Vikten av balans

Sv: Vikten av balans

Flair gör luftsadlar. Inte alla tror på det. Precis som inte alla tror på bomlöst, viktmanschetter, graman, MSM, osv. ;)

Vem är flair och vad var fel? :)

Flair är sadeltillverkarens luftsystem.

De ville ha i mindre luft framtill i vänster sida på sadeln.
Det kommer att göra att sadeln glider åt höger, och problemet var ju från början att ryttaren gled ned åt höger...

Därför trodde jag inte på den lösningen.

Dessutom så utbildas sadelmakare i biomekanik enligt gamla engelska forskningsresultat...

Det har ju hänt mycket på sista tiden, bla har trycket under sadeln mätts och det har visat sig (föga förvånande) att ryttare belastar högra delen av sadeln mer än vänstra.

Bättre att åtgärda orsaken än att rikta in sig på symptomen tycker jag.

Trodde av det jacko skrev att det är liknande som Bates Cairsystem?

Tycker näml att cairsystemet verkar ypperligt.

Bates kallar sitt system Cair
Och ngn annan tillverkare minns ej vilken kallar sitt Flair.

Jag har inget sagt om systemet, bara om att medvetet pumpa upp den ojämt.

Om problemet sitter i ryttaren - skall väl ryttaren åtgärdas och inte sadeln???

Om man kompenserar i sadeln så slipper ju ryttaren kompensera.

Dessutom deras "kompensation" bestod ju i att ändra diagonalt vilket gör att sadeln vrider sig, då kommer den trycka mer på manken på vä sida och tunneln bak kommer att vrida sig åt höger.

Tunneln är ju till för att ryggraden skall blir fri.

Hamnar sadeln snett/ vrider sig så riskerar den att klämma på ryggen ffa i höger varv.
Det varv som redan den här ryttaren har problem med, eftersom den kollapsar i vä sida allstå har den ingen utsida i höger varv.

och kommer inte att få det på det här sättet heller.

Det finns massor av meningar om luftsadlar och om hur de bör fyllas.

Problemen sitter ofta hos både ryttare och häst.

Jag har cair och det är inget man fyller på själv. är delvis luft och delvis vanlig stoppning.

"Fredrik_ " - välkommen åter ! :D

Ja problemen sitter både hos ryttare och häst - men bara en kan lösa bådas problem.

Om problemet sitter i ryttaren - skall väl ryttaren åtgärdas och inte sadeln???

Om man kompenserar i sadeln så slipper ju ryttaren kompensera.

ABSOLUT!

Jag menade återigen bara att visa snedheten, resten får stå för Flair:angel:

Bates kallar sitt system Cair
Och ngn annan tillverkare minns ej vilken kallar sitt Flair.

Flair och cair är två skilda system.

Cair är fasta luftkuddar som inte går att ändra.

Flair är ett pumpbart system.

Jag älskar :love: min flair-sadel. Den är oslagbar!

Men att pumpa ojämnt för att kompensera ryttare är inget jag skulle göra.

Jag tycker att det är svårt att jmfa små svagheter o allvarliga defekter hos hästen.
en skicklig ryttare kan inte bara diagnosticera felet, utan även åtgärda svagheter..
Om hästen brister mkt i sin rakriktning, tycker jag att man först utreder o behandlar den.
I mitt fall fick tränarna för sig att det var jag som satt snett o fick börja att överkompensera det o hängde nästan utanför sadeln.

Jag satt ju inte snett på min andra häst så jag blev mkt konfunderad.

När de sen satt upp själva så gjorde hästen likadant med de.
Men sen är de skickligare o vet hur de ska få bukt med det.
Det finns de som är skickliga på att maskera problem, men de finns där hela tiden.

Jag har iallafalll fått hjälp av min duktiga hästmassör som har hittat källan till de numera små differenserna i stelheter/ spänningar.

Jag tror generellt att det äv vi som påverkar hästarna negativt, eftersom vi oftast inte bara är höger eller vänsterhänta, utan är starkare i HELA ena sidan. Om det då faller sig att hästen har samma starka sida, kan det bli svårt.
Många snedheter bygger vi på redan när de är små, eftersom vi nästan alltid leder dem på en o samma sida hela tiden o även sitter upp på vä.

Senast ändrad:

Jag tror generellt att det äv vi som påverkar hästarna negativt, eftersom vi oftast inte bara är höger eller vänsterhänta, utan är starkare i HELA ena sidan. Om det då faller sig att hästen har samma starka sida, kan det bli svårt.
Många snedheter bygger vi på redan när de är små, eftersom vi nästan alltid leder dem på en o samma sida hela tiden o även sitter upp på vä.

Ja, det är så sant. Och vi känner inte ens våga egna snedheter för vi är så vana vid dem, och jag tror det sitter uppifrån o ner i kroppen, dvs hela ena sidan är svagare. För mind el är det extra rörigt eftersom jag var vänsterhänt först men fick lära om och nu är båda men vissa saker gör jag med höger, andra vänster. Men min hjärna är rätt "vänsterhänt" i sin grundinställning märker jag, så jag är lite stark och lite svag i båda och har svårt att få koll och koordinera. (skönt att ha nåt att skylla på:angel: )

en graman kan vara ett rent underverk och hur bra som helst, men i de flesta fall är de rent djurplågeri enligt mig.

En annan snedseglare, är ju både vänstervriden och stel i högerkardan - tur att det finns fler karlar på forumet, så det inte tippar , med tornutskott o hela surven!

Det tror jag att de flesta gör och måste jobba på. Om tränarens häst du red var sned när du red kanske det berodde på att du hängde inåt eller på annat sätt inverkade på ett sätt du inte är medveten om.
Det var det jag försökte belysa:idea: Att hon i första hand ville reda ut min sits, mycket bra!! helt klart rätt ordning! Men det är inte alltid ryttarens snedhet som är orsaken till hästens dåliga svar på hjälperna eller hästens egna snedheter. Jag sa att jag upplevde mig rak i sadeln men hon ville kolla om jag hade rätt.

(Hästar kan placera ryttaren fel trots att denne är spikrak i kroppen normalt. Duktig ryttare är medveten och kan balansera upp hästen.)

På den här tränarens häst, som var expert på att avslöja sneda människor, red jag helt rakt och den följde min vikt åt alla håll. Men jag kunde även känna av hästens små snedheter. Vilket tränaren var fullt ut medveten om (såklart, vilken instruktör annars...) och bekräftade med, ja, så gör han och det är något vi jobbat med ett tag!

Vi kan väl komma överens om att ryttaren måste ha kroppskännedom och kunna känna hur den belastar hästen.
Och utifrån det kan vi balansera upp en sned häst, vilket de flesta är. Vi kan hitta harmonin mellan våra normala snedheter och synka våra rörelser. Tror inte att vi behöver vänta med god ridning tills vi är 100% symmetriska i kroppen. Det blir vi aldrig! Kropssmedvetenhet däremot:A&O

Erik Adielsson, som kört tusen åter tusen hästar, har kört EN enda som var sk jämfotad. lika stark i båda sidor. Det var Mack Lobell. Lite kuriosa för alla som är frustrerade över sitt dåliga varv. Merparten av oss har dåliga varv, ...och dåliga dagar... Dax att sova och drömma om min låghalta häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 634
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 272
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka