VIKT /Ridning =(

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

CissiCissi

Hejsan!!!

Sedan jag fick barn har jag gått upp så mkt i vikt, och har i princip lagt ridningen på hyllan för att jag känner mej för tung oavsett..(tycker synd om hästen ) Men vet ju de som rider och är i min viktklass..Min fråga är alltså vad väger ni (om ni vill dela med er) och vad för ras rider ni??

Tacksam för många svar, ridningen är ju faktsikt en bra motionsform när man kämpar med vikten och jag mår så mycket bättre i psyket av den :) Men som det känns nu kommer jag inte upp än på länge.:(

Sv: VIKT /Ridning =(

Många hästar är ju viktbärande, och det beror ju lite på hur man rider också!

Jag har också gått upp MKT i vikt sen jag fick dottern. Jobbar dock på att få bort de extra kilona... (går inte så bra just nu...)

Nu väger jag 82kg, rider min lilla nsv på 155 ca 5 dagar/v. Har även ridit halvblodet på 170 samt när jag var några kilo tyngre, kompisens arabsto på 152 (tror jag=) Ingen av hästarna har haft några som helst problem med vikten.

Jag känner dock att jag måste ner ett antal kilo till innan jag vågar mig upp på mitt lilla varmblod...

Tack För svaret.. kan tillägga att jag väger "lite" mer än dej.
Om man tar ett varmblod då som är relativt stort runt 170 hur mycket kan den hästen ta anser ni?
Vet att det är olika beroende på grovlek osv.. men man kanske kunde få ett litet snitt ..:bow: :bow:

95 kg 171 cm lang
och hästen är 138 cm hög (fjording...)
Funkar jättebra men det blir inga langa galopper.

// M

Tack för svaret!!:bow: :bow:
Ja fjordingar är ju viktbärande ..kul att höra att det fungerar bra.. men hur är det med varmbloden då?

Väger 61 kg och rider en ponny på 145 cm. Mitt råd är att du börjar motionera, ut och promenera raskt en timme om dan minst och du kommer säkert att gå ner i vikt:) framförallt blir det ju skönt för dig själv och din kropp att slippa bära alla extra kilo, ridning är ju bra motion men inte det ultimata för att tappa kilo då krävs det lite puls:crazy: lycka till

Tack för svaret!!:bow: :bow:
Ja fjordingar är ju viktbärande ..kul att höra att det fungerar bra.. men hur är det med varmbloden då?

Nä jag tycker inte att jag stött på så många som är särskilt viktbärande...de är inte jättevanliga....
De kan ju vara rätt små och smala över bogen och det är inte nån bra kombination när det gäller att bära tungt tycker jag...men det är ju jag det...;)

// M

Har samma mått som "minternet" och rider en tinkerkorsning (kraftig) på 150 cm i mnkhöjd, den har kort rygg och ser mkt stark och kompakt ut. Jag känner mig som en vante på honom ibland och känner mig faktiskt också ganska smidig. Man underskattar ju honom också med hans stora hovar för även om han ibland snubblar i skritt så går det snabbt i kurvorna i galopp! =) Jag försöker såklart gå ner hela tiden, men det är väldigt svårt. För mig är det bra för jag gillar oftast kallblods lynne bättre än de flesta andra hästars. Iaf av de jag har ridit. Jag rider bara western och ute i skogen så det blir heller inte mkt hoppning, men ett litet skutt är kul ibland.

Jag tror att man kan träna upp de flesta hästars ryggar och kroppar öht till att bära sin vikt. Jag kommer hela tiden att tänka på en biffig hockeyspelare som väger 95 kg, en sådan skulle aldrig nekas att rida. Jag vet att de har mer muskler än fett, men för att orka bära en tung kropp har man ofta muskler också. Och så länge man själv känner sig någorlunda smidig så går det nog bra.

Tack För svaret.. kan tillägga att jag väger "lite" mer än dej.
Om man tar ett varmblod då som är relativt stort runt 170 hur mycket kan den hästen ta anser ni?
Vet att det är olika beroende på grovlek osv.. men man kanske kunde få ett litet snitt ..:bow: :bow:

Nu är ju inte jag någon expert. Men jag har inte uppfattat de varmblod som jag har ridit som viktbärande. Kanske eftersom att de inte är avlade för att rida på? jag vet inte. Den ena som jag har ridit är jag enligt mig lite för stor för. Han är ca 155 cm i mankhöjd och jag är 170 cm lång. Väger 65 kilo.
Medan den andra på ca 160 var betydligt mer viktbärande, och jag kände mig inte för stor eller tung alls. Den senare var dock grövre i typen också. Så jag tror faktiskt att om ditt varmblod (om det är ditt) är 170 cm i mank. och lite grövre, kan ta din vikt. Men om han är smal och lite ranglig. Så kanske inte.

Men som sagt, nu spekulerar jag bara, så var källkritisk nu! :D
Men jag trivs själv bäst på ex halvblod av den grövre äldre typen som är runt 170. även om jag har svårt att rida ihop dessa. Men jag trivs ändå bäst där. Vill att hästen ska kunna bära mig lätt som en plätt kanske? jag vet inte... :D

Jag kommer hela tiden att tänka på en biffig hockeyspelare som väger 95 kg, en sådan skulle aldrig nekas att rida. Jag vet att de har mer muskler än fett, men för att orka bära en tung kropp har man ofta muskler också. Och så länge man själv känner sig någorlunda smidig så går det nog bra.

Precis, 95 kilo som 95 kilo. Hästen känner ju knappast av om det består av fett eller inte. Och de flesta män som rider väger ju en del. Och hästarna kan ju ta det lätt. Problemet kanske kan vara för tjejerna att de är korta i förhållande till storleken på häst som krävs? eller har jag fel nu? :confused:

Jag har oxå problem med vikten. Väger faktiskt 95 kg!!! och rider en irish cob. Det går jättebra.
MEN det gäller ju hur man rider och att man lyssnar på hästen. Man måste vara följsam och centrerad och inte sitta o gnata på en volt kanske.
Jag rider mest ute i skogen, rider jag i paddocken så gör jag inget avancerat och hoppar aldrig med henne.
Håller på ständigt o jämt med min vikt.. åhh skitjobbigt. Men nu ska jag börja jobba lite med en till Irish cob och så har jag och 2 vänner som oxå ligger i samma viktklass så nu ska vi köra en tävling om vem som lyckas mest till midsommar... och vinna vill man ju :)

jag tycker nog att du kasnke ska försöka jobba din häst mer från marken en tid och försöka gå ner några panner.Varmblod är ju inte av den viktbärande sorten tyvärr.

Ha en God Jul och hoppas att det går bra för dig.:banana:
/Nettan

Jag är 1,76 väger 67 kg och rider fullblod på 1,63. Fast vad är din viktklass? Varmblod som är rejäla, välmusklade och i god kondition kan nog bära en del men generellt brukar de inte räknas somviktbärande.

Hola,

Väger inte så mycket själv så mitt tyckande kanske inte riktigt räknas...
Dock så vill jag berätta att jag har en bästa kompis R.
R väger 110 kilo, 190 cm lång. De senaste tio åren har R ridit 4 st varmblod kontinuerligt. Den minsta är 153 och den största var ca 168.

R har även ridit min Quarter på 148 samt min dåvarande Paintkorsning på 146, dessa hästar har då varit i bra kondition. Skritt-turer med lite trav i skog och mark på ca 2 tim.

No problemas. Du kan nog rida varmblod. Börja i skritt, mycket skritt, efter en tid brukar det gå bra att trava osv.

mvh Eva

Oj!

Jag har en kompis som red travare ett tag, alltså varmblodstravare som gick mest trav, inga ridtravare alltså. De som skulle rida på dom travarna fick helst max väga 50kg... Men de ägarna kanske var extremt rädda om hästarnas ryggar?

Hej
Även jag kämpar med vikten och väger ca 90 kg, är ute och går, försöker äta rätt mm men de verkar inte gå så bra. Hästar är det enda som muntrar upp mig.

Som tur är så har jag en jättesnäll medryttarhäst som jag rider ca 3-4 gånger i veckan. Hon är en 176 cm högt halvblod med muskler. Hon orkar mig, men vi rider inte hårt utan går mest i skogen och har trevligt!

jag väger ca 65 kg och är 178 cm lång. Rider min connemara på 153 cm i mankhöjd utan problem. Har alltid haft connemarakorsningar eller rena connemaror och tycker att de är ganska viktbärande men det beror ju på hur tung man är. Sambon på 80 kilo skulle jag nog slänga upp utan att tveka för att rida någon gång då och då men inte till vardags.

Har en fd fodervärd till mitt haflingersto.Hon väger 110 kg:angel: vicket jag tyckte mitt sto skulle klara av.....Saken va bara den att hon,fodervärden,är sned i bäckenet.Så när hon red hamna hon väldigt snett....Fast hon körde mkt; för att inte "nöta" på hästen;
slutade det hela med att mitt sto nu är halt och jag kände mig tvungen och säga upp henne från fodervärdskapet:(
Jag tror att vikten i sig inte är problemet för hästen utan mer hur balanserad man ä som ryttare.:idea:
Varför min häst ä halt vet jag ju inte tyvärr,kan säkert vara en blandning av orsaker

Börja lite försiktigt och inte alltför långa pass,så ska du se att det går bra!
Tror generellt att många hästar klarar av att bära mer än vad många tror,men givetvis måste man lyssna noga till hästen!
Är ryttaren i balans ,tror jag det är mindre farligt med en ryttare som väger några kilo för mycket ,än en lätt ryttare som sitter i obalans!
Ge noga akt på din häst och lycka till!

Jag är ryttare av modell tyngre... rider en shire så de ska ju vara extremt viktbärande. Skulle aldrig komma på idén att sätta mig på en varmblodskrake... men det ligger nog mycket i att JAG TYCKER att de ser så små och kravliga ut - efter ett drygt år på shire tycker jag ju att jag känner mig gigantiskt när jag rider kallblodstravaren i stallet också (det är ju liksom ingenting man har "mellan benen" känns det som)... men han orkar då galoppera med mig på ryggen och vill inte sluta springa alls faktiskt så det är nog bara i min skalle problemet finns.

Jag försöker dock även när jag rider shiren - som enligt principen om maxvikt 1/6 av hästens vikt skulle orka bära mig och en kompis - tänka på henne genom att inte rida för hårt, ta ganska lugna turer, ingen hoppning och inte så himla mycket krav i övrigt heller... går ofta eller ibland i alla fall hem sista kilometern, hon kan ju få skritta av sig utan mig på ryggen.

Tycker att du kan prova att rida - rid kortare turer och gå sista biten, tror nog att din häst visar det om han/hon tycker att du är för tung...men alla hästar gör inte det heller efter vad jag har förstått...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 967
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka