Det händer nästan aldrig att media skriver balanserat om hälsa, inte ens ofta dagstidningarna. Men så läser jag inte hälsotidningar längre (jag har gjort men insåg att de inte var bra) och väldigt sällan hälsosidor i kvällspressen. Och ja media lider av fettförakt.Jag skulle säga att media i allra högsta grad främst driver på fettförakt. Hur ofta läser du något balanserat om hälsa i media? Hur ofta ser du på löpsedlarna att det är ohälsosamt att banta? Osv.
Oavsett vad "myndigheterna" tycker (jag fattar inte vilka myndigheter du syftar på) så har de nog ingenting med vad media presenterar att göra.
Men visst finns det en diskussion om barnhälsa även utanför hälsotidningarna och Expressen. Som inte diskuterar utseendet utan hälsa.
Här är tex en myndighet Förekomsten av övervikt och fetma hos barn är hög och ökar med åldern (folkhalsomyndigheten.se)
Men jag tror vi diskuterar olika saker så det blir ju bara konstigt när jag lägger in länkar som alla läst om någon myndighet som alla vet finns om ett ämne som diskuterats alldeles för mycket i pressen. Bara för att jag svarade på ett inlägg där jag ville säga, som ett tillägg, att man inte behöver förutsätta att ett barn som är lite rundare måste äta onyttigt utan vissa barn kan ha svårt att känna igen mättnad och att godisätande inte behöver vara relaterat till vikt (för det är ju där diskussionen i just media ofta hamnar vikt =äta onyttigt/nyttigt).
Senast ändrad: