VIKT /Ridning =(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: VIKT /Ridning =(

Tack tack:bow: detsamma.. Nytt år nya möjligheter!!:D

Tjena! Vill gärna pigga upp dig lite!!!:)
Jag har ridit in och fortsatt rida min unghäst (modell mindre=162cm). Jag är 174 lång och väger säkert över 95. Jag varit extremt nogrann med att träna hästen på marken i tömmen innan första uppsittningen blev aktuell, så han kunde gå i bra form och balanserat. Jag tycker är viktigt att man har fokus på hästens "form" och att den är avslappnad, korta, korta perioder av träning och så byggs muskulaturen upp succesivt. Han är idag en välformad och stark 5 åring som inte har tagit skada av att bära mig. Jag tror att de flesta hästar blir felridna så skador uppstår pga ex för dålig uppvärming, taskigt underlag anspänning etc. Har läst på SLU ang belastningsskador och det är försvinnande lite hästar som yttrar ryggproblem pga ryttarens vikt. Det verkar som att i de flesta fall härrör dessa problem från andra saker. Hoppas att du och din häst får ett bra 2007 med massa roliga uteritter...tänk bara på säkerheten!
MamaMoo

:bow: :bow:

Vad kul att det fungerar bra , det peppar mej..:D
Snart ska jag opp, nervöst när man inte ridit på ett tag heller..så kanske man sitter o spänner sej för man är rädd att det är för tungt.. ska försöka att inte tänka så nu när jag hört om alla andra som rider...Krma på er

Men vännen....
Vad har du för häst då och vad väger du?
Tror du inte att det mesta sitter i "huvudet" på dig då?
Jag menar, alla är vi självkritiska och visst att man går upp i vikt efter barn, men avstå från ridingen för det...
Är du rädd för att skada hästen så kan du ju ta med honom och dig själv på promenader, gå branta backar och så ska du se att båda ni kommer igång efter ett tag....
*Kram till dig*

Jag tror att man kan träna upp de flesta hästars ryggar och kroppar öht till att bära sin vikt. Jag kommer hela tiden att tänka på en biffig hockeyspelare som väger 95 kg, en sådan skulle aldrig nekas att rida. Jag vet att de har mer muskler än fett, men för att orka bära en tung kropp har man ofta muskler också. Och så länge man själv känner sig någorlunda smidig så går det nog bra.

Jag håller med dig om att man kan bygga upp muskler på hästarna.
Däremot så när det gäller hockeyspelarna så har jag en sak att påpeka. en hockeyspelare som har såpass mycket muskler att han väger 95kg har oftast rätt bra balans. Speciellt hockeyspelare! Därför kan han sitta bättre på en häst, för det är ju känt att balans och hållning spelar stor roll när det gäller detta. Heldre lite fler kilo och bra balans än tvärt om. En kropp som är överviktig är oftast svårare att hantera än en kropp med mycket muskler. Klart du KAN vara överviktig och ha bra balans, inget snack om saken, men jag tror det är svårare.

Till TS. Jag är inte den som ska säga varken bu eller bä ang om att du kan rida ett varmblod eller ej, speciellt efter att inte ens sätt hästen på bild och se vad det är för typ på hästen, hur kraftig den är osv. Men jag kan ge dig ett tips som någon annan också började med.
Du sa att du fått barn, iof vet jag inte hur länge sedan det var, men ta med dig barnvagnen ut en timma på morgonen och gå, först i lungt tempo och sedan ökar du allt eftersom du orkar mer.
Sedan far du till stallet på em och tar hästen vid hand och börjar gå.
Då sätter du en bra grund för hästen, du kan longera över cavaletti bommar som bygger ryggmuskler och kanske traska i kuperad mark som även de bygger ryggmuskler. Då går du ner i vikt, och hästen bygger muskler tills dess att det blir dax att rida :)
Dessutom är det bra för ditt psyke att vara i stallet och gulla och gosa som du pratade om. Börja med att göra ett "schema" och sätt upp mål som du kan rätta dig efter. Belöna dig och hästen med något fint när ni nått målen, det är alltid en bra morot :)

Lycka till

(läste igenom hela tråden efter att jag skrivit mitt inlägg)
Får hoppas att jag inte blir påhoppad nu pga av att jag kom med mina tips. Jag menade inget illa för att jag kom med dem utan ville vara snäll, vilket jag även tror att de andra som kommit med tips försökt vara.
Bara för att man är smal så betyder inte det att man inte har varit stor eller att man inte precis håller på att gå ner i vikt. Man kan ha bra erfarenheter och kan vara till stor hjälp. Nog för att TS inte skrev att hon ville ha hjälp med hur hon skulle gå ner i vikt men inte tror jag att någon säger något för att vara elak, och då behöver man inga påhopp. Och jag menar, hade hon skrivit "jag väger 110 kg och mitt råd är att börja tra promenader", då hade nog ingen reagerat som flera gjort. Om man väger 110 eller 50 spelar väll ingen som helst roll utan vad man har för utbildning/erfarenhet!

TS hoppas det går bra med ridningen och hästeriet och var rädd om dig!

Senast ändrad:

vääger väl runt 80 kg,rider ett normalt halvblod på ca 160 cm..funkar utmärkt

när jag tävlade min d-ponny på elitnivå i dressyr vägde jag 70 kg gick utmärkt det med

Hej igen!!
O tack för ännu mera svar, kul att se att tråden lever ännu :bow: :bow:

Jag tar absolut inte illa upp av råd o tips, vill absolut gå ner i vikt, men det är viljan som har sviktat, jag menar jag vet ju hur man gör osv.. men sen att komma till stånd... har iallafall lyckats gå ner några kilo senaste veckorna..men idag har jag ett bakslag , har med mej chips påsen framför datorn *skäms*:crazy:
Så lätt att det slinker in ngt när jag är stressad osv..som lite tröstmat...:(
Men jag ger inte upp!!! Tack för stöd och bra råd!!!:rofl:

Känner igen mig... har varit så duktig hela hösten och tappat en hel del men nu har jag så svårt att komma igång igen efter lite juluppehåll... :mad: Varför skall det vara så svårt när man vet precis hur man gör?

Jag vill verkligen peppa dig att prova att rida. Gör i ordning hästen för ridning och hoppa upp, gärna från en pall eller stege så att du inte belastar snett vid upphoppet, jag har en stege så att jag slipper hänga på sidan alls - står kvar på stegen av hushållsmodell och lägger helt enkelt benet över hästen så att jag kan landa mjukt i sadeln. Sedan rider du i skritt i sisådär en kvart, gärna rakt ut i naturen. Hoppa av i skogen och gå hem med hästen! Ni får en garanterat härlig tur och du har kommit över en tröskel. En kvart kan du knappast ställa till någon större skada på!

Lycka till! Själv skall jag ta med shiretjejen på lössnöridning i morgon, här har trillat ned sisådär två decimeter härlig lössnö! Så det blir ingen lång tur men hon lär ju få svettas lite, det är jobbigt att pulsa - även i skritt!

Jag väger 55-56 kg & är 1-62 lång, för nån månad sen så red jag en shettiskorsning åt en tjej, För att rida till han, Eftersom hästen skulle mäst ridas av småbarn så ville ägaren ha en större först so mred till han lite, Det funkade jättebra, JAg red han i form såklart då å så, men orkar han bocka med mig så orkar nog avrmblodet ta dig ;)
men lyssna på hästen, man märker väldigt tydligt om det inte står helt rätt till, annars så kanske du kan köra den?

95 kg 171 cm lang
och hästen är 138 cm hög (fjording...)
Funkar jättebra men det blir inga langa galopper.

// M

Är du seriös? Det låter inte bra, stackars häst ärligt talat. (många andra också som har skrivit på den här tråden..) inte alls för att vara elak! Men hur logiskt låter det egentligen att rida omkring på en liten fjording när man väger nästan 100 kilo??! :confused:

Svar på zassoo's inlägg, att de du just skrev va, inte för o vara elak, men bland de dummaste jag har hört, fjordingar är underbara hästar som orkar bära säkert mer än 100 kg. De är viktbärande djur, från början arbetshästar, som drog timmer osv ute i skogen, jag kan lova dig att de absolut inte tar skada av en tyngre ryttare.

Till CissiCissi, som startat tråden, jag har egentligen inte med detta och göra, eller jag passar nog itne in på den här tråden, jag väger 60 kg, å är 175, rider ett stoirt halvblod som är lika hög som mig.

Vill bara säga till dig, att varmblod, är kanske inte viktbärande, men om du bara vill, och om din pålle vill, så klarar ni garanterat av att träna upp muskler, och bli fina båda två. Jobba honom endel ifrån marken om du känner dig osäker, men som många andra säger hästar kan lära sig att bära högre vikter, de måste bara vänja sig.
Och varmblod är absolut inga klena rackare. Bara du är uppmärksam på vad han tycker om de hela, är de tungt för honom, jobba honom lite ifrån marken innan du hoppar upp igen.
Det hela kommer så Suuuuperbra!
Lycka till till er båda!
Mvh Marica

Är du seriös? Det låter inte bra, stackars häst ärligt talat. (många andra också som har skrivit på den här tråden..) inte alls för att vara elak! Men hur logiskt låter det egentligen att rida omkring på en liten fjording när man väger nästan 100 kilo??! :confused:

Ja du... Vad svarar man på det?
Det är ungefär lika logiskt som att väga 80 kg och rida runt på en ynklig islänning... :angel:

Jag tycker att du ska kolla in bilden på denna länk och fundera över om du egentligen kan avgöra att nån väger runt 90 kg:

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8275&catid=member&imageuser=9056

Det finns många karlar som väger runt 90 kg som rider både islänningar och fjording eller små nordsvenskar... :smirk:

En till fråga... När kan man avgöra att man är flör tung för en häst? Jag vill att du ska svara mig på det och sedan ska kag berätta för dig om vi har några av dessa symptom ;)

// M

Nu vet jag att jag kommer få en massa kommentarer på det jag skriver..:devil:

MEN jag skriver ändå..
Jag har ett haflingersto som är maxad dponny, välmusklad. jag väger 110kg. 170 lång..
Och det går HELT utan problem.. har haft henne i 3 år, och hon har aldrig haft ont i ryggen/benen, och vetrinären tycker inte alls att det är nått fel på henne och tycker att allt är helt okej.

Sen håller jag på att försöka gå ner i vikt, men jag tycker inte vikten har någon betydelse så länge man har en häst som är välmusklad och klarar utav det och att man har en bra sits,balans... osv..

Jag skulle ex. aldrig kasta upp min syster som väger 55 kg på min häst för trots att hon ridit en hel del så har hon taskig sits och jätte dålig balans..

Oavsett om jag är tyngre så är det ändå skonsammare för min häst att jag rider än någon som skumpar runt osv... (tänk er hur mkt det sliter på hästen!)

Hej!
Har en varmblodstravare, ca 160cm, är själv 172 och väger 77kg. Inga problem. Vägde lite mindre då jag red monté:angel: , men med utrustning och allt hamnade vi på närmare 80kg. Han har kraft utan att vara kraftig modell. Vi vann många av provloppen vi gick.

gu, vilken fin fjording, välmusklad och grov..ni ser perfekta ut ihop, ja menar du ser absolut INTE för stor ut på honom...

Förstår inte vissa dumma uttalanden :angel: :devil: Lätt att vara negativ när man inte har erfarenheten...:idea: Klart vi ska rida!!

Kram på er ni andra och imorron är den stora dagen inne .. Jag skall rida om så bara 10minuter så ska jag rida...kommer att han sambon med också som får kolla så han går ok osv känns ju oftast men ändå känns tryggt så.. :angel: Hör av mej efter ritten hur det gått!!!:banana: :banana:

Läste ditt inlägg om vikten å att rida varmblod.
Jag väger över 90 kg å rider min ridtravare utan problem! Jag har ridit honom sen han slutade på banan. I början byggde jag mkt ryggmuskler från backen men han klarade av att ha mig på ryggen ändå.
Han är 164 men inte speciellt kraftig. Jag tror at det viktiga är om de har bra muskler på ryggen å baken. Är de enbart travtränade så brukar de områdena vara sparsamt tränade.
Hoppas du fått hjälp å att du kommer igång med ridningen!
Våga prova!:banana:
Ha de gott :)

*knapplån*
Hörrudu zassoo!!!!
Var tog du vägen... jag ställde en fråga!!

// M

Ja du... Vad svarar man på det?
Det är ungefär lika logiskt som att väga 80 kg och rida runt på en ynklig islänning... :angel:

Jag tycker att du ska kolla in bilden på denna länk och fundera över om du egentligen kan avgöra att nån väger runt 90 kg:

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8275&catid=member&imageuser=9056

Det finns många karlar som väger runt 90 kg som rider både islänningar och fjording eller små nordsvenskar... :smirk:

En till fråga... När kan man avgöra att man är flör tung för en häst? Jag vill att du ska svara mig på det och sedan ska kag berätta för dig om vi har några av dessa symptom ;)

// M

Ta inte åt dig!! Tycker det ser helt ok ut på bilden. Själv väger jag 96 kg och rider mitt varmblod helt utan problem!

Nä det skulle man ju inte.....

Men man kan ju undra om folk tror att man är en tjockis för att man VILL det....
Det är ju inte precis nåt man är stolt över...;)
Inte skäms jag heller...men ändå...

Inte skulle man ju rida heller om det märktes att hästen for illa!!!!

// M

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 967
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka