Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Melantonin kan vara svårt att få utskrivet då det är ett licenspreparat o utskrivande enhet får betala för licensen, samt att licensen bara gäller på ett apotek (fysiskt). Cirkadin innehåller samma ämne o fås på recept utan problem, dock ingår det inte i högkostnadsskyddet o kostar ca 6 kr/tablett.Melantonin skulle jag vilja prova
Men jag får inte tag på min Psykläkaren. Har ringt och även skrivit på Mina vårdkontakter
Melantonin kan vara svårt att få utskrivet då det är ett licenspreparat o utskrivande enhet får betala för licensen, samt att licensen bara gäller på ett apotek (fysiskt). Cirkadin innehåller samma ämne o fås på recept utan problem, dock ingår det inte i högkostnadsskyddet o kostar ca 6 kr/tablett.
Ett annat preparat som man verkar ha börjat använda mer och mer för bland annat patienter med adhd och bipolär 1 är Melantonin. Det är ett kroppseget ämne och inte beroendeframkallande.
Vad jag har sett så har det mycket positiva resultat.
Min kompis barn med adhd får det och från att ha tagit timmar att somna så går det nu på 15-30 minuter.
Min egen son med autism får det också och det funkar klockrent.
Nackdelen är muntorrhet så trots att min son är så pass stor så borstar jag hans tänder för att så långt som möjligt undvika karies.
Ok. Jag får ju knappt tag på min Psykläkare. Men om jag lyckas kan jag fråga henne om Melantonin eller CirkadinMelantonin kan vara svårt att få utskrivet då det är ett licenspreparat o utskrivande enhet får betala för licensen, samt att licensen bara gäller på ett apotek (fysiskt). Cirkadin innehåller samma ämne o fås på recept utan problem, dock ingår det inte i högkostnadsskyddet o kostar ca 6 kr/tablett.
Ok. Jag får ju knappt tag på min Psykläkare. Men om jag lyckas kan jag fråga henne om Melantonin eller Cirkadin
Ok. Om jag får tag på hen såJag väntar på att få prova ett för mig nytt preparat, L-tryptofan. Det är också kroppseget och är licencpreparat. Jag har fått licensen godkänd. Men väntar på leverans från tillverkare och har gjort sen oktober.
Måste ringa och fråga igen vad som pågår.
Men det kan också vara ngt du kan fråga din läkare om. Både för sömn och humör öht.
Går inte L-trypofan att köpa var som helst? I Finland hittar du det i hälsokostaffär. Också melatonin är fritt att köpa på apotek.Jag väntar på att få prova ett för mig nytt preparat, L-tryptofan. Det är också kroppseget och är licencpreparat. Jag har fått licensen godkänd. Men väntar på leverans från tillverkare och har gjort sen oktober.
Måste ringa och fråga igen vad som pågår.
Men det kan också vara ngt du kan fråga din läkare om. Både för sömn och humör öht.
Går inte L-trypofan att köpa var som helst? I Finland hittar du det i hälsokostaffär. Också melatonin är fritt att köpa på apotek.
I Sverige är melatonin receptbelagt.Går inte L-trypofan att köpa var som helst? I Finland hittar du det i hälsokostaffär. Också melatonin är fritt att köpa på apotek.
Det finns ett licensfritt som heter Melatonin AGB, alla apotek har det inte i lager men kan beställa. Det ingår också i högkostnadsskyddet.Melantonin kan vara svårt att få utskrivet då det är ett licenspreparat o utskrivande enhet får betala för licensen, samt att licensen bara gäller på ett apotek (fysiskt). Cirkadin innehåller samma ämne o fås på recept utan problem, dock ingår det inte i högkostnadsskyddet o kostar ca 6 kr/tablett.
Fråga om Melatonin AGB, det ingår i högkostnadsskyddetOk. Jag får ju knappt tag på min Psykläkare. Men om jag lyckas kan jag fråga henne om Melantonin eller Cirkadin
Ja, det är en jättebra medicin.För mig hjälper Melatonin. Men inte så jag somnar av det. Däremot gör det ihop med insomning att jag kan somna och sova ca 3 h. Med bara insomning sover jag 1,5 h. Utan insomning somnar jag bara var 3:e dag.
Men Melatonin är fantastiskt för att det inte ger zombie-feelings dagen efter. Jag tycker det är toppen!
Jag hämtar också ut Melantoninet till sonen på vilket apotek som helst.Jag trodde licenskravet var släppt nu?
Min Melatonin(ej Cirkadin) går att hämta på vilket apotek som helst.
Vet att man förr sökte licens. Men har inte för mig att man gjort det nu när jag gick från Cirkadin till Melatonin igen.
Du har rätt.Åh, jag måste bara, nu har jag läst det för många gånger: melatonin. Inte melantonin.
Istället för att googla?Du har rätt.
Jag var tvungen att gå och kolla på medicinburken här hemma.
Ja, det är en jättebra medicin.
För våra patienter på jobbet (psykiatri) så räcker det oftast inte heller med bara Melantonin. Men det är ett jättebra läkemedel tillsammans med annat.
Ofta gäller det ju att hitta en bra kombo till personer med mer komplex situation, som din till exempel med adhd, och det låter ju som om det funkar jättebra.
Adhd-medicinerna gör det ju faktiskt svårare att somna så det är ganska logiskt att man behöver reglera den biten till nattetid.
Det gick snabbare att gå in i badrummet.Istället för att googla?
Jaha, det visste jag faktiskt inte. Trodde det var lika mycket medicinen som adhd:n som gjorde sömnen sämre.Jag sover bättre då jag medicinerar adhd:n. Jag fick höra att det var vanligt att man fick bättre sömn.
Just nu tar jag inte sån medicin och sover då sämre. Jag fick för mycket biverkningar och funderar på att testa annan sort.
Men just att sova bättre saknar jag.