Sv: Vikt

Karin87 skrev:
men ni som skriver att islänningarna är friska och att det borde bevisa att det inte spelar någon roll med vikten(/längden)...varför är det just islänningarna som har mest problem med SPATT??
Det är ju inte många andra raser som har dessan bensjukdomar som islandshästarna "lätt" får.
Hur ligger det till?? :confused:
Tacksam för svar och alla goda svar hittills!! :bow:

Hmm...vet du hur många av hästarna på min ridskola som fick spatt när jag red "vanlig" häst???

Tror det var 5 st som jag vet blev avlivade pga spatt, även min gamla tävlingsponny avlivades 23 år gammal pga spatt men även andra förslitningar. Sen fanns där dom som det läkte ut på också.

Sen kan vi ta stallet jag jobbat i som då hade runt 110 halvblod, dom flesta av dom som blev sjuka där hade kotledsinflammationer...är inte det lika illa.
Kotledsinflammationer är väldigt vanligt på "vanliga" hästar i alla fall i kretsarna där jag rört mig förut.
Sen är spatt ärftligt, har då folk på islandshäst sidan avlat på "fel" hästar så blir det lätt att det verkar som om så många islandshästar har spatt. (spekulationer från min sida ska erkännas.)
Har du ringt och kollat med något djursjukhus hur "ovanligt" det är med spatt på andra raser???
Jag menar dom hästar som jag träffat på med spatt har inte haft inslag av islandshäst, har varit allt mellan korsningar med new forest/ arab till halvblod.
Ska erkänna att jag även träffat islandshästar med spatt, nu ska vi räkna...det är 4 stycken under de 4 åren som jag rört mig bland islandshästar.
Varav 2 läkt ut, 1 blivit opererad och därmed frisk förklarad efter återbesök och 1 som fortfarande dras med problem men dock inte bara pga detta.

(Nu får ni ursäkta om detta är väldigt fel formulerat och konstigt skrivet, har precis vaknat på soffan. Missade visst Le Chocolate igen... :cry: )

Påtala gärna om jag resonerar fel eller om ni tycker jag skrivit något orätt....

/

Sömnig Ann-Sofie som nu måste ut i kylan me Hunden Morris :crazy:

Det finns forskningsresultat som redovisats i bland annat tidningen Islandshästen där man inte lyckats hitta något samband mellan belastning och spatt.

Det där med lite kotleds inflammationer har jag inte märkt, majoriteten av de islandshästar jag känt, har haft kotledsinflammationer när de avlivats.Vanligast orsaken, eller rättare sagt nästan enda orsaken förutom en med ryggproblem å en pga ålder, har varit spatt.

Man får alltid vara beredd på att hästen ska få spatt när man köper en islänning.Jag förbereder mej på att 100% av mina hästar kommer få det så blir det bara positivt när de inte får det ;)
För övrigt vet ajg inte om jag vill hålla med de andra islandsmänniskorna om att islandshästen är en frisk ras, de har främst 3 problem som är rätt vanliga,spatt, luftvägsproblem å eksem.
Jag håller på med hbl oxå i mån av tid å där har jag aldrig stött på så mkt hälsoproblem som hos islandshästarna.
Visst har hbl sina sjukdomar oxå men jag har aldrig stött på flera som drabbas av samma grej å i så stort antal som islandshästar.

chrysler skrev:
Jag håller på med hbl oxå i mån av tid å där har jag aldrig stött på så mkt hälsoproblem som hos islandshästarna.
Visst har hbl sina sjukdomar oxå men jag har aldrig stött på flera som drabbas av samma grej å i så stort antal som islandshästar.

Jag har i motsats till dig aldrig mött så många hälsoproblem som jag gjorde när jag sysslade med Hbl på heltid.
Kan säga att det avlivades en hel del hästar på det stället som jag jobbade på.
Och då var inte hästarna där så hårt ansträngda som till exempel på en ridskola.
Vi såg många av hästarna försvinna bort bakom stallarna för att avluta sina dagar.
Då hade flertalet av dessa kotledsinflammationer, vet i och för sig att kotledsinflammationer kan komma utav andra skador som kanske inte syns men som bidrar till att hästen avbelastar något ben.
Själv är jag nu av den övertygelsen att flertalet av dessa hästar hade klarat sig om de blivit genomgågna av en utbildad kiropraktor, equiterapuet eller massör som upptäckt spänningarna/låsningarna som orsakat fel belastningarna.
Visst har jag sett många "sjuka" islandshästar sen jag började med dom men inte lika många som halvbloden jag såg under 3 års tid på detta stora stället.
Har själv i och för sig problem med mitt islandssto som har återkommande låsningar i nacke och bäcken och kräver daglig massage för att hålla detta i shack.
Detta upptäcktes genom en kotledsinflammation som veterinären inte kunde förklara tros olika röntgen undersökningar, men kiropraktorn fixade till detta. =)

Sen har jag fått för mig att vi islandshäst ryttare/ägaren tar hjälp av equiteraputer i större utsträckning än andra.
Då alla jag känner med isisar har ut i alla fall kiropraktorer till sina hästar regelbundet.
Vilket inte är något jag hör av mina vänner i hbl kretsarna.

Kan vara så att detta bara är något jag fått för mig så rätta mig gärna om jag har fel. ;)

Förresten skrev jag att jag trodde att det var 5 stycken som blev avlivade pga spatt i mitt första inlägg, jag vet att det var 5 stycken nu.

Ha en bra lördag allihop

/

Ann-Sofie

Senast ändrad:

Jag tackar oerhört mkt för alla svar som kommit!! :bow:
Kan nu börja fundera på om spatt verkligen kan komma från belastningen eller om det är mer ärftlighet...?? Någon nämde något om det tror jag.
Det finns nog himla många olika tankar o svar på denna fråga så det är nog man själv som får bestämma vad man vill tro på och inte...
Själv hoppas jag på att islandshästen mår bra av vårt ridande! :d

Jag håller faktiskt med dig i att islandshäst människor tar hjälp av mer kiropraktorer, massörer osv.
De verkar våga testa mer nya grejer än vanliga hbl människor, detta tror jag är för att hbl människor är mer klassiskt skolade, alla utbildningar för stor häst är ju mer traditionella å jag har märkt av attityden att man inte är öppen för nya saker utan vill göra som man alltid gjort.
Så var det även när jag gick hästhållning,alternativa behandlingsmetoder var bara bluff å båg, det enda man anlitade var sadelutprovare å veterinärer :smirk:

Islandshästar kommer ju från Island, och där var den deras enda möjlighet att förflytta sig. De måste vara kraftigt bygt för att klara vintrarna där. Jag älskar Islandshästar! :love:

Jag är en sån som tycker det ser löjligt ut med en tvåmetersmänniska på en c-ponny - so shoot me. Och jag är tveksam till om det är hälsosamt dessutom, men om nån kan bevisa att det är det (och om islandshästen är starkare än andra hästar av samma storlek) så är jag beredd att ändra ståndpunkt. Jag är så mesig att jag inte ens skulle sätta upp en 100-kilosmänniska på mitt 170-halvblod - där fick ni nåt att skratta åt.

Jo det man är ovan vid, det ser löjligt ut och halvblod öär ju inte kända för att vara hållbara så risken är att ryggen på de knäcks när de bär vuxna normalbyggda normallånga-långa män (70-100 eller så). Förvisso klarar de grand prix hoppningar med vikten, men det är nog någon annan sorts häst ändå :)

Jo du är fördomsfull :p :angel:

Jag för min del som mest ser islnadhäst ekipage börjaar mer luta åt att det ser löjligt ut med småtjejer på 1.70 hästar, men som sagt det är e vanesak.

Men oj så känslig! Jag sa att jag är tveksam till om det är hälosamt att tunga människor rider små hästar - jag har inga bevis för att det inte skulle vara det och är inte överdrivet intresserad av frågan heller.

Elektron skrev:
Jag är en sån som tycker det ser löjligt ut med en tvåmetersmänniska på en c-ponny - so shoot me. Och jag är tveksam till om det är hälsosamt dessutom, men om nån kan bevisa att det är det (och om islandshästen är starkare än andra hästar av samma storlek) så är jag beredd att ändra ståndpunkt. Jag är så mesig att jag inte ens skulle sätta upp en 100-kilosmänniska på mitt 170-halvblod - där fick ni nåt att skratta åt.
Tittade du på Jan Tops igår? Kulmagen höll på att trilla ur kavajen! Det är inga 70-80kg där inte!

Kännslig, kanske det, de flesta reagerar på att folk påstår saker som inte är i närheten av sanningen (dvs att jag ens försökt bevisa något). Konstigt eller hur.

Varör debattera om du inte är intresserad :angel: Låter som bortkastad tid.

Det var inte ett försök till en debatt snarare ett försök till att få svar på varför islandshästar förväntas kunna bära tunga ryttare (som ibland inte ens kan rida, t ex på turridning) medans andra små hästar inte förväntas göra det. Eftersom du inte vill svara så var det nog bortkastad tid ja.

Dessutom påstod jag aldrig något, jag sa att jag var skeptisk.

Senast ändrad:

Då tar vi lite ekonomi, fysik och hållfasthetslära, men du läs gärna igenom vad som skrivits tidigare, debatten var mer seriös innan du blandade dig i ;) och kom gärna med mer hållbara argument mot att islandshästen inte är viktbärande än att du tycker det ser dumt ut, det är som sagt en vanesak

Ta en planka (vanlig på 2 cm tjocklek) på två meter och lägg den på två bockar som står på 1,5 m avstånd. Lägg en vikt på 100 kg plankan och notera hur mycket plankan sviktar. Flytta nu ut bocken en halv meter och lägg på tyngden igen och notera igen. Du kommer förmodligen att märka en ganska stor skillnad i hur mycket den sviktar (och blir avsåndet för långt går den av). Vad visar nu detta? Jo rimligen att en lång rygg är inte det samma som viktbärande, tvärt om det krävs mer muskler för att bära samma vikt om ryggen är lång.

Sedan kommer vi till benen, väldigt många islänningar har på ett ungefär samma storlek på benskydd som stora hästar, variationerna är visserligen stora även inom raserna men om du jämför med dagens lättbyggda halvblod så är slående många islänningar ungefär lika stora. Ser man sedan ovan på plank exemplet så kan man lätt dra slutsatsen, att långa ben inte är det samma som styrka.

Sadlar är ett tråkigt kapitell för islandshästarna, inte nog med att de måsta vara korta (se ovan) det krävs ofta bredare sadlar, och inte bara till tjockisarna, även isläningar med normalt hull burkar ha medium till vida sadlar, dvs minst lika vida som hos halvblöoden. Och vad säger detta? Ja inte att förutsättningarna för att bygga ryggmuskler är sämre hos islänningarna.

Nästa punkt är den statistik på skador bland raserna. Islandshästar har betydligt lägre premier än halvbloden för motsvarande försäkring, den enda slutsats jag kan dra av detta är att antingen är islandsfolk dummare och låter bli att utnyttja sina försäkringar, försäkringsbolagen dåliga på riskbedömning eller så är islandshästarna generellt friskare. Om hästarna är friskare trots att de bär förhållandevis mer så beror det rimligen inte på att de inte tål det eller?

Och så till jämförelsen med hopphästar, den är faktiskt inte så dum. Det är inte vanligt att storvuxna islandshästryttare hoppar mer än småhinder som mest kräver ett lite större galoppsprång och därmed slipper hästarna den enskillt största belasningen på kroppen nämligen den i landningsfasen. Jag är övertygad att om 100 kg ryttare fått för sig att börja på allvar med hoppträning och tävling så hade skadefrekvensen på hästarna ökat betydligt.

Ytterliggare en punkt i jämförelsen är att islandhästar ofta inte har mycket till manke, hade de haft lika höga mankar som i storhästvärlden hade många pållar hoppat upp en storleksklass, andelen d-ponnier hade förmodligen ökat en hel del. En hög manke är vad jag vet inget tecken på att haästen är viktbärande.

Senast ändrad:

Att det ser löjligt ut var inget argument, det tyckte jag framgick rätt tydligt. Och även om du tycker debatten var mer seriös innan jag blandade mig i (suck) så tyckte jag inte ursprungsfrågan blivit besvarad.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 445
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3