffade hästarna:

termometer
alsolsprit
helosansalva
gasbindor
självhäftande lindor
bred bomull på rulle
bomullstussar
sax

sen har jag köpt en del på senare tid men jag har mest fått användning för bomullstussarna och alsolspriten

...aha...det var inte mer magiskt än så! :p

Det viktigaste är att du kan tempa hästen samt göra rent sår akut, samt lägga skydds- eller tryckförband. Resten kan man köpa vartefter, åtminstone om man har möjlighet att göra det under dagen eller till dagen efter... ;)

Alltså behöver du allra minst en febertermometer, en rulle bomull, en elastisk linda (klibblindor är bra) och någon slags sårtvätt typ mild tvål eller steril koksaltlösning i engångsflaskor.

Resten kan du skaffa när du behöver det, t.ex. mjukgörande salva (4S tjärsalva! :love:), sårspray, gasbinda, kompresser och alsolsprit.

Jodopax använder jag knappt längre, det är så dyrt i förhållande till sin hållbarhetstid och har inte så stort användningsområde egentligen. Använder sprit istället.

detta har vi i stallet:
sax
termometer
bomull
lindor, gasbindor, kompress etc.
engångshandskar
rena handdukar
bandageunderlägg
pincett
jodopax
helosan
helosan sol
4 ess tjärsalva
4 ess sårspray
första hjälpen spray
radital liniment flytande
radital värmesalva
radital kylgelé
sisalduk

men mycket är köpt i efterhand, prioritera det du själv tycker är viktigt:)

Alla har glömt nåt jätteviktigt:

Telefonnumret till veterinären!! Gärna både till klinik och till distriktsveterinären.

Och så se till att ha hästen försäkrad...

Alla har glömt nåt jätteviktigt:

Telefonnumret till veterinären!! Gärna både till klinik och till distriktsveterinären.

Och så se till att ha hästen försäkrad...

...så klart! Tur att det är någon som har huvudet på skaft! :p

Jag vill tipsa om Animalintex och Cothivet. Vet inte om det finns i sverige eller ej men helt fantastiskt bra!

Animalintexen ar superb pa att dra ut hovbolder. Skolj i varmt vatten och tack hela omradet + vetwrap.
Dessutom jatte bra vid sar pa dumma stallen. Tex fula balltramp - den dragande formagan haller undan infection och far ut ev. smuts ur saret. Dessutom bra om man fatt sarskada i narheten av senor och dylikt. Samma igen - varmt vatten och linda.

Cothivet ar oslagbart nar det kommer till smasar. Det ar en spray som laggs pa ett antal ganger/dag. Kan lindas om det behovs. Lakte ett balltramp pa 2x2 cm och ca 0,5 cm djupt pa mindre an tva veckor och nu ser man det inte ens langre! Kan tillagga att det hade skalat av stora bitar av hovens tillvaxts zon vilket inte ens marks av numer!

Sjalv har jag ingen akut uppsattning med saker utan allt finns runtomkring i vilket fall. Andra bra att ha saker men som kanske inte ar livsviktigt.
Epsomsalt - fotbad for hovbolder och balltramp
Dermagel - laker fula och djupa sar snabbt och bra.
Special Formula - Heal rashes go to hell.
Panalog - sar och rashes.
Ichtamol, antiphlagistine, epsomsalt poltice - svetta hovbolder (men animalintex klar det med hastlangder)
DMSO gel - Kan kombineras med allt for snabb, effektiv verkan. Tex tillsammans med kyllera (poultice) vid tex overanstrangda senor eller misstankta bulor.
Is - vet man aldrig nar man kan behova. Likadant med kallvatten slangar.

Har saker glomt nagot viktigt men fick nog med en del iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 699
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 809
Senast: mamman
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 423
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar