Vikt uppgång pga mediciner?

Hur funkar det med naturmedel för sömnen?

För mig funkar inte naturmedel. Men Melatonin fungerar hyfsat. Det blir jag inte trött av dagen efter. Jag går inte upp i vikt av det. Sen måste jag ta det ihop med annat. Men jag har iaf kunnat minska ner på det andra.

Nu väntar jag på att få prova L-tryptofan. Men har väntat ett halvår typ pga något produktionsfel. Måste ta tag i det där och driva på igen.

För mig funkar inte naturmedel. Men Melatonin fungerar hyfsat. Det blir jag inte trött av dagen efter. Jag går inte upp i vikt av det. Sen måste jag ta det ihop med annat. Men jag har iaf kunnat minska ner på det andra.

Nu väntar jag på att få prova L-tryptofan. Men har väntat ett halvår typ pga något produktionsfel. Måste ta tag i det där och driva på igen.
Vågar man prova något naturmedel? Jag tänkte mest på alla mina mediciner?

Vågar man prova något naturmedel? Jag tänkte mest på alla mina mediciner?
Du kan fråga en farmaceut. På apoteket eller boka en tel. tid. De kan mer om läkemedel och är lättare att få tag på än läkare. Kolla på de olika apotekens hemsidor om de har tjänsten.

Vilken cocktail. Börja med att gå till VC och kolla dina sköldkörtelvärden. TSH, T4 och T3. Du kanske behöver mer levaxin eller tillägg av liothyronin.

Flera av dina mediciner kan orsaka viktuppgång, ffa psyk-medicinerna du tar är ökända för det. Jag har i motsats till Tuaphua inte märkt någon viktuppgång av sömnmediciner som Propavan, Theralen etc trots att jag mest är säng/sofaliggande. Jag äter iofs inte särskilt mycket, ligger nog en bra bit under RDI. Möjligt att jag också skulle gå upp om jag åt normalt. Men det är inte en vanlig biverkning.

Mediciner kan absolut påverka ämnesomsättningen, men när man redan står på levaxin/lio/ndt har det mindre betydelse eftersom man oavsett är beroende av att tillföra exogena hormoner. Ev kan dosen man behöver ta vara större (därför är det viktigt att du kolla dina värden). Tänk på att inte ta omeprazol samtidigt som levaxin.

Du kan också gå till apoteket och fråga en farmaceut om hur alla dina mediciner interagerar och om vilka biverkningar de kan ge. De kan oftast mer om det än läkare. :)

Vilken cocktail. Börja med att gå till VC och kolla dina sköldkörtelvärden. TSH, T4 och T3. Du kanske behöver mer levaxin eller tillägg av liothyronin.

Flera av dina mediciner kan orsaka viktuppgång, ffa psyk-medicinerna du tar är ökända för det. Jag har i motsats till Tuaphua inte märkt någon viktuppgång av sömnmediciner som Propavan, Theralen etc trots att jag mest är säng/sofaliggande. Jag äter iofs inte särskilt mycket, ligger nog en bra bit under RDI. Möjligt att jag också skulle gå upp om jag åt normalt. Men det är inte en vanlig biverkning.

Mediciner kan absolut påverka ämnesomsättningen, men när man redan står på levaxin/lio/ndt har det mindre betydelse eftersom man oavsett är beroende av att tillföra exogena hormoner. Ev kan dosen man behöver ta vara större (därför är det viktigt att du kolla dina värden). Tänk på att inte ta omeprazol samtidigt som levaxin.

Du kan också gå till apoteket och fråga en farmaceut om hur alla dina mediciner interagerar och om vilka biverkningar de kan ge. De kan oftast mer om det än läkare. :)
Äter 75 mg Levaxin nu
Endokrin tog en randa prover när jag var där i april.
TSH 0,761
T4 16,3
T3 5,2
Jag vet vad som är normala värden? :confused:

Dig har jag tänkt på. Hur är det med dig? Hoppas det är på bättringsvägen:)

Äter 75 mg Levaxin nu
Endokrin tog en randa prover när jag var där i april.
TSH 0,761
T4 16,3
T3 5,2
Jag vet vad som är normala värden? :confused:

Jag tänkte kolla genom mina papper för att se om jag kunde hitta vad som anses normalt av just det labb jag tagit proverna på. Problemet är dels att papprena är på spanska. Men också att det är mycket fler prover än svenska vården tar.
Som jag fattar mina papper så tar man t3 och t4 både fritt och något annat än fritt. Sen är det något mer test.
Som jag fattat det har olika labb olika gränsvärden.

Enligt det jag tog på ska TSH vara mellan 0,35-5,5.
T4 ska vara 4,5-11,5
T4 fritt ska vara 0,8-1,8
T3 ska vara 0,6-1,9
T3 fritt ska vara 2,3-4,2.

Sen fick jag göra olika andra hormonella tester a la kortisol, insulin etc.
Men också mer sköldkörtelinriktat med Epstein barr etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka