Vikt uppgång pga mediciner?

Ja, det är riktigt problematiskt det där.
Jag hade inte riktigt så svåra besvär men tillräckligt för att må dåligt och gå upp i vikt av att äta ingenting. Jag bad om levaxin men fick inte det av någon anledning som jag aldrig förstod. Jag är verkligen hemskt dålig på Endokrin och även om jag är sjuksköterska så fattar jag knappt någonting av det där. :o

Jag kan tyvärr inte vara utan antidepp så den får jag ta. Tar även där två olika preparat som kompletterar varandra (sertralin och voxra)
Lergigan tar jag också, tyvärr men funderar på att sluta med den också.
Har långe misstänkt att den är en vikthöjare också.
Neuroleptika kommer jag aldrig ta igen. Fy fan! :wtf:

Vad åt du för kost när du la om den?
Är lite nyfiken för att kan man må bättre av att äta rätt så är ju det att föredra framför massa mediciner med biverkningar?

Jag fick stryka mjölkprodukter, havre, gluten, socker och soya-produkter.
Sen får jag eg bara äta frukt till frukost och därefter grönsaker och proteiner och fett. Jag ska äta flera små mål om dagen och vara noga med att få i mig mycket bra fetter, mycket salt med jod och så ska jag ta vissa tillskott(bla, zink, magnesium, D-vitamin, b-vitamin).
Min läkare är gift med en nutrist(har någon magister i nutrition) och har jobbat ihop med henne i säkert 30 år iaf, kanske mer. Så de är väldigt kostmedvetna och medvetna om den medicinska funktionen rätt kost kan ha.
Jag tror de skrev någon bok om kost för en herrans massa år sedan.

I mitt fall tror man att whiplash ihop med mediciner utlöst problemen.

Jag fick stryka mjölkprodukter, havre, gluten, socker och soya-produkter.
Sen får jag eg bara äta frukt till frukost och därefter grönsaker och proteiner och fett. Jag ska äta flera små mål om dagen och vara noga med att få i mig mycket bra fetter, mycket salt med jod och så ska jag ta vissa tillskott(bla, zink, magnesium, D-vitamin, b-vitamin).
Min läkare är gift med en nutrist(har någon magister i nutrition) och har jobbat ihop med henne i säkert 30 år iaf, kanske mer. Så de är väldigt kostmedvetna och medvetna om den medicinska funktionen rätt kost kan ha.
Jag tror de skrev någon bok om kost för en herrans massa år sedan.

I mitt fall tror man att whiplash ihop med mediciner utlöst problemen.
Tack, det var väldigt bra info. Det liknar faktiskt lite det jag äter nu efter min operation. Kan inte äta gluten i större mängder, till exempel och jag äter mycket protein, frukt och grönsaker. Dessutom blir det många små mål. Åtta ska det vara egentligen, men kommer jag upp i sex är det bra.
Dessutom tar jag tillskott av D och B-vitamin också.
Innehåller vanliga vitaminer zink och magnesium eller är det något man tar extra utöver multivitaminer?

Tack, det var väldigt bra info. Det liknar faktiskt lite det jag äter nu efter min operation. Kan inte äta gluten i större mängder, till exempel och jag äter mycket protein, frukt och grönsaker. Dessutom blir det många små mål. Åtta ska det vara egentligen, men kommer jag upp i sex är det bra.
Dessutom tar jag tillskott av D och B-vitamin också.
Innehåller vanliga vitaminer zink och magnesium eller är det något man tar extra utöver multivitaminer?

Jag tar inte multivitaminer iom att de innehåller en del som jag inte behöver. Då rubbas balansen mellan andra vitaminer/mineraler och hormonerna riskerar påverkas.
Så jag köper de tillskott jag ska ha separat sas. Jag ska ju ha mer av vissa saker också och mindre av annat.

Nej, och det finns inte hjälp i Sverige, tyvärr. De har för gammal och felaktig kunskap som man i resten av världen typ frångått.
Jag fick min hjälp av både läkare och dietist utomlands. Endokrin felbehandlar tyvärr många.
Kolla på Sköldkörtelföreningens hemsida om du är intresserad. Där kan man få tips till bra läkare och läsa info.

Jag har ju sett lite vad du skrivit att du ätit och druckit just iom att jag mins att du har sköldkörtelfel och har tänkt på "oj, kan hon käka/dricka sånt". Hade jag gjort det hade jag gått upp direkt. Just för att jag har sköldkörtelfel. Innan jag blev sjuk hade det varit ett litet fint mellanmål bara. ;)

Det är ju hormoner som gör att man går upp i vikt. Och med så mycket mediciner som alla påverkar hormonerna, socker som skjuter insulinet i höjden(när insulinet är högt lägger man på sig) och sköldkörtelpaj så går man upp i vikt.
Är medlem nu

Så varför behöva båda?
Jag tar fem olika läkemedel för sömnen: Nozinan som är neuroleptika, Theralen som är neuroleptika/antihistamin, Melatonin som är ett sömnhormon, Stesolid (bensodiazepiner) och så Stilnoct eller Imovane för insomning. Har en rätt stor sömnstörning så behöver alla men försöker alltid ta så lite som möjligt.

Jag tar fem olika läkemedel för sömnen: Nozinan som är neuroleptika, Theralen som är neuroleptika/antihistamin, Melatonin som är ett sömnhormon, Stesolid (bensodiazepiner) och så Stilnoct eller Imovane för insomning. Har en rätt stor sömnstörning så behöver alla men försöker alltid ta så lite som möjligt.
Jag tar 2 då. Zolpidem och Atarax. Ibland Theralen då

Hoppas de hjälper dig att sova! För mig låter det som något som skulle klubba en oxe. Men jag vet ju också att sömnstörningar kan vara för jävliga.

Är det någon mer jag som har gått upp i vikt pga någon medicin?
Jag har gjort det. Från 58 kg till nu 90 kg. Äter en hel del mediciner. Levaxin Simvastatin Emegasan Dimetikon Fluoextin Mitrazapin Quintiapine Atarax Theralen Arcoxia Alvedon Omeprazol Tradolan Steroider mm

Ja, antidepressiva. Spelar ingen roll om jag äter samma mängd mat, den verkar sänka ämnesomsättningen ganska rejält. Måste minska intaget och öka motionen för att hålla vikten, ändå ökar det långsamt verkar det som.. Sedan mår inte magen bra av de heller men för psyket gör de nytta så vill inte sluta.
Irriterande. När jag slutade sist tog det inte många månader innan jag tappat 10 kg!

Ja, antidepressiva. Spelar ingen roll om jag äter samma mängd mat, den verkar sänka ämnesomsättningen ganska rejält. Måste minska intaget och öka motionen för att hålla vikten, ändå ökar det långsamt verkar det som.. Sedan mår inte magen bra av de heller men för psyket gör de nytta så vill inte sluta.
Irriterande. När jag slutade sist tog det inte många månader innan jag tappat 10 kg!
Ja. Kan inte heller sluta med antidepressiva tyvärr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka