Inte? Jag tycker fortfarande att det finns flera i tråden som inte vill prata vikt. Och uppenbarligen har båda barnen i tidningen ingen annan än en tidning att fråga gällande vikt och längd.
Mvh Miks
Du kanske kan citera några sådana inlägg? För jag har bara sett inlägg som handlar om tex hur man pratar med barn och om att man inte vill initiera samtal som fokuserar på vikt.
Fast nu är det väl ändå dags att du börjar citera, i så fall. Jag är väldigt nyfiken på vilka inlägg du avser.
Svårast har jag haft att svara på varför hunden inte fick äta så mycket han ville. Men lyckades avstyra frågan istället.
Ja, det där med hunden är svårt här med, vår hund är liksom alltid hungrig men får ju inte äta hur mycket han vill för det...
I fallet med hunden kan jag dock se att det hade kunnat leda till knepiga tankar, med ett ärligt svar. Han behöver ingen oro över att man kan bli tjock av mat och att det är dåligt för lederna, i den här åldern.
Japp, håller med. Jag har försökt resonera i termer av att hunden inte känner riktigt när han är mätt, men det gör ju vi människor, och att han kan få ont i magen om det blir för fullt därinne. Leder och vikt känns som du säger som vanskliga områden.
Jag ser den ofrånkomliga "vad händer om de äter för mycket? Kan människor också äta för mycket?"
Har inte läst alla inlägg men pratar absolut inte om mat i samma mening som vikt. mat är gott och bra energi. Godis är inte så bra energi och ger hål i tänderna därför begränsas det. Men undviker samtidigt att göra det till lördagsgodis eller nån slags belöning.
Prata vikt tycker jag verkar otroligt riskfyllt. Varför skulle en vilja göra det?
Jag skulle inte kopplat det till mitt barns vikt alls, även om hon kanske ville väga sig.
Precis som du skriver så kan en ta samtalet om hästarna utan att nämna vikt därför att det handlar om att barnet blir större och därmed går vidare till större hästar.
Men poängen är ju en helt annan nämligen att det samtalet kan tas på många sätt och helt utan att nämna berörda unges vikt eller koppla hens faktiska vikt till ponnyn ifråga.
Det finns utöver detta flera ämnen som inte är önskvärda att diskutera. Tex motion eller träning.
Mvh Miks