Vikt uppgång pga mediciner?

Jag tänkte kolla genom mina papper för att se om jag kunde hitta vad som anses normalt av just det labb jag tagit proverna på. Problemet är dels att papprena är på spanska. Men också att det är mycket fler prover än svenska vården tar.
Som jag fattar mina papper så tar man t3 och t4 både fritt och något annat än fritt. Sen är det något mer test.
Som jag fattat det har olika labb olika gränsvärden.

Enligt det jag tog på ska TSH vara mellan 0,35-5,5.
T4 ska vara 4,5-11,5
T4 fritt ska vara 0,8-1,8
T3 ska vara 0,6-1,9
T3 fritt ska vara 2,3-4,2.

Sen fick jag göra olika andra hormonella tester a la kortisol, insulin etc.
Men också mer sköldkörtelinriktat med Epstein barr etc.

Det är andra referensvärden i Sverige, troligtvis är dina prover i en annan skala sas. De svenska siffrorna är högre. :)

Det är andra referensvärden i Sverige, troligtvis är dina prover i en annan skala sas. De svenska siffrorna är högre. :)

Ja, min läkare sa att det skiljde mellan olika labb, även i samma land.

Till TS: jag kom på att jag tror jag läste svenska referensvärden på Sköldkörtelföreningens hemsida.

Nu äter jag Levaxinet på kvällen vid 21 tiden. Spelar det någon roll när man tar det?
Nej spelar ingen roll bara du inte tar det tillsammans med kalciumtillskott och nåt annat som jag inte minns men det står på fass.se så du kan läsa där.
När du ska ta sköldkörtelprover får du inte ha tagit den på minst ett dygn.

Nej spelar ingen roll bara du inte tar det tillsammans med kalciumtillskott och nåt annat som jag inte minns men det står på fass.se så du kan läsa där.
När du ska ta sköldkörtelprover får du inte ha tagit den på minst ett dygn.
Ok. Tar inget kalcium. Bara D-vitamin och kvinna
Var ett tag sedan de ville ha sköldkörtelprover...

Oj, det var ingen liten lista. Behöver du verkligen alla dom? (Frågar i all välmening, inte för att ifrågasätta).

Jag gick upp 20 kg med Mirtazapin, håller fortfarande på att ta mig ner igen. Jag fick Theralen istället för Mirtazapin och nu har jag bara Theralen vid behov (so far inte en gång :-) ).

/Lavinia, som iaf inte ser ut som en tunna längre :-).

Är det någon mer jag som har gått upp i vikt pga någon medicin?
Jag har gjort det. Från 58 kg till nu 90 kg. Äter en hel del mediciner. Levaxin Simvastatin Emegasan Dimetikon Fluoextin Mitrazapin Quintiapine Atarax Theralen Arcoxia Alvedon Omeprazol Tradolan Steroider mm

Oj, det var ingen liten lista. Behöver du verkligen alla dom? (Frågar i all välmening, inte för att ifrågasätta).

Jag gick upp 20 kg med Mirtazapin, håller fortfarande på att ta mig ner igen. Jag fick Theralen istället för Mirtazapin och nu har jag bara Theralen vid behov (so far inte en gång :-) ).

/Lavinia, som iaf inte ser ut som en tunna längre :-).
Ja. Tyvärr så.
Har sköldkörtelproblem och höga blodfetter. Trasigt knä. Knäpp mage. Depression och ångest. AS

Beklagar :-(.

Hoppas du hittar nåt som funkar. Jag är glad att jag klarar mig på bara Flouxetin (eller vad han nu heter). Antar att jag börjar bli bättre eller iaf lär mig hantera min ångest.

Borde inte en del av medicinerna kunna generera en knäpp mage? Enda gången i mitt liv min mage funkat var när jag åt mirtazapin och duloxetin. När jag petade bort först den ena och sen en andra så har min mage strulat till det igen :-(.

/L

Ja. Tyvärr så.
Har sköldkörtelproblem och höga blodfetter. Trasigt knä. Knäpp mage. Depression och ångest. AS

Beklagar :-(.

Hoppas du hittar nåt som funkar. Jag är glad att jag klarar mig på bara Flouxetin (eller vad han nu heter). Antar att jag börjar bli bättre eller iaf lär mig hantera min ångest.

Borde inte en del av medicinerna kunna generera en knäpp mage? Enda gången i mitt liv min mage funkat var när jag åt mirtazapin och duloxetin. När jag petade bort först den ena och sen en andra så har min mage strulat till det igen :-(.

/L
Har troligen IBS el något liknande. Haft det i över 25 år, så innan jag fick en massa mediciner...

Om värdena är bra och stabila så är det generellt 1 gång per år som nya prover tas. Oftast i samband med att receptet ska förnyas.
Har bara tagit 4 gånger sedan jag började med Levaxinet. Började 2012. De förlänger receptet utan att ta prover...

Så ska det inte vara. Man brukar ta prov var sjätte v i samband med höjning, tills värdena ligger bra och sen åtminstone en kontroll per år.
Ja. Så brukar det vara ja.
De kollar inte mina höga blodfetter heller. 2 gg tog de prover för det. Äter Simvastatin...

Förmodligen får man korrektare svar av sin läkare än av diverse hokuspokus tyckare på internet. En del påståenden i tråden är helt uppåt väggarna.

Förmodligen får man korrektare svar av sin läkare än av diverse hokuspokus tyckare på internet. En del påståenden i tråden är helt uppåt väggarna.
Min läkare skrev till mig att mitt tsh är utan anmärkning. Det låg på 3,4 men behandlingsmålet är att det ska ligga på 1,0. Så jag vet inte om man alltid får korrektare svar av sin läkare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka