Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sömnproblem bör egentligen behandlas genom att man får hjälp med rutiner och annat som påverkar. Tabletter är en bra hjälp för att bryta mönster och skapa nya rutiner. Men hur många med sömnproblem tar tag i att faktiskt skapa rutiner för sänggående?
Ganska många skulle jag tro. Man blir jävligt desperat av att inte kunna sova. Man testar allt.
Har man svår smärta eller adhd tex kan du ibland inte sova trots sömnrutiner, god kost, lagom träning på rätt tid på dygnet, mörkt och svalt sovrum som du bara sover i, bra säng, tyngdtäcke etc.
Sen finns det nog en hel del som inte gör det också. Men det är inte så lätt att få alla att sova som vissa verkar tro.
Jag vet inte hur många gånger jag hört "bara man blir trött nog" eller "bara du ger det tid". Jag har varit utan sömntabletter strax över halvåret efter jag gick i sömnterapi. Det enda som hände var att jag blev utbränd och sov ännu sämre.
Det finns många som har samma problem som mig.
Imovande/Stilnoct är inget bra alternativ. Men man har inga andra.
För många är det enda utvägen för att kunna ah ett liv och inte bara vara en deprimerad zombie.
Dom förpackningarna använder vi på mitt jobb.Egentligen gör de sitt jobb om de stramar åt förskrivningen.
Det anses numera vara felaktigt att skriva ut stora förpackningar av sömnmedel.
Sömnmedel är avsedda för kortvarigt bruk (vilket gör det synnerligen intressant att det ens finns 100-pack av något som är avsett för tillfälligt bruk).
Nyare forskning visar att effekten avtar efter ett par veckors bruk och att man sannolikt genom dagligt bruk lång tid endast behandlar abstinensen med att varje dygn ta en ny dos.
Sömnproblem bör egentligen behandlas genom att man får hjälp med rutiner och annat som påverkar. Tabletter är en bra hjälp för att bryta mönster och skapa nya rutiner. Men hur många med sömnproblem tar tag i att faktiskt skapa rutiner för sänggående?
Det funkar för många men för en del med mer komplex problematik så är sömnmedicin nödvändigt. Så länge man inte höjer dosen eller håller på med att ta sömnmedicin mitt på dagen som lugnande så kan jag tycka att det är ok i vissa fall.Jag har också sömnproblem. Men jag vet också hur lätt det är att slarva med fasta tider för sänggående och att gå upp samma tid varje dag.
Visst kan man behöva medicin, en del alltid men långt ifrån så många är hopplösa fall.
Zolpidem (stilnoct) räknas som en av de mildaste sömntabletterna.I många fall håller jag helt med dig. Jag blev både förvånad och arg när en i min närmaste krets fick recept på 30 stycken 10 mg zolpidem efter sin årliga hälsokontroll. Inga frågor om rutiner vid sänggåendet, ev. stress, ev. depression, alkoholvanor, sömnmönster, vad hen hade gjort själv för att förbättra sömnen eller något annat utan varsågod ett recept. Hen har aldrig tagit dem men att utan vidare frågor skriva ut så starka mediciner och att gå på så starka medel direkt är oansvarigt.
När det gäller smärta däremot är det en helt annan sak. Smärta gör ofta att sömnen går om intet och sömnbrist föder än mer smärta också är den onda cirkeln igång.
Zolpidem (stilnoct) räknas som en av de mildaste sömntabletterna.
Det är en ren insomningstablett. Går ur kroppen på 3-4 timmar.
Så jag tycker inte den ordinationen var SÅ farlig. Däremot var det slappt att inte ta en ordentlig anamnes istället för att bara skriva ett recept, så det håller jag med dig om.
Möjligt att de räknas som milda men jag tycker inte att benzo är milt eller att det är något som ska skrivas ut på det sättet. Hade läkaren ansett att sömnproblemen behövde behandlas så finns det dels mildare medel att ta till och dels borde hen ha skrivit ut 5 mg i första hand, inte 10 mg på en gång. Jag anser att det är allvarligt att utan att ens ta reda på om patienten har provat så enkla saker som att gå och lägga sig i tid, att stänga av tv;n i tid, dvs. ens försöka sova tillräckligt, skriva ut beroendeframkallande medel.
Jag håller med dig om att man dels borde pratat om andra lösningar och även testat annat först.
Men Stilnoct och Imovane är inte benso. Det är rätt stor skillnad i både verkan och biverkningar.
Benso förstör inlärningsförmågan och kan på sikt omöjliggöra att lära in nya sunda sovrutiner. Imovane/Stilnoct gör det inte. Och påverkar heller inte närminnet eller är lika beroendeframkallande/ger lika mycket abstinens.
Jag vägrar benso. Men tar Imovane.
Nej men dom är bensodiazepinbesläktade läkemedel, o går utmärkt att ta för att häva benz abstinens.Jag håller med dig om att man dels borde pratat om andra lösningar och även testat annat först.
Men Stilnoct och Imovane är inte benso. Det är rätt stor skillnad i både verkan och biverkningar.
Benso förstör inlärningsförmågan och kan på sikt omöjliggöra att lära in nya sunda sovrutiner. Imovane/Stilnoct gör det inte. Och påverkar heller inte närminnet eller är lika beroendeframkallande/ger lika mycket abstinens.
Jag håller med dig om att man dels borde pratat om andra lösningar och även testat annat först.
Imovane och Stilnoct räknas som "bensodiazepinliknande läkemedel" i narkotikaklassificeringen/kategoriseringen när det exempelvis redovisas förskrivning av beroendeframkallande läkemedel.
När jag fick Zolpidem sa doktorn barskt att Nu håller du igen på den här, den är beroendeframkallande. (Jag tar 1-2 i månaden). Ungefär det du skriver om abstinens har en god vän fått veta av sin doktor. Han har beskrivit att det som gör att man ofta vaknar efter några timmar är att abstinensen sätter in då.Imovane och Stilnoct räknas som "bensodiazepinliknande läkemedel" i narkotikaklassificeringen/kategoriseringen när det exempelvis redovisas förskrivning av beroendeframkallande läkemedel.
Jag hade kämpat i åratal att få bra sömnrutiner men det gick inte. När jag fick börja ta amfetamin på mornarna så kunde jag plötsligt vakna kl 7 och vara vaken hela dagen. Fast jag måste ändå ta fem sömnmediciner för att varva ner och somna på kvällen. Min hjärna blir uppstressad på natten om jag inte tar mina mediciner, tror det kan bero på att jag har både ADHD och autismspektrumtillstånd. Misstänker även ptsd.Sömnproblem bör egentligen behandlas genom att man får hjälp med rutiner och annat som påverkar. Tabletter är en bra hjälp för att bryta mönster och skapa nya rutiner. Men hur många med sömnproblem tar tag i att faktiskt skapa rutiner för sänggående?
Provat Propavan i kombination med Theralen o/e Lergigan Forte?Har mörkt svalt rum. Kedjetäcke. Dricker inte kaffe eller liknande på kvällen. Går och lägger mig vid samma tid ungefär varje kväll. Ändå kan jag inte sova utan Zolpidem och Atarax
Och svårare får jag det nu. När det är ljust och varmt redan vid 3 tiden...
Provat Propavan funkar ej. Theralen funkar ihop med Ataraxen. Lergigan forte har jag inte provat allsProvat Propavan i kombination med Theralen o/e Lergigan Forte?
Jag håller med dig om att han borde provat något annat i första hand, ex propavan. Den funkar tillräckligt bra för många så det inte behövs något annat. Nackdelen med den är att den många gånger ger myrkrypningar och trötthet dagen efter.Möjligt att de räknas som milda men jag tycker inte att benzo är milt eller att det är något som ska skrivas ut på det sättet. Hade läkaren ansett att sömnproblemen behövde behandlas så finns det dels mildare medel att ta till och dels borde hen ha skrivit ut 5 mg i första hand, inte 10 mg på en gång. Jag anser att det är allvarligt att utan att ens ta reda på om patienten har provat så enkla saker som att gå och lägga sig i tid, att stänga av tv;n i tid, dvs. ens försöka sova tillräckligt, skriva ut beroendeframkallande medel.