VIKT /Ridning =(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: VIKT /Ridning =(

jag tror inte de är någe problem alls...
vägde 95 kg för ett par år sen jag me... och tävlade och red då aktivit mitt dåvarande varmblod... tävlade henne på 1 meters lokala hopptävlingar och de var ALLDRIG nån som komenterade min storlek eller något sådan... hon funkade super bra...jag red henne ca 6 dagar i veckan då hon var super het och ja inte kunde slänga upp nån annan på henne då hon onte funkade alls då...

klart du ska rida! lycka till!

Jag väger just nu 89 kg (på väg ner) och rider en kraftig och kortryggad varmblodstravare på ca 1.70. Han bar mig även helt utan problem i vintras/våras då jag var uppe i 110 kg. Kände dock att vikten gjorde mig osmidig och mindre följsam än jag borde vara, så det blev mest lugna kravlösa uteritter under perioden då jag vägde som mest.

Så länge man är uppmärksam på hästens signaler och ser till att den får bygga upp styrkan som krävs ska det absolut inte vara några problem att rida även om man väger lite mer än genomsnittet. Börja försiktigt och öka på långsamt.

Mitt råd är att du börjar motionera, ut och promenera raskt en timme om dan minst och du kommer säkert att gå ner i vikt:) framförallt blir det ju skönt för dig själv och din kropp att slippa bära alla extra kilo, ridning är ju bra motion men inte det ultimata för att tappa kilo då krävs det lite puls

Det var inte det här hon frågade!!!!!!!!!! Less på alla j**** smala som kommer med sina "tips"!!

100+ och STOR bruksnordis som verkar ha krafter att busa och sparka bakut trots mina kilon!!! Upp på hästryggen och njuta av härlig ridtur. Rekommenderar NSV pga. deras psyke och temperament.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick barn i mars -06 och har inte riktigt kommit ner i "mina" kilon ännu.. Har alltid lagat runt 60kg, men är fortfarande kvar på mellan 75-78kg.. jag är 160 cm lång/kort.. Jag har ridit ponny när jag vägde 65kg utan problem, men nu har jag bara ardenner kvar så då blir det dom.. Dom klarar bra mycket utan några som helst problem. När dom har vuxit till sig (dom blir 3år i vår och är nu under inridning)så är det nog ingen match med en ryttare på en bra bit över 100kg strecket. (Det är vad dom går upp på sommarbetet, så ha vikten på ryggen eller i magen kvittar;) ..)

Årecis som Yazmin sa, kan jag även rekommendera ardennern.. Dom är lugna och trygga.

Varmblod hade jag vart försiktig med, det finns pärlor men man får leta ett tag, många har långa, veka ryggar och är de dessutom tunna i typen och kanske omusklade är det ingen hit. Sedan har vi sådana som min, massiva, kompakta och med kort bred och mkt välmusklad rygg som utan problem bär en vuxen knubbig man och 20 kg westernsadel utan att ens veva med ett öra. Hellre 100 kg balanserad vikt än 50 kg som inte är stilla.
Dock hade jag nog letat ngt annat om jag var orolig över vikten, man har större chans att hitta ngt viktbärande bland tex Tinker, fjord, nordis och liknande.

Mitt råd är att du börjar motionera, ut och promenera raskt en timme om dan minst och du kommer säkert att gå ner i vikt:) framförallt blir det ju skönt för dig själv och din kropp att slippa bära alla extra kilo, ridning är ju bra motion men inte det ultimata för att tappa kilo då krävs det lite puls

Det var inte det här hon frågade!!!!!!!!!! Less på alla j**** smala som kommer med sina "tips"!!

100+ och STOR bruksnordis som verkar ha krafter att busa och sparka bakut trots mina kilon!!! Upp på hästryggen och njuta av härlig ridtur. Rekommenderar NSV pga. deras psyke och temperament.

:bow: :bow:
79 kg och en ganska grov islandshäst

jag håller nog med dig här. varmbloden är inte avlade för att rida på och är oftast inte viktbärande. men prova lite försiktigt och se hur hästen reagerar.

Jag tycker jag är för tung för mitt fd travare nu. Han har knappt blivit riden tidigare så han har inte speciellt mycket muskler. Och på grund av längre tids sjukdom så gick jag mycket upp i vikt. Och nu känner jag verkligen att han inte orkar bära mig. Så, gissa hur kul det är när man planerat att utbilda hästen...
Jag är iaf 175cm, hästen är 156cm. Och jag väger nu över 80kg :(

Väger 61 kg och rider en ponny på 145 cm. Mitt råd är att du börjar motionera, ut och promenera raskt en timme om dan minst och du kommer säkert att gå ner i vikt:) framförallt blir det ju skönt för dig själv och din kropp att slippa bära alla extra kilo, ridning är ju bra motion men inte det ultimata för att tappa kilo då krävs det lite puls:crazy: lycka till

WHAT??! nu hör väl kanske inte detta till tråden, men iallafall.. Nu beror det visserligen på HUR man rider, men att promenader skulle få upp pulsen mer än ridning?!
Iofs kanske du menade att råda henne till att Både rida och promenera, det kan ju vara en lösning..

lagt ridningen på hyllan för att jag känner mej för tung oavsett..(tycker synd om hästen ) Men vet ju de som rider och är i min viktklass..Min fråga är alltså vad väger ni (om ni vill dela med er) och vad för ras rider ni??
:(

Nu tror ju imte jag att det är själva vikte det hänger på så mycket, utan mer hur man rider, hur bra balans man har, följsamhet osv.
Mina 59 kg till min connemara är nog rätt optimalt, däremot envisas en bekant att tjata på att hennes dotter ska rida min häst, och det är SÅ svårt att säga nej, vilket jag skulle vilja egentligen..
Hon väger ca 80 kg, min häst är rätt "finlemmad". Dessutom är hon nybörjare och dunsar omkring. Visserligen lider nog jag mer än hästen av att tvingas se detta, men...

Det är svårt att svara på innan man sett ekipaget i fråga, tycker jag. Men generellt sett ser jag inte Varmblod som särskilt viktbärande. Det som spelar stor roll är ju dock om hästen är van vid att ha en större ryttare eller om den är van vid en liten & så helt plötligt får en tyngre. Det är då det brukar kunna bli problem.

Min sambo har t.ex. en stor rejäl tysk häst på 173 cm i mkh, rejält benad osv. Han skulle absolut kunna bära uppåt 100 kg utan problem. MEN han är van vid att ha ryttare på ca 65 kg, han har aldrig haft en tyngre ryttare i hela sitt liv. Så de gånger han gått med lite större ryttare på ca 85 kg har man sett på honom att han upplevt det som tungt. Han har andats mkt tyngre, breddat med bak och vinglat.

Själv väger jag 62 kg, är 168 cm och rider ett ädelt sv hbl med mkt fblinslag samt en korsning på ponnygränsen. Ingen av de hästarna är särskilt viktbärande. Eftersom de dessutom bara är van vid min vikt så sätter jag helt inte upp stora ryttare på dem. Dock hade jag under en period då halvblodet var ung en rejäl karl (typ 85 kg väger han säkert) som hade henne på tillridning och det fungerade bra. Men han är enormt skicklig och följsam i sin ridning.

Nu får man vara rätt så tung om man inte hittar en häst att rida. Som det har kommit fram på tidigare inlägg att hästarna vänjer sig att bära mera vikt. Viktigt att hästen är i kondis och musklad.

Heja vi tjockisar upp på hästryggen...

Nä nu vill jag inte sitta tyst längre... Jag är inte stor någonstans mer än möjligtvis i käften :devil:

däremot så skulle jag rekommendera dig att jobba din häst mkt från marken tills han är i bra kondis (men det ska man ALLTID göra vid igångsättning ändå...)

Vikten i sig torde inte vara några direkta problem, det är vad man gör med den.. även mina kilon kan förstöra en häst om jag sitter snett och obalanserat. Så länge man kan rida sin häst med balans och bärighet, en ryttare vars vikt är koncentrerad/centrerad, så tror jag knappast att dina problem egentligen handlar om kilona.. :bump: Se till att ha roligt och var uppmärksam på din hästs signaler - det är bara han som kan berätta för dig hur han mår! :D

Ha roligt framför allt, och ta allt i ditt eget tempo.. Det är ju Du och Din häst som är väsentliga - inte vi spink med långa näsor vi gärna lägger i blöt :D

Hej!

Jag är själv inget bra exempel men jag väger ca 50 och rider med vets godkännande på b-ponny.

Min sambo väger ca 95 och rider utan problem på vår 560 kgs 160 cm connemara. Min gamla travare fick också släpa runt på sambo, inte heller det var några problem.

Om du tycker du väger för mycet kan du väl börja tömköra i början, så häst får upp muskler och du går ner i vikt (2 flugor på smällen liksom). Och då menar jag inte tömkörning på volt var efter varv, utan ut i skogen med er och tömkör i skritt och trav. Så har jag tränat upp min pålla nu när hon varit skadad och jag haft jordens sämsta kondition.

/ Lavinia som tror hästar tål mer än man tror.

Senast ändrad:

Det mesta är avhängigt HUR man rider-
Kan man hjälpa hästen att gå i en form där den bär upp en med musklerna så är det stor skillnad.
Sen om man rider långa pass o ofta, spelar in.
Om man dessutom skumpar-är i otakt med hästen är det mindre nyttigt.

En travare är inte gjord för att att bära o går den som den körs, ja då kan vem som helst räkna ut att det tar på den.

du kan tömköra varannan gång o få igång både dig o hästen.

Om man tillbringar mer tid i stallet, blir det mindre tid till att kolla kylskåpet:idea:

Det är en jättebra anledning till att komma igång. Kör hårt:banana:

Hej du har fått mycket pepping här nu. Jag väger runt 80 kg och rider mitt hbl sto på ca 152 cm hög. Och det funkar, hon har inte kastat av mig än iaf. Självklart kämpar jag också med min vikt och vill gå ner.
Men som många har sagt så beror det inte så mycket på vikten utan balansen. Balansen gör väldigt mycket på hur tung någon blir.
Axel hade många bra tips som jag tycker du kan följa.
Lycka till. Och hoppas du kommer upp på häst ryggen....

Hej hej!!
Tack så jättemykcet för ALLA svar :bow: :bow:
Underbart stöd..var påväg upp igår på pållen*ler*Ångrade mej ,tänkte att nej jag ska först gå ner några kilo sen kliva upp på hästen och sedan ner resterande!!! Nu jäklar..:p
Tror man blivit lite fjantig med för att det var ett bra tag sedan man red..skulle aldrig hållt upp så länge.. det sitter lite i huvet att ta sej upp...Återigen :bow: :bow:

Hej hej!!
Tack så jättemykcet för ALLA svar :bow: :bow:
Underbart stöd..var påväg upp igår på pållen*ler*Ångrade mej ,tänkte att nej jag ska först gå ner några kilo sen kliva upp på hästen och sedan ner resterande!!! Nu jäklar..:p
Tror man blivit lite fjantig med för att det var ett bra tag sedan man red..skulle aldrig hållt upp så länge.. det sitter lite i huvet att ta sej upp...Återigen :bow: :bow:

Kämpa på Cissi, med allt! :D Vi håller tummarna för dig!!

Gott nytt år!! :banana: :bump: :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 967
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur