VIKT /Ridning =(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: VIKT /Ridning =(

hej! ett tips jag lärde mig för länge sen. Det är om hur mycket hästen max ska bära för att dens rygg ska hålla längst.

tex: om du har en häst som väger 500kg

(500x2)/10= 100kg hästen ska bära som max.

men sen varierar det ju från häst till häst. men jag tycker det är bra att gå efter. :)

kramar Juvel

Nä det skulle man ju inte.....

Men man kan ju undra om folk tror att man är en tjockis för att man VILL det....
Det är ju inte precis nåt man är stolt över...;)
Inte skäms jag heller...men ändå...

Inte skulle man ju rida heller om det märktes att hästen for illa!!!!

// M

Det har du fullständigt rätt i! det sundaförnuftet är ju inte mindre för att man väger mer;)

Visst så är det många islänningar som får släpa runt på stora män på ryggen men det behöver inte vara rätt för att man gör det. Jag vill inte säga vad som är rätt eller fel, men i långa loppet borde man kanske tänka på att hästen mår inte bra av att ha en för tung ryttare på ryggen.Hästen kanske inte visar tecken på det just nu, men tänk den dagen då den verkligen visar tecken på att det har ont i ryggen...vad ska man göra då??

Väger 61 kg och rider en ponny på 145 cm. Mitt råd är att du börjar motionera, ut och promenera raskt en timme om dan minst och du kommer säkert att gå ner i vikt:) framförallt blir det ju skönt för dig själv och din kropp att slippa bära alla extra kilo, ridning är ju bra motion men inte det ultimata för att tappa kilo då krävs det lite puls:crazy: lycka till

Jag hoppas inte du mena att 61 kg är mkt:eek:

Ja du... Vad svarar man på det?
Det är ungefär lika logiskt som att väga 80 kg och rida runt på en ynklig islänning... :angel:

Jag tycker att du ska kolla in bilden på denna länk och fundera över om du egentligen kan avgöra att nån väger runt 90 kg:

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8275&catid=member&imageuser=9056

Det finns många karlar som väger runt 90 kg som rider både islänningar och fjording eller små nordsvenskar... :smirk:

En till fråga... När kan man avgöra att man är flör tung för en häst? Jag vill att du ska svara mig på det och sedan ska kag berätta för dig om vi har några av dessa symptom ;)

// M

javisst, det finns många som rider tex islandshästar och väger ca 90 men det betyder inte att det är BRA att de gör det!! Jag tror inte ett dugg på att islandshästarna är speciellt viktbärande.

Har du förresten tänkt på en sak? din häst är en PONNY. även om den såg kraftig ut. En häst mår inte dåligt av att ridas någon gång ibland av en för tung ryttare (som är duktig!!), men inte varje dag! Jag har inget direkt svar på din sista fråga, det enda jag kan säga är SUNT FÖRNUFT. Det är rätt logiskt att du är för tung för din ponny.

Jag väger 90+ och försöker så de bara knakar att gå ner i vikt. Min islandspojke på 140 cm bär mig som om jag vore en flugskit :D ...
Vi galopperar, travar, töltar och hoppar om vartannat :) .. har man bara en bra sadel som fördelar vikten bra samt att man själv har bra balans så funkar ALLT. Har även märkt att min pojke går lugnare med mig på ryggen än när någon kompis sitter upp (med lugnare menar jag med takten och steglängden inte att han drar benen efter sig) Detta är nog pga att han är van vid min vikt.

All lycka till dig så kommer nog ALLT att gå bra tillsalut :)

min förra medryttarhäst var ett varmblod inte jätte kraftig men vi rider alltid hästarna i form vare sig det är hoppning dressyr eller ute i skogen så han var ordentligt välmusklad eftersom hamn fick göra allt men ägarens man som väger runt 100 kg red honom typ 1 dag i veckan å det var inga problem så har du bara en välmusklad häst som du gör ALLT med för rider du bara i skogen eller bara dressyr eller bara hoppar så blir inte hästen välmusklad... så ska det nog inte vara några problem men ett bra tips kanske är att börja tömköra hästen i form så han bygger upp sin rygg samtidigt som du kommer rasa i vikt om du börjar gå 1h/dag och dessutom tänker på vad du stoppar i dig och hittar en sund vardag som funkar för dig som säkert är en ganksa stressad småbarnsförälder?

Tack för alla svar!!!

UPPDATERING: Jag har ridit idag för första gången på länge:banana: :banana:
Hej o hå, har ont i fotlederna haha..trampade ner hälarna så mkt och det är de inte van vid nu...:angel:
Oj oj säger jag bara ...kusen var super pigg hade stått i tre dar..är min systers..Hoppade upp från stol , sambon var med och gick med barnvagnen med vår dotter...När jag har kommit typ två hundra meter så hör jag oljud...snöskotrar som kommer snabbt...så jäkla typiskt när man väl kommit upp o inte ridit på ett tag eftersom de kom emot oss och kusen började trippa så red jag upp på ett gärde där han småtravade upp för han blev så hetsig när de kom....kändes inte alls för tung då...:rofl: De körde iallafall lugnare och körde upp i skogen innan de kom fram till oss...jag vänder honom och han småtravar glatt jag sitter o gör halvhalter....när jag sedan kommer ner på vägen och ska fortsätta turen vill han vända hem.. syrran säger att han kan bli lite sådär ibland och backa o typ halvstegra lite lite :eek: hade jag ingen lust med mej klumpeduns på ryggen haha så jag drog in honom på volt hela tiden när jag märkte att han började lätta... tillslut lyckades jag vända honom så fortsatte vi turen trippandes...:crazy: Bestämde mej för att rida tillbaka efter en kort bit och redan sedan lite i paddocken böjde igenom honom men end. skritt och nu blev han lite lugnare än förut tack o lov...vill inte åka av första preimärturen :( Men men det gick bra som tur var....Nu dröjer det ett tag till nästa gång igen *L*
Kram på er!!!

Jag väger 74kg ca och rider min lilla vbl travare på 168 cm:)
och min Clydesdalevlack då men han orkar ju bära en hel del:D

Jag är 1.76 lång och väger ca90 kg.
Jag ska nu skaffa egen häst.. ska snart och provrida för första gången. Det är en valack på 1.70, halvblod, grövre modell. Ingen smäcker typ. För bara ett halv år sedan red jag d-ponny, rider nu hästar som ligger runt 1.60-1.75. Hur som helst. Nu inför provridningen är jag väldigt nervös.. På de bilder jag sett på hästen är den välmusklad, och jag har även fått veta att den är i kondition. Men ägaren kanske tycker att jag är alldeles för stor??! :confused:
Jag anser själv att ett grövre halvblod på 1.70 utan problem borde orka mig, vilket även min ridlärare tycker.
Jag hoppas även att när jag skaffar egen häst kommer det finnas mindre tid för att gå och skåpäta och istället mer tid i stallet.

átt väga 50 kg och rida ett varmblod tycker jag låter lite. för att få starta monté så måste ryttaren väga 65 kg, med sadel inräknat. men väger man under det lägger man på vikter. låter då konstig som du "kungbob" berättar att ni inte fick rida varmblod om ni vägde över 50 kg. jag menar hur ska då hästen orka i ett lopp om sedan mer vikt kommer på ryggen? vad vet jag. men svar på frågan.. jag har ett varmblod som är strax över 170.. i full tävlings kondition. jag väger 60 kg men vet att hon skulle klara bra mycket mer i vikt också. tror inte att det är några problem för dig att rida ditt varmblod.. ta det lungt.. som sagt.. skritt, skritt skritt;P

nej herrgud klart du inte är för stor de är inga problem!

vad är de för häst och va ska du ha den till? va kul med ny häst! lycka till!

Jag är 172 och väger väl runt 78-80kg, och min kuse är en maxad D-ponny av den smäckrare modellen, nästan som ett litet fullblod. Ingen viktbärande typ kan man ju tycka...
Jag vägde då mindre när jag köpte honom men har lyckats gå upp lite genom åren. Jag har också haft hjärnspöken och trott att jag är för stor för honom, men det har bara varit i mina egna bistra tankar.
Han har då inga som helst problem att bära upp mig.
Här görs det glädjesprång, långa galopper över ängar och hopp upp emot 120 utan ansträngning.

Själv vill jag gå ner i vikt, men då bara för mig själv, för hästen bryr sig inte ett dugg. Inte ens när jag använder westernsadeln som plussar på med 10kg.

Så rid på du! Låt inte vikten hindra dig så länge hästen inte säger ifrån, för då är det du som har hjärnspöken! :D

Jag slänger mig in i den här gamla tråden, jag också :D

Jag är 166 cm lång och väger ganska mycket (har inte vägt mig på månader men tippar på ca 85 kg, ev lite mer). Jag har en bruksnordis på 155 cm, hon är av den lite mer högresta modellen men inte klen för det, har en stark rygg och välmusklat kors. Hur som helst, jag rider henne. Inte jättemycket, max fem gånger i veckan. Det blir oftast lätta pass och mycket skogsridning. Jag har aldrig märkt av att hon skulle tycka att jag är för tung. Jag anser att jag har bra balans och "känsla" när jag rider.

Men, en gång för ett par år sen var det en bekant till mig som ville prova att rida. Hon var inte alls ridvan, hade bara suttit på hästrygg vid ett par tillfällen. Hon var stor och lång, vägde säkert minst 100 kg. Direkt när hon kom upp på min häst så blev hon (hästen) märkbart störd. Även fast de bara skrittade en kortare bit så visade hästen tydligt att hon inte gillade vad hon fått upp på ryggen. Hon såg vinglig ut, gick motsträvigt och var allmänt tvär. Så där märkte jag verkligen vilken enorm skillnad det är på ryttare och ryttare! Den här tjejen var inte så fruktansvärt mycket tyngre än jag, men hennes brist på balans och ridvana skapade en enorm skillnad i hur hästen betedde sig. Som sagt så har min häst aldrig någonsin varit på det viset när jag ridit, trots att jag inte är någon lättviktare.

Väger 79 kg och rider islandshäst. Min man väger närmare 100 och rider islandshäst (han har även ridit fjording)
Du lär ju märka om du är för tung, jag tror att många hästar orkar mer än vad vi tror, dom är starka.

Ni som är kraftiga och rider islänningar eller ponnys, blir det inte knepigt med sadlar? Tänker framförallt på islänningar som ju verkar ha korta ryggar, och om man då måste välja en sadel som är stor nog i sätet för ryttaren men kanske därmed för lång för hästen.

Oj!

Jag har en kompis som red travare ett tag, alltså varmblodstravare som gick mest trav, inga ridtravare alltså. De som skulle rida på dom travarna fick helst max väga 50kg... Men de ägarna kanske var extremt rädda om hästarnas ryggar?

OJ hur många vuxna väger under 50 kg???

Knapplån

Nu har jag inte läst hela tråden, så detta har säkert diskuterats men jag tycker frågan om ryttarens balans och inverkan är betydligt mer central än vikten. En ryttare i obalans på 75 kg kan vara betydligt mer skadligt för hästen än en ryttare på 95 kg som har kroppskontroll och låter hästen arbeta i en ändamålsenlig form.
Sen inte sagt att alla typer av hästar ska bära hur tungt som helst, men ni förstår säkert vad jag menar. 95 kg kan vara helt ok, men samma vikt med annan ryttare förkastligt.

Det finns en anledning till att ridskolor i möjligaste mån undviker nybörjargrupper för vuxna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 967
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka