Vikt uppgång pga mediciner?

Jaha, det visste jag faktiskt inte. Trodde det var lika mycket medicinen som adhd:n som gjorde sömnen sämre.

Jag fick förklarat att iom att man får bättre fokus under dagen och inte drabbas av stressöverslag pga bristande fokus så påverkar det sömnen till det positiva.
Lite som att man får lära sig inte stressa och regelbundet ta pauser om man går i sömnterapi.
Man ser till att hålla en lägre stressnivå under dagen och det är gynnsamt för att kunna slappna av och sova.

Jag blir ju också lugn av medicinen. Kan faktiskt tom slappna av nog att sova efter jag tagit den. De sa att har man adhd brukar man få den effekten. Annars kan det funka som uppåttjack.

Jag fick förklarat att iom att man får bättre fokus under dagen och inte drabbas av stressöverslag pga bristande fokus så påverkar det sömnen till det positiva.
Lite som att man får lära sig inte stressa och regelbundet ta pauser om man går i sömnterapi.
Man ser till att hålla en lägre stressnivå under dagen och det är gynnsamt för att kunna slappna av och sova.

Jag blir ju också lugn av medicinen. Kan faktiskt tom slappna av nog att sova efter jag tagit den. De sa att har man adhd brukar man få den effekten. Annars kan det funka som uppåttjack.
Jo, jag vet ju att den funkar så för personer med adhd.
Däremot visste jag inte att bilden var så komplex, fast jag jobbar med det.
Jag älskar när jag lär mig något nytt. :bow:

Lite off topic, jag har märkt på jobbet att jag har mycket nytta av mina egna erfarenheter som patient de senaste fyra åren. Har precis börjat jobba igen. Det känns faktiskt verkligen jättebra. :up:
Dessutom fick jag en ordentlig löneförhöjning eftersom min chef anser att jag har breddat min kompetens i och med att jag själv varit patient och gått i terapi. :up: Sånt känns rätt coolt, faktiskt. :) :bow:

Lite off topic, jag har märkt på jobbet att jag har mycket nytta av mina egna erfarenheter som patient de senaste fyra åren. Har precis börjat jobba igen. Det känns faktiskt verkligen jättebra. :up:
Dessutom fick jag en ordentlig löneförhöjning eftersom min chef anser att jag har breddat min kompetens i och med att jag själv varit patient och gått i terapi. :up: Sånt känns rätt coolt, faktiskt. :) :bow:

Det är otroligt intressant med psykologi och hälsa öht tycker jag.
De bästa psykologer jag haft har varit de som själva mått skit och gått i mer terapi än den bit man måste för utbildningens skull.
Grattis till både ny dimension i kunskapen och högre lön!

När jag ff arbetade inom psyk så anställde jag vare sig syrror eller skötare som inte gått eller gick i egen terapi.

Det är otroligt intressant med psykologi och hälsa öht tycker jag.
De bästa psykologer jag haft har varit de som själva mått skit och gått i mer terapi än den bit man måste för utbildningens skull.
Grattis till både ny dimension i kunskapen och högre lön!
Tack! :bow:
Det är faktiskt många som har ett eget bagage på något vis som arbetar i psykiatrin, har jag märkt.
Jo, jag tycker själv att det är ett väldigt fascinerande och spännande område att jobba inom.
Det var skitjobbigt att själv må så dåligt. Jag mår ju fortfarande dåligt i perioder även om det är mycket bättre på det stora hela. På något vis känns det ändå som det har varit meningsfullt att det har gjort skillnad.

När jag ff arbetade inom psyk så anställde jag vare sig syrror eller skötare som inte gått eller gick i egen terapi.
Det är otroligt coolt och visar att du verkligen har bra koll. :bow:

Min egen erfarenhet är att jag har blivit otroligt bra bemött trots att jag har en ganska kontroversiell diagnos (eips). Nu är det ju väldigt få som vet det på jobbet, men dom som vet har bemött mig på ett otroligt positivt sätt. :)
De flesta vet att jag haft en depression. Det har jag varit öppen med och det verkar inte heller vara något som skapar några konstiga vibbar.

Har ännu inte hört något från Psykiatrins hus eller min sköterska där. Och nu är hennes sjuk oxå....

De borde du få behålla. Om du vill alltså.
Hoppas det blir bra, håller tummarna för att de inte börjar "bråka" med dig.
Medicinerna har jag kvar i samma styrkor. Och det vill jag ha.
Men har inte fått svar på vad jag ska ta om jag mår riktigt dåligt någon gång. Då räcker det inte med Atarax och Theralen...

Hej TS! Det låter inte troligt att du skulle öka 32 kilo på grund av läkemedlen i sig. Det kan däremot vara så att vissa läkemedel till exempel gör dig hungrigare. Så är åtminstone fallet med bland annat p-piller. Vissa läkemedel kan också ha en inverkan på ämnesomsättningen. Om din ämnesomsättning minskar och du inte ändrar dina kostvanor kommer du förmodligen gå upp i vikt. Det är alltså inte läkemedlen i sig som ger en vikguppgång utan det är snarare en konsekvens av biverkningarna.

Äter ppiller från idag först.
Har samma kostvanor sedan förut. Samma jobb.
Enda som har ändras sig är att jag inte är i stallet varje dag sedan min gammelman gick bort 2012. Nu är jag aldrig i stallet...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka