Vid vilken ålder börjar barn prata

cowgirl81

Trådstartare
Har en son som är 4 månader och som är jättego. gråter nästan aldrig. :) Jag undrar när era barn började lära sig säga mamma eller pappa eller andra ord. :) Och hur lär man dem lättast och börja äta gröt. Vi har börjat lite smått med majsgröt men han är lite svår, Ska vi avvakta eller är de bara och prova varje dag.
Mvh Hanna

Sv: Vid vilken ålder börjar barn prata

Mina barn ar snart ett ar och en av dem har sagt mama och dada (daddy ;)) och tida (titta) och da (dar) i ungefar en manad. Den andra sager inte mkt alls, hon ar mer motoriskt utvecklad istallet :D

Om din son ar "lite svar" vad galler groten sa ar han kanske inte redo. Jag skulle vanta minst en vecka, garna tva, och sen prova igen :)
Mina borjade ata grot nar de var 17-18v men de var verkligen redo for det, hade visat massor av tecken och det gick som en dans fran forsta munsbiten - de har alltid varit nyfikna vad galler mat men daremot gillar de inte att ata sarskilt mycket... alla ar vi olika.

Jag skulle låtit bebis sitta med vid matbordet när ni äter, och prova med lite gröt men truga inte. Vägrar den lille resolut, så gör ett uppehåll och testa igen efter en vecka eller två. Det är ju ingen brådska än, så det viktiga är ju att man inte försöker tvinga fram något så att det blir en issue.

Min dotter gillade aldrig gröt, men mat åt hon :) speciellt broccoli är hennes favvo, fortfarande om hon inte äter så är det bara lägga till lite broccoli så slinker det ner :D
Jag fick ha broccoli i fruktpurén ett tag för att den skulle slinka ner :o

Elina är 9 månader och det låter mycket mamamama och papapapa och dadadada men inget riktat, hon menar inte mig med mamama, men jag blir glad ändå :D

Vår son är 13 månader och säger Mamma, "Abba" (pappa), vov-vov (hund/vovve), "ubbe" (snögubbe) och Nee (nej).

Ibland kommer något enstaka annat ord, men det är inte alls säkert det upprepas mer än en gång. Den "riktiga" pratåldern är väl 2årsåldern har jag för mig.

Rasmus (14½månader) snackar HELA tiden men jag förstår inte alls vad han säger ;) Han har sagt mamma rätt länge men han säger inte pappa. Titta och där säger han också och tydligt, sen härmas han ju och säger saker omedvetet, saker han hör på tv'n som igår sa han t.ex. Taxi, när hans farmor kom så gick min mamma till honom och sa att farmor är här då sa han farmor. När jag viknade hej då hos dagmamman sa han hej då.

Skulle jag sätta mig ner och lyssna lite noggrannare skulle jag nog säkert märka av fler ord han säger men han snackar ju hela tidne och man får skavsår i öronen ;)

Vår son snackade mkt men det var på sitt eget lilla språk. Vi upplevde aldrig det som att han förstod vad han pratade om. Nån månad innan han fyllde två började orden komma ett efter ett. Jättehäftigt!

De få orden han sa medvetet tidigare var "mamma", "tets" (hundens namn), beppe (napp) och "baa" (koppla...som när man kopplar på släpet). Nu snackar han hela hela hela tiden. Ofta kommer det flera nya ord varje dag.

Han har väl inte varit tidig med talet men däremot har han varit tidigt utvecklad med andra saker. Verkar vara så olika för alla barn!

Ta det lugnt med gröten. Han ska äta i resten av sitt liv sen... Jag vet att det är kul men många barn mår bättre av att vänta.

Min (snart) ettåring säger ampa åt lampa och det har varit det enda riktiga ordet i en vecka ungefär. Han pekar på lampan också så för det mesta menar han vad han säger. I morse lekte han tittut bakom gardinen och då försökte han säga tittut men det blev bara udud eller nåt sånt :D Så jäkla sött ändå!
Sen kan han härma både hästen och kossan. Duktig bondpojk!

Svarar alla.
Tack jo han är ju nöjd med ersättningen, så då väntar vi nån vecka :)

Nikki säger mamma och bappa (pappa) och "dyttdytt" som nog betyder tutte.

Som flera andra har sagt, vägrar han och verkar ointresserad av gröten så vänta någon vecka. Men det kan ju också vara så att han inte kommit på att det är gott bara.
När vi började med gröt till Nikki så ville hon inte alls ha, men sen lyckades vi få i henne en tugga, och sen ville hon typ aldrig sluta äta. Hon älskade majsgröten!

Arvid pratar ganska mycket, och gör sig lätt förstådd, men jag tror han är ganska tidig med pratet.

Han kan säga:
Mamma
Pappa
Lampa
Vovve
Tutte
Morfar
E det (vad är det)
Tack

Trror det är några fler ord men jag kommer inte på dem nu

Grabben lärde sig aldrig att äta gröt. Han villle bara amma på morsan sin..
Jäntan åt gröt vid 6-7 månader.

Grabben började säga enstaka ord vid 16 mån. Jäntan strax innan året.

Ha inte så bråttom! Ungen hinner vad det lider.

/PDöben

Jo han är ju nyfiken och så, han öppnar ju munnen så man stoppar ju i lite men han spottar ut de :) Men ska avvakta nån vecka och se. :)

Fast att han spottar ut det kan precis lika gärna bero på att han inte har tungans motorik klar för sig, han vet inte hur han ska göra för att få bak gröten i munnen för att kunna svälja den.
OM han gapar och vill smaka så tycker jag du ska fortsätta ge honom gröt! Att hälften hamnar utanför munnen, i bästa fall i haklappen, får man leva med ganska länge, i mååååååånga månader....

Mina har varit väldigt olika med att börja prata.
Ettan var tidig som attan och hade fort ett stort ordförråd - när de frågade på BVC ifall hon kunde 10 ord så kunde hon snarare närmare hundra...
Tvåan var betydligt senare med talet, men kommunicerade med kroppsspråket så att det var omöjligt att missuppfatta vad hon ville ändå.
Trean var ännu senare med talet och hade inte kroppsspråket heller. Nu är han 3½ och babblar oavbrutet, men saknar fortfarande flera av bokstäverna så det är skapligt svårt att begripa vad det är han snackar om. :crazy:

Senast ändrad:

Grabben började vid ca 1år säga Ädä (är det), sen kom det inte mera.. Förrän han var nästan 2,5år.. Nu jösses.. Han lider av mundiarré... Han har lagrat massor med ord och dom bara poppar ut nu. i lååååånga meningar.

Han har varit mycket sen med pratet, men tidig motoriskt.

Min dotter var tidig med pratet.... kunde rabbla massa ord innan hon var ett år i varje fall och började med 3-ordsmeningar ganska snabbt efter det.... typ "va e de?" "Jova tyckej omm" "Jova vill ha"... (om ni förstår bebisspråket hehe)

Alva pratade ganska tidigt, första ordet var hee (hej) som kom strax innan hon var 9 månader. Det användes ofta och vid rätt tillfälle så det var inte någon "engångsgrej", inom en månad så kom både Avva (alva), mamma, pappa och ampa (lampa). Då hon var ett år använde hon minst ett tiotal ord. Var därmot senare med motoriken, gick då hon var 14-månader. Nu vid drygt 2 år så babblar hon en massa, långa meningar om allt möjligt. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 876
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka