Sv: Jag kan inte rida.
Jo då, jag förstår. Jag har hört det mycket från stallkompisar etc. Men det är vanligare bland de som inte vågar försöka och har lite väl höga krav på sig själv.
Been there, done that bought the t-shirt.
Jag har många gånger suttit och grinat i sadelkammaren över hur kass jag känt mig. Och jag har många vänner som gjort det. Elever med för den delen.
Ibland misslyckas ju även jag att nå fram. Jag har blivvit bättre på att formulera mig med åren. Men jag är sån som gjort mycket på känsla. Och därför inte satt ord på saker jämt. Såna som jag är inte alltid de bästa pedagogerna i början. Kanske aldrig om man inte förstår att andra kan tycka saker man själv tycker är enkelt är svårt. Man måste som tränare lära sig nå fram. På massor med olika sätt, det som krävs.
Just att hitta känsla hanlar mycket om att nöta för de flesta, samla ridtimmar där man försöker. Men om man inte vågar göra det utan gör annat med hästen utvecklas man heller inte. Och det blir ju inte så många ridtimmar om man bara tränar det man inte kan då man rider lektion, iaf inte för de flesta. Man har kanske inte råd med lektion 6 dagar/v.
Det som utvecklat min känsla mest är att rida, rida, rida och bara nöta det jag har svårt för. Ju fler hästar om dagen desto bättre. Att hålla lektion har lärt mig förstå mycket med.
Kollar du på andras lektioner någonting? När andra rider din häst?
Har du fått sitta på hästen och blunda medan någon tar den vid hand och bara lätta flyttar balansen? Känns det äckligt så kan man ta det i halt.
Och du kan ju hålla tyglarna hela tiden och öppna ögnen om du får panik.
Även om jag vill att mina elever ska överkomma fobier och rädslor ihop med mig och vi ska ha en relation byggd på tillit. De ska VETA att jag inte ber dem om sånt de inte kan. De ska VETA att jag inte sätter dem i farliga situationer. De ska VETA att jag inte ljuger för dem.
Men först får de ha "safety-linor" som de behöver i de saker de tycker är äckliga. Snart inser de att de mindre och mindre behövs, att jag kan vara deras säkerhetslina.
Problemet att du inte vet vad du ska göra tycker jag man helt kan lägga på instruktören så till vida du inte skiter i att bara lyssna på enkla instruktioner som INTE har med känsla att göra under lektionerna.
För mig handlar mitt jobb om att lära ut. Då får jag göra det på alla sätt som krävs. Då kan inte jag använda standardmall om den inte funkar på alla.
Det går att ge dig riktlinjer på hästens kropp olika små märken du ska koppla ihop för att veta om hästen är lagom böjd. Man ger dig riktlinjer liknande de för formen, balansen etc etc. Du måste få hjälp så du förstå vad som sker och hur de ska påverka i rätt ögonblick även utan tränare. Och det där rätta ögonblicket kan du hitta utan känsla. Utan genom alla små riktmärken i prioriteringslistan. Så du kan rida även utan tränare och träna då. Träna på att hitta känslan. Och det tryggt iom att du har en priolista.
Jag tror absolut du grejar det! Du behöver bara annan hjälp.
Tränar du ngt över ridningen? Annars kan det finnas vissa saker som hjälper en att förstå sin kropp och känsla bättre. Det får man med upp i sadeln. Ökad medvetenhet och känsla...
Lycka till! Och hör av dig om det även bara finns några tim i stockholm, Då grejar vi lite