Sv: Vikt

Lobelia skrev:
Jag för min del som mest ser islnadhäst ekipage börjaar mer luta åt att det ser löjligt ut med småtjejer på 1.70 hästar, men som sagt det är e vanesak.
Elektron skrev:
Fast det där var inte mycket till bevis ;)

En liten småtjej på en 1,70 häst är i princip farlig för omgivningen i och med att sådana stora hästar inte är lika stabila när det gäller farliga situationer och att småtjejerna inte orkar med dem när (inte om) de väl ballar ur. Det kan ju inte vara hälsosamt, men jag vet väl inte. För min del håller jag mig till raggsockorna - som inte är gjorda av glas.

Oj, nu var jag visst lite fördomsfull. So shoot me.

Fast det där är väl en helt annan diskussion?

Att jag tycker det ser löjligt ut med oproportionerliga ekipage är ingen fördom, det är bara nåt jag tycker.

Det finns stabila storhästar också, och nästan vilken häst som helst dra med vem som helst. De är starkare än vi är så vi får passa oss för att var förördomsfulla mot de stora bruna. De är ju också fina.

Elektron skrev:
Och jag är tveksam till om det är hälsosamt dessutom, men om nån kan bevisa att det är det (och om islandshästen är starkare än andra hästar av samma storlek) så är jag beredd att ändra ståndpunkt.
Man kan ju titta på den statistik som försäkringsbolagan har för att sätta sina premier.

Det finns en häftigt stor "friskhets-rabatt" på Islandshästar jämfört med halvblod.
Om Islandshästarna skadades av ridning i större utsträckning än halvbloden, så borde de ju vara dyrare att försäkra, eller hur?

Man får inte glömma hur man använder hästarna också.
Det frestar ju på mycket mera på benen att hoppa höga hinder med en stor vikt på ryggen än att springa rakt fram på platta marken.
Dessutom så har de högre bentäthet än andra hästar.
Hur det är i förhållande till andra Ponnyer vet jag inte, men jag skulle tro att Connemaran är lika fiktbärande som Islandshästen.
Och att både en Connemara och en Islandshäst är mera viktbärande än ett nätt halvblod.

Jag hade en liten Trakhenare en gång, han var 156cm och började vingla redan av en ryttare på runt 80kg.
Så han var betydligt mindre viktbärande än min Islandshäst på 135cm som i sin krafts dagar med lätthet bar 130kg.

Trakhenaren blev avlivad p.g.a. artrit vid 7 års ålder och Islandshästen är nu 27år och i toppskick.
Det får mig att liksom dra vissa slutsatser.

Och vad vill du ha för svar, en vetenskaplig undersökning som går ut på att överlasta hästarna och se när vi knäcker ryggen eller?

Vad har du för bevis för att halvbloden klarar av de vikter man utsätter dem för? Vi kanske ska sluta rida helt och hållet, kanske alla hästar tar skada?

Nu är du lite väl fördomsfull.
Jag är inte någon stor tjej, 1.58 och jag red förr mycket på ett halvblod som var 1,75. Hon kunde få för sig att hitta på saker men jag hade inte större svårigheter att lugna ner henne och få henne att göra som jag ville än vad jag har om nån av mina isisar skulle få något för sig.

Jag är skitnöjd med ditt svar så du kan sluta inta försvarställning nu. Samtidigt vore jag glad om du läste vad jag skrev och inte det du tror står mellan raderna.

Senast ändrad:

Hej,
När vi ändå är inne på vikt. Hade en fråga förut om hur mýcket en welsh cob kan bära. Fick några bra svar (tack) men skulle gäran vilja ha fler åsikter. fast nu har jag börjat käka ett supermedel för vikten så nu behöver jag nog snart inte bekymra mig ;)

Så du attackerade :confused:, det var jag inte medveten om, kanske dags att inte läsa in det som inte finns i andras inlägg :angel: Varför ägnar du din tid åt hur debatten förs och inte sakfrågan?

Jag kan inget bevisa här, lika lite som du kan bevisa att ett halvblod skulle klara mer än en islandshäst (vilket jag i och för sig misstänker att de gör). Som inte ung skriver så är islandshästen inte unik, det finns troligen många ponnyraser som är lika viktbärande. Faktum är att om vi går utanför det västerländska samhället så finns det nästan bara hästar av mindre storlek typ b-ponny till liten häst, och vad jag vet så har de inte hästarna som sällskapsdjur utan de får jobba hårt för brödfödan även med vuxna i sadlen.

Ska vi diskutera sakfrågan eller bråka? Kan du komma med andra svar på mina inlägg än attacker på min debatstil inte så lägger jag ner.

Karin87 skrev:
men ni som skriver att islänningarna är friska och att det borde bevisa att det inte spelar någon roll med vikten(/längden)...varför är det just islänningarna som har mest problem med SPATT??
Det är ju inte många andra raser som har dessan bensjukdomar som islandshästarna "lätt" får.
Hur ligger det till??
Om en Islandshäst får problem, så brukar det vara just spatt.
Det betyder inte att många Islandshästar får spatt utan att en halt Islandshäst oftast har just spatt.
Däremot så blir inte Islandshästarna procentuellt lika halta som halvbloden.
Jag är övertygad om att även andra raser, och då särskilt de kallblodiga Islandshästen är ju ett kallblod, har lika stor frekvens spatt totalt sett som Islandshästarna.
Men att det liksom drunknar bland kotledsinflammationer och andra lidanden.

Man kan ju inte dra någon slutsats av 10 halta Islandshästar på klinik jämfört med 10 halta halvblod på klinik.
Till klinik kommer ju bara hästar med problem.

Shetlandsponnyn är ju anars den starkaste hästen i förhållande till sin egen kroppsvikt.Annars tror jag faktiskt inte det bara är islandshästar som klarar av att ta tyngre ryttare, det finns ju fjordingar, russ, connemaror, även många ridponnyer av olika korsningar.

Det har kommit många bra svar nu, vikten jämfört med plankor och att hästarna har bentäthet....
Det fanns även med ett inlägg från en "storhästryttare" som var skeptisk mot det här med islänningarna. Det är ungefär sådana jag konfronterar med, det var därför jag började bli osäker. Men nu är jag säker igen...TACK!! :)

"Alla hästar under 140 är ponnys"
Rättelse, det finns raser som är betydligt mindre som klassas som hästar, Islandshästar, bla.

Nja rent objektivt klassas de flesta islandshästar förmodligen som ponnier i de flesta sammanhang, t.ex vid hopp och dressyr tävlingar, gränsen för ponny går vid 148 oavsett ras. Däremot så är det många islandsmmänniskor som anser att de är hästar i litet format.

om man ser till hästarna på island så är det ju sällan en människa bara har en häst att rida varje dag. Ok, nu kanske det komme rmer och mer men om man ser till historien. Så reds ju hästarna i flockar och när den ena hästen var trött byttes den ut.

Jag tror inte alls att vuxna män på 90 kg kan rida islandshäst eller hästar i dess storlek. Det finns inget i hästarnas anatomi som säger att de skall klara en sån vikt i jämförelse med andra ponnyer. Och kallblod som är ca 146 i mkh ÄR för det mesta betydligt grövre än islandshästarna. I både benstomme och muskelmassa. De islänningar som avlas idag är ju pinnsmala och har ganska korta ryggar. De som fanns för hundra år sedan var betydligt tyngre i typen och sega.

Självklart handlar det hela också om ridsätt, det blir ju då skillnad på tung och rida förskräckligt och tung och förbättra situationen. Men som sagt, det finns inget försvar för att våra hästar får problem...
:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 446
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII