Karin87

Trådstartare
Jag har en fråga som jag hoppas på att någon kan svara på!
Jag rider Islandshäst, men har kompisar som rider "stora" hästar. Det är många som frågar och är emot att stora människor rider dom små hästarna. Jag har försökt förklara hur det ligger till men börjar själv bli osäker nu hur det ligger till.
Varför kan islandshästar bära tungt?? Och kan dom det??
Visst kan dom inte bära hur mkt som helst men hur mkt tycker ni dom ska kunna bära??
Tacksam för svar!!! :)

Sv: Vikt

Hej! Jag har en vallack som är 143 hög och ganska grov i kroppen.
Han kan nog bära ganska mycket men jag har hört att runt en
100 kg ska dom klara??!!
Men jag tror att det mesta beror på hur man rider. Tror inte att det
kan vara så trevligt att försöka bära runt på 100 kg som inte har någon balans.
Man kan ju sätta på sej en tung rygga som far åt alla håll och försöka gå rakt t.ex.

jo, jag har oxå hört att dom kan bära mycket. Men varför? Vad bevisar att en islandshäst kan bära så mycket? Något med kroppen? Varför kan inte en annan häst av islandshästens storlek bära så mycket?? :confused:

Karin87 skrev:
Varför kan inte en annan häst av islandshästens storlek bära så mycket?? :confused:

Är det någon som har testat att sätta 100 kg på en vanlig ponny då? Eller är det bara att dessa hopp och dressyr ryttare inbilar sig att det är deras sätt som är rätt? Jag tycker att det borde ju vid det här laget vara bevisat att en islandshäst bär mycket, eller?

Vad bevisar att andra mindre hästraser inte kan bära så mycket måste jag fråga då?

Jag vet flera ponny ryttare som får hjälp med att rida till sina hästar av vuxna ryttare som då kanske väger uppemot 85 kg.

Och dom verkar inte alls ta någon skada utav detta.

Jag tror snarare att problemet är att andra är lite väl "rädda" om sina hästar och inte vågar sätta upp tyngre ryttare av den enkla anledningen.

Jag har läst nånstans att även Russ ska kunna bära en del :D Kommer inte ihåg var dock!

Kanske kommer människor att en dag kunna dra en vettig parallell med mellan hästar och människor. Ingen tittar i första han på längden (som många gånger beror på långa ben/hals/rygg) när de bedömer en människas styrka. Vanligen ser man på hur mycker muskler människan har samt kroppsbyggnad i största allmänhet. Det hindrar förvisso inte att den minsta sällan är starkast, men det stämmer nog nästan lika ofta för den längsta (som dessutom ofta har problem med ryggen).

Visst är en ardenner oftast starkare än shettis, men om man undviker det extrema så betyder kroppsbyggnad och muskelmassa mer än benlängd, vikt och manköjd.

_moa_ skrev:
Är det någon som har testat att sätta 100 kg på en vanlig ponny då?
Och vad är en ponny då?
Vi har en Nordsvensk travare på 144cm och den bär med lätthet över 100kg.
Är det en ponny?

Alla hästar under 148cm i mkh är väl ponny?

När jag skrev vanlig ponny tänkte jag främst på olika ponnyraser.

_moa_ skrev:
Alla hästar under 148cm i mkh är väl ponny?

När jag skrev vanlig ponny tänkte jag främst på olika ponnyraser.
Jag fick som vuxen ofta rida ponny på ridskolan. Det var inte för att det inte fanns stor häst att tillgå. Och jag är inte liten vuxen.

Korven och satanic Ja, men då har vi ju två bevis ;)

Ett annat bevis på att islandshästar orkar är att min taniga sak har gått med 120 på turridning innan (inte så bra musklad) och förra helgen red pappa honom 105 kg (nu är han dock bättre musklad) och Kjarni tyckte att livet var toppen. Han var pigg och glad. Kan säga att det var en jäkligt jobbig träng vi red i också!

Hej,

Hästarna på island håller faktiskt inte tills dem blir 30år alla gånger, men det kanske beror på mer än vikten eftersom dem heller inte rids i dressyr (iaf inte på alla farmar) iaf det var inte det jag disskutera :p
En häst behöver först muskla sig för att klara av att bära en stor ryttare.

Hur mycket en häst kan bära är högst individuellt. Allt beror på ålder, muskler, balans hos häst och ryttare osv.

Att säga ca 20% av hästens vikt är en bra måttstock.
alltså blir 350kg häst ca 70kg ryttare. :)

Alla ryttare får ta sitt ansvar som bra hästägare och se till att hästen inte lider eller tar skada av ridningen.

men en islandshäst är ju ingen gud. det är väl en ponny som alla andra hästar. eller?

Kram allihopa

//Islandshästägare

jaa frågan hur mkt en häst "kan" bära kommer ofta upp.. självklart kan en isis bära 100 kg, men frågan är ju om det är hälsosamt? på frågan varför just islandshästar kan bära mer än andra hästar i den storleken tror jag svaret är kroppsbyggnaden. Självklart är det skillnad på formen på hästen. Min isis tex är lika stor som en connemara i stallet, men inte sjutton skulle hon vara lika stark siom han =) det syns lång väg. De är ju ofta kompakta och kraftiga. Har man en isis som inte är det så kanske man inte ska sätta så mkt vikt på dem. Men eftersom islandshästar ofta är de friskaste av raser tror jag inte vi gör fel i att tro att de är viktbärande.
och är hästen rätt musklad, pigg å glad, och inte har problem med rygg eller ben tror jag intedet är ngn fara

min häst har gått med 90 kilo enstaka gånger, då endast korta skrittlektioner, men han verkade inte ta illa upp =)

Jag rider min sexåriga islandsvallack ca varannan dag mellan 15 minuter och en timme beroende på vad vi ska träna. Jag väger ca 110 kg. Han tar inte skada av det.
Han är 145 cm hög och mycket kraftigt byggd.

Varför är alla så fixerade vid vikten? Rid med sunda förnuftet och se till att hästarna är musklade för sin uppgift.

Marita

Visst kan vikten ha betydelse, men förmodligen inte så mkt som man tror. Frågan är vad som skulle vara skadligt för att en häst är mindre?
en lång människa kan oftast inte bära tyngre än en kort, men det kan man kanske inte jämföra :angel:

Däremot har jag hört ngnstasn att tex halvbloden :o , är opropetioneligt byggda, med för smala långa ben i förhållande till sin egen stora kropp som de ska bära upp, man har alltså avlat fram onaturliga propotioner på dessa hästar, vilket innebär en stor påfrestning på deras leder. Vildhästar har aldrig sett ut som halvblod utan varit mindre och mer rektangulärt byggda. Detta vet jag inte med säkerhet men det är ju en intressant frågeställning.

Skador på hästar har nog knappast att göra med hur tung ryttare de har, utan på felatktig exteriör och felaktig träning. Travhästar tex är ju inte kända för att hålla speciellt länge, och de bär ju ingen tung ryttare på sin rygg :smirk:

Jag tror att vissa storhästmänniskor stör sej på att det ser löjligt ut, det är det som är :o haken.

Löjlig, i jämförelse med vad. Jättestora hästar med för små ryttare ser också löjligt ut, eller hur?

Korven skrev:
Löjlig, i jämförelse med vad. Jättestora hästar med för små ryttare ser också löjligt ut, eller hur?
tycker jag också, speciellt om de har hoppläder :D

Mer än en storhästryttare som vi mött på våra ridturer har tappat hakan när de sett min gubbe till häst :D

Han kamperade ihop med sin förra häst i mer än 10 år, 139cm ganska lättbyggd, men välmusklad och vältränad. Gubben är 196cm och vägde på den tiden närmare 100kg. Komplett med sadel och kläder på gubben blev det säkert runt 110kg

Enda "problemet" de hade var att bägge två gillade fullt ös galopp så det var nästan svårt hänga med i svängarna ;)

UoRfullrulle.jpg

Hade vi köpt häst till honom skulle vi nog försökt hittat en lite högre pålla, inte pg av gubbens vikt utan för att han var så lång. Men nu hade jag redan hästen när vi träffades och de två blev kära i varandra redan innan han började rida.

Numera har han en häst på 147cm och mkt välrest. Lite mer i proportion till längden. Vi skickar alltid in dem först på skogsstigen när det har snöat så slipper vi andra få snö på oss :D

En vältränad islandshäst med en balanserad och följsam ryttare klarar självskrivet av att bära betydligt mer vikt regelbundet, än en häst som inte är tränad för sin uppgift och kanske bär på en skumpande obalanserad ryttare.

Därför tycker inte jag att man generellt kan säga en vikt vad som är vettigt för en islandshäst att bära regelbundet. Det är så många olika faktorer som spelar in.

men ni som skriver att islänningarna är friska och att det borde bevisa att det inte spelar någon roll med vikten(/längden)...varför är det just islänningarna som har mest problem med SPATT??
Det är ju inte många andra raser som har dessan bensjukdomar som islandshästarna "lätt" får.
Hur ligger det till?? :confused:
Tacksam för svar och alla goda svar hittills!! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 446
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar