Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får ta och skriva in Pu i den här tråden också :up: Kopierar lite från lydnadstråden ;) .

Hundens namn: Tillyhills Jävlar Anamma "Pu"
Ras: Australian Shepherd
Ålder: 7,5 månader
Lite bakgrund: Min lilla spontanaussie :D! Det var inte meningen att jag skulle ha en till aussie än på ett par år, men när jag såg henne i valplådan när jag svängde förbi uppfödaren så sa det bara "klick" :love: Såg inte ens de andra valparna :o. Hennes pappa är samma hane som jag hade planerat att para Lyxa med, och jag är superglad att ha fått en avkomma ur hans sista kull!
Klass: Ja man måste väl ta klass 1 och appellen först :D
Tränar mest på: Grunder till alla moment i alla klasser, grunder i spår, sök och rapport
Håller till: Utgångspunkt Granvattnet (ca 6 mil norr om Göteborg, strax utanför Alingsås), men rör oss över hela landet
Mål: Fortsätta utvecklingen som vi gjort hittills, just nu går hon från klarhet till klarhet
Nästa tävlingsdatum: Får vi ihop saker och ting testar vi appellen i höst, annars väntar den till 2016 :) .

Lite bilder och några av de senaste filmklippen:
1501292.jpg

1501255.jpg

1501257.jpg

Får ta och skriva in Pu i den här tråden också :up: Kopierar lite från lydnadstråden ;) .

Hundens namn: Tillyhills Jävlar Anamma "Pu"
Ras: Australian Shepherd
Ålder: 7,5 månader
Lite bakgrund: Min lilla spontanaussie :D! Det var inte meningen att jag skulle ha en till aussie än på ett par år, men när jag såg henne i valplådan när jag svängde förbi uppfödaren så sa det bara "klick" :love: Såg inte ens de andra valparna :o. Hennes pappa är samma hane som jag hade planerat att para Lyxa med, och jag är superglad att ha fått en avkomma ur hans sista kull!
Klass: Ja man måste väl ta klass 1 och appellen först :D
Tränar mest på: Grunder till alla moment i alla klasser, grunder i spår, sök och rapport
Håller till: Utgångspunkt Granvattnet (ca 6 mil norr om Göteborg, strax utanför Alingsås), men rör oss över hela landet
Mål: Fortsätta utvecklingen som vi gjort hittills, just nu går hon från klarhet till klarhet
Nästa tävlingsdatum: Får vi ihop saker och ting testar vi appellen i höst, annars väntar den till 2016 :) .

Lite bilder och några av de senaste filmklippen:
1501292.jpg

1501255.jpg

1501257.jpg

Fina lilla Pu!
Såg att du kommer och tävlar i mina hemtrakter om några veckor, så trevligt! Kommer absolut smygstalka er lite då ;)

Fina lilla Pu!
Såg att du kommer och tävlar i mina hemtrakter om några veckor, så trevligt! Kommer absolut smygstalka er lite då ;)

Jasså :D!? Vart ska jag nu tänkte jag först skriva ;) ! Är du i Kalmar eller Fagersta eller Kungsör (mina tre närmsta tävlingar :D )

Haft en bra träningsdag med Freddie idag. Sök, lydnad och så lite skydd som avslutning. Körde igenom appell-lydnaden och det tar sig även om det är en bit kvar.

Hundens namn: Krokasmedens Elvis
Ras: Belgisk Vallhund/Malinois
Ålder: 6 månader
Lite bakgrund: Tanken är att han skall gå igenom ett L-test till tjänst och/eller tävlas i drag, lydnadslydnad och brukset.
Tränar mest på: Prio ett är att fungera i vardagen. Grunder till alla moment i lydnaden, spår.
Håller till: Värnamo
Mål: En Lk1 tävling med bra resultat inom ett år, ha så pass fin lydnad att vi kan börja utveckla bitarbetet.
Nästa tävlingsdatum: Tanken är att han skall köras i Lk1 om något år, han är fortfarande liten och väldigt omogen så vi får se hur han utvecklas.

Mest tragglar vi i vardagen, just nu är det mesta jobbigt! Men han gjorde, till alla vår förvåning, ett väldans fint litet skyddspass med okänd figge samtidigt som han lyckades behålla lydnaden. Han är MYCKET hund så vi måste satsa på lydnaden och nosarbetet i nuläget.

Just nu vill jag ha fram ett fint, aktivt fritt följ med rätt attityd. Jag vill få fram liggmarkeringar av föremål i spåret (vilket han inte alls fattar övhvt, han vill ju fortsätta framåt). Jag måste påbörja uppletandet (tycker att det är skittråkigt).

Har lagt rena näringsspår till Freddie nu ett par gånger och det ser trevligt ut. Har problem med att han gärna lyfter på nosen och vindar i spåret. Har också bytt sele till en bötchersele och det verkar fungera bättre.

Imorgon ryker halsmandlarna så han behöver väl få vila lite innan vi kan ta upp träningen igen...

Pu fick testa vindövningar på föremål i söndags (har bara gjort det på människor innan) . Är så himla glad i hur självklart det är för henne att använda näsan, när det kom vindpustar så hon fick föremålen i näsan så såg man hur hon höjde huvudet och vädrade i luften och jobbade högt och fint tills hon hittade fram till prylarna :love: . Känns väldigt bra detta :up:!

1502097.jpg

Har lagt rena näringsspår till Freddie nu ett par gånger och det ser trevligt ut. Har problem med att han gärna lyfter på nosen och vindar i spåret. Har också bytt sele till en bötchersele och det verkar fungera bättre.

Imorgon ryker halsmandlarna så han behöver väl få vila lite innan vi kan ta upp träningen igen...

Hoppas det gått bra med operationen!

Jag vill lära in ett framåtsändande där hon ska springa ut från mig tills jag kommenderar stanna/vänster/höger/annat, men får inte till det. Nån som har nåt tips? :)

Hur gör ni med övertaggade hundar i spåret? Vi har haft några månaders uppehåll och nu spåras det med springande hund, matte längst ut i spårlinan, lite trassel osv. Visst kommer vi rätt och apporterna är hon stensäker på, men det blir mycket cirklande. Just nu tänker jag att hon lugnar kanske ner sig lite om vi spårar oftare men annars, några tips?

I helgen har jag och mina tjejer varit i Kalmar och bruksat massor :) . På lördagen fick Pu köra sök med nya figgar och ny sökruta, och Lyxa fick spåra 3-3.5 timmar gamla upptag (5 st) och spår (ca 1 km, 4+slut). Duktiga och nöjda tjejer :) !

1502228.jpg

1502229.jpg

På söndagen tävlade Lyxa först elitlydnad på morgonen (och vann :up: ), sen hade vi ett gäng timmar i skogen där hon fick träna upptag som låg nära i rutan, samt köra rapportsträckor på sammanlagt nästan 2 km (första rapportpasset sen nån gång på sensommaren, och Lyxa var GRYM :love: )

Lilla Pu blev lite mer vuxen och fick sitt första tjänstetecken (babyrosa i storlek S :love:) och fick köra sina första rapportsträckor någonsin. Hon sprang sträckor på 250 m helt utan hjälp till hjälpförare, och 300 m med lite hjälp till mig, sammanlagt sprang hon ca 1100 m. Duktig liten tjej!

15022213.jpg

15022214.jpg

Är så nöjd med bägge mina bruksaussies :love:! Och idag var det årsmöte på vår brukshundsklubb, där det visade sig att Lyxa vunnit både Årets Lydnadshund och Årets Brukshund :D!!

1502232.jpg

Hur gör ni med övertaggade hundar i spåret? Vi har haft några månaders uppehåll och nu spåras det med springande hund, matte längst ut i spårlinan, lite trassel osv. Visst kommer vi rätt och apporterna är hon stensäker på, men det blir mycket cirklande. Just nu tänker jag att hon lugnar kanske ner sig lite om vi spårar oftare men annars, några tips?
Prova att korta linan och hålla emot lite. Då går det inte att fara runt hur som helst. Undvik dock att försöka styra! Jag har svårt att låta bli det så jag snitslar aldrig mina spår och om spårläggaren går med så får denne hålla tyst tills jag ber om hjälp. Det kan också vara en bra idé att låta spåret bli en 2-3 timmar gammalt innan du går det, så blir det mindre vittring som hänger kvar i luften. Min virrpanna har fått en mycket bättre spårteknik av att spåra mycket näringsspår på asfalt så det kan också vara något att prova.

Om vi får okej av veterinären på onsdag så ska jag ta och anmäla Rio till en högre klass spårtävling nästa månad. Han har knappt spårat, inte gjort en enda platsliggning eller uppletande på hela vintern. Men det hinner vi väl fixa på 3 veckor? ;). Jag tittade runt lite på olika resultat och insåg att det var ganska vanligt med ett par starter i högre innan man blev uppflyttad. Dessutom så insåg jag att ska jag vänta tills framåtsändandet är perfekt så kommer vi aldrig komma till start. Vi borde få lite poäng på det och vissa moment gör han skitbra på träning. Så det är nog dags att testa och se hur det funkar i skarpt läge!

Jag har dock aldrig tävlat högre spår själv, och aldrig sett någon sådan tävling. Det hinner jag knappast göra innan det är dags heller. Något särskilt jag ska tänka på? Vad är vanligaste nybörjartabben?

Vad har hänt med Rio (apropå veterinären?).
Han har haft lite konstiga smärtanfall i bakbenet under hösten. Har blivit behandlad för sträckningar men när han sträckte sig för 3:e gången i samma ben blev det röntgen som visade förstorad prostata. Så nu blir han behandlad mot det och ska förhoppningsvis bli helt återställd :).

Jag har dock aldrig tävlat högre spår själv, och aldrig sett någon sådan tävling. Det hinner jag knappast göra innan det är dags heller. Något särskilt jag ska tänka på? Vad är vanligaste nybörjartabben?

Jag hade inte heller tävlat eller sett någon högrespårstävling innan jag och Lyxa gick ut, men det gick bra ändå :up: :D!

Det som jag kan tänka mig att man ska hålla extra koll på (för sin egna skull, med eventuella nerver och så ;) ) är tiderna, och om man ex måste transportera sig en bit till uppletsrutan. Det är ju en extra transport till skillnad från lägreklassen där budföringen oftast går på lydnadsplanen/i direkta närheten.

Sen med uppletet, det är ju inte ovanligt att man får publik som står vid baslinjen. Vissa hundar som inte tränat med det kan ju kanske tycka att det är lite ovanligt/svårt, för de står rätt nära.

Fast till syvende och sist är det ju bara att tuta och köra, det mesta löser sig när man kommer dit :)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka