VIKT /Ridning =(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: VIKT /Ridning =(

Ni som är kraftiga och rider islänningar eller ponnys, blir det inte knepigt med sadlar? Tänker framförallt på islänningar som ju verkar ha korta ryggar, och om man då måste välja en sadel som är stor nog i sätet för ryttaren men kanske därmed för lång för hästen.

Tror du att det inte kan vara så att de lite mer storvuxna faktiskt inte rider de minsta hästarna?

Min sambo brukar skritta några mindre runder på mitt Varmblods sto på 155 cm. Han är ett muskel paket på 100kg och ca 175 lång. Han är väldigt oruttinerad och åker bara runder.. Tacka vet jag snäll häst :) Hon visar inte de minsta på detta men nu rids hon ca 5 dagar i veckan a 1,5 tim. Tror dock hon skulle sacka ihop om han travat någon längre sträcka och galoppen hade hon nog inte alls orkat hålla.

Hej!
Först: en eloge till dig som faktiskt tänker på hästen innan du sätter dig upp och rider!:bow:
Jag är 170cm lång, ca 65 kg tung.
Rider olika raser - tycker jag är OK för kbl-travaren, OK för fjordingarna. På gränsen till tung för mina små islandshästar och för min vbl-travare.

Men jag vet att det är många som är betydligt tyngre än jag och som rider.
Tror det beror mycket på hästen också - hur tränad den är. En tränad och balanserad häst klarar en tungre ryttare.
En obalanserad häst kan ha jobbigt med en "normaltung" ryttare.

En lång ryttare stör hästens balans mer än en kort ryttare pga förskjutningen av tyngdpunkten.
En duktig ryttare kan väga mer och störa hästen mindre än en dålig, lättare ryttare.

Om du är tyngre än 85kg, tycker jag att du bör gå ner i vikt innan du rider, oavsett hästras och särskilt om du har en ridmässigt otränad vbl-travare för de är sällan balanserade av sig själva.
Att motionera sig ner i vikt är svårt eftersom man måste motionera extremt mycket för att gå ner i vikt.
Det är lättare att gå ner i vikt av att ändra matvanorna - men det är jobbigt att ändra matvanor.
Jag har läst någonstans att, för att motionera bort en magnumglass, måste man hålla på i 2-4 timmar med svettframkallande motion.

Ni som är kraftiga och rider islänningar eller ponnys, blir det inte knepigt med sadlar? Tänker framförallt på islänningar som ju verkar ha korta ryggar, och om man då måste välja en sadel som är stor nog i sätet för ryttaren men kanske därmed för lång för hästen.

Men visst, det finns ju både 17,5 och 18 i sadlar med kort anläggningsyta.;)

Kl

Jag tycker inte det är OK att väga 95 kg och rida en fjording, cob eller haflinger regelbundet. Däremot ett större halvblod eller nordsvensk är OK. Jag som väger 64 skulle inte sätta mig på en mindre ponny. Möjligvis skulle jag kunna rida en större D-ponny.

Jag tycker det är sorgligt när man inte tänker mer på hästen och inte inser sina egna begränsningar. Hästar står ut med mycket och säger sällan ifrån, det är vår förbannade skyldighet att sätta deras välmående i första rummet!

Tror du att det inte kan vara så att de lite mer storvuxna faktiskt inte rider de minsta hästarna?

Det får man ju hoppas! Men jag tycker inte direkt det finns några stora islänningar heller... (Jo, det är klart jag förstår att det finns större och mindre, men för mig är även de större små!)

Jag svarade på frågan om sadelläget. Långtifrån alla islandshästar kräver extremkorta sadlar (och en del kräver så korta så ingen vanlig sadel passar oavsett rumpstorlek)

Angående vilka hästar som orkar sitt arbete bäst rent generellt så ligger islandshästar lägre i premier än många andra raser när det gäller försäkring. Utifrån det så ska man snarare ska bekymra sig om exempelvis de skadedrabbade halvbloden som rent hälsomässigt har det betydligt sämre.

Av islandsmodell så har Hilbar några korta, att sedan välja sadlar med rundbossor är ett bra alternativ eftersom dessa inte utövar tryck på det bakre regionern. Ideal har om jag inte missminner mig en modell med typ 43 i anläggningsyta.

Annars kan jag rekommedera denna sida.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=824571

Angående vilka hästar som orkar sitt arbete bäst rent generellt så ligger islandshästar lägre i premier än många andra raser när det gäller försäkring. Utifrån det så ska man snarare ska bekymra sig om exempelvis de skadedrabbade halvbloden som rent hälsomässigt har det betydligt sämre.

Ja här håller jag med, som tvingades rida ett litet sto på 129 cm och först vägrade jag. Alternativen var inte så lockande, det var att gå hem 2,8 mil, eller rida hästen så jag valde det senare. Ja hon må ha varit liten, men undan gick det, mitt problem var snarare att hålla undan fötterna från alla tuvor.:D

Utgår man ifrån rasen i sin helhet så är det endast denna ras som finns tillgänglig på Island, på Island är hästar ett mans dominerat yrke/hobby även om många tjejer börjar äntra de olika resultatlistorna. Männen är inte några 50 kg personer om det nu var någon som trodde det, de är precis som våra män, där det finns de som är mindre till de som är långa och således även lite tyngre.

http://www.youtube.com/watch?v=kfVoU_n97k8&feature=share

Så jo, eftersom rasen har utvecklats under i princip 1000 år till det den är idag. Hästen var ju tidigare det enda transportmedlet som fanns, och än idag finns det hus som kräver häst för att nås.

Och inte har folk ridit på släta grusvägar utan det är tuff terräng som gäller och är det slät mar så är det hög fart som gäller.

Men så är det väl också så att på Island har man en eller flera extrahästar med sig, så man sliter inte på en och samma krake hela tiden? (Så ser det ju också ut på filmen.)

Ja man har ofta extrahästar, min upplevelse är att man om det inte är allt för besvärlig terräng rider samma häst ungefär 1-1,5 mil i taget i raskt tempo med en eller ett par vilopauser där man sitter av och låter höstarna pusta. Skrittar gör man nästan aldrig om inte det är alltför besvärligt terräng. Det är heller inte så att om man rider en mil på kartan så är det så i verkligheten. Har man en flock löshästar så ska man helst inte tappa bort någon vilket kan innebära en hel del extra jobb med att driva och inte minst stoppa löshästarna.

Men så är det väl också så att på Island har man en eller flera extrahästar med sig, så man sliter inte på en och samma krake hela tiden? (Så ser det ju också ut på filmen.)

Sant, men å andra sidan så rids det inte på samma sätt som på Island dvs man är inte ute hela dagar när man rider. Vi rider som alla andra, allt från 40 minuter till ett par timmar.;)

Jag är 1,63 cm lång och väger 49 kg, tror du jag kan rida en c ponny på 137 cm ? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 967
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka