Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni med övertaggade hundar i spåret? Vi har haft några månaders uppehåll och nu spåras det med springande hund, matte längst ut i spårlinan, lite trassel osv. Visst kommer vi rätt och apporterna är hon stensäker på, men det blir mycket cirklande. Just nu tänker jag att hon lugnar kanske ner sig lite om vi spårar oftare men annars, några tips?

Spåra mer/oftare, längre liggtid, svårare/klurigare spår (inte många raksträckor utan MASSA vinklar), sätta hunden i rätt sinnesstämning innan du släpper på spåret :).

Senast ändrad:
Jag hade inte heller tävlat eller sett någon högrespårstävling innan jag och Lyxa gick ut, men det gick bra ändå :up: :D!

Det som jag kan tänka mig att man ska hålla extra koll på (för sin egna skull, med eventuella nerver och så ;) ) är tiderna, och om man ex måste transportera sig en bit till uppletsrutan. Det är ju en extra transport till skillnad från lägreklassen där budföringen oftast går på lydnadsplanen/i direkta närheten.

Sen med uppletet, det är ju inte ovanligt att man får publik som står vid baslinjen. Vissa hundar som inte tränat med det kan ju kanske tycka att det är lite ovanligt/svårt, för de står rätt nära.

Fast till syvende och sist är det ju bara att tuta och köra, det mesta löser sig när man kommer dit :)!

Tack! Vi har ganska stora bruksträningsgrupper så han är van vid att det är folk i närheten. Bara de inte står FÖR nära så han får för sig att lämna av föremålet till någon annan... På tal om det, finns det regler kring kommendering i uppletanderutan? Får jag säga fot när han lämnar av föremålet t ex? Om jag ser att han är påväg att lämna av föremålet till någon annan, får jag kalla in utan betygsnerdrag?

Tack! Vi har ganska stora bruksträningsgrupper så han är van vid att det är folk i närheten. Bara de inte står FÖR nära så han får för sig att lämna av föremålet till någon annan... På tal om det, finns det regler kring kommendering i uppletanderutan? Får jag säga fot när han lämnar av föremålet t ex? Om jag ser att han är påväg att lämna av föremålet till någon annan, får jag kalla in utan betygsnerdrag?
När du ser att han tar ett föremål så får du ropa ett ja/japp/här är jag osv. Ren inkallning vet jag inte men om han springer till någon annan så får du såklart ropa på honom. Men undvik att ropa när han är på väg in till dig, det har jag fått nerdrag för. Om du säger fot (antar att du menar vid sista föremålet) så kan du också få nerdrag med ett halvt poäng. Been there done that :)

Rent allmänt så tycker jag att du ska lita på hunden både i upptaget och i uppletandet. Ibland får man för sig att föremålet ligger i det hörnet eller att spåret går åt ett visst håll och så stämmer det inte alls. Håll ögonen öppna efter pinnar i skogen och hjälp hunden i lydnaden så ska du se att det går kanon!

När du ser att han tar ett föremål så får du ropa ett ja/japp/här är jag osv. Ren inkallning vet jag inte men om han springer till någon annan så får du såklart ropa på honom. Men undvik att ropa när han är på väg in till dig, det har jag fått nerdrag för. Om du säger fot (antar att du menar vid sista föremålet) så kan du också få nerdrag med ett halvt poäng. Been there done that :)

Rent allmänt så tycker jag att du ska lita på hunden både i upptaget och i uppletandet. Ibland får man för sig att föremålet ligger i det hörnet eller att spåret går åt ett visst håll och så stämmer det inte alls. Håll ögonen öppna efter pinnar i skogen och hjälp hunden i lydnaden så ska du se att det går kanon!

What @HeddaVovven said :D! Bra sammanfattande svar :up:!

Rent generellt ska man ju använda så lite kommandon/ord/tillrop man kan i uppletet, de drar lätt för överdrivna ljudligheter från föraren ;)

Jag har hört rykten om att de drar mycket för oavsökt område i uppletanderutan men han är lätt att rikta och skicka om. Så just det kommer bli mitt fel om vi inte lyckas med.

Körde igenom hela lydnaden igår och det gick ju riktigt bra! Enda missen var att jag satte honom upp i pausen på krypet. Vet inte vad som hände där ;). Framåtsändandet var inte alls så bra som det brukar men hade i alla fall gett poäng. Så just nu känns det som om klarar vi spåret så klarar vi resten också.

Det där med oavsökt i uppletandet är ju bara trams. Om hunden hittar tre föremål på tre skick ska man fortsätta att skicka då? Nej bry dig inte om det. Vill dom dra för det så låt dom göra det. Har själv aldrig råkat ut för det men har hört om enstaka domare som har dragit för det.

Var ska du tävla någonstans?

Har också anmält till vårens första tävling nu. Elitrapport i Älmhult den 21 mars. Har inte kört rapport sedan i höstas men vi får köra på rutin!

Jag har samma erfarenhet som @HeddaVovven, eller ja, samma ickeerfarenhet ;) . Har också hört om de som drar för oavsökt, men inte stött på någon sån själv under våra brukstävlingar. Har inte heller hört någon av mina bruksvänner som råkat ut för sånt, så jag tror (hoppas) det är lite mer en urban myth än ett utspritt fenomen :).

Kul med första brukstävlingen för säsongen @HeddaVovven , den är extra speciell :D! Ska sätta mig i helgen och anmäla till en mängd tävlingar :up:!

Hade en riktig kanondag igår. Började dagen med ängsspår med Freddie. Han skötte sig jättebra förutom i en vinkel där jag fick hjälpa honom lite. Fet märks att när han tappar spåret så stimmar han upp sig istället för att ta det lugnt och bli mer noggrann så det får vi träna på.
Toka fick två upptag på äng. Det första gick jättebra men det andra blev tyvärr bakspår. Hur gör ni andra när det blir bakspår? Hittills har jag alltid följt med åt fel håll tills spåret tagit slut och sedan släppt på igen men fick tips om att inte följa med åt fel håll utan bara stå stilla tills hunden väljer rätt.

Efter lunch var det dags för sök för Freddie och det gick bättre än på länge!

Sedan körde vi till en inomhushall och la platsläggning med skott utanför med Toka. Detta har hon inte gjort sedan i höstas men det var inga problem.
Inne i hallen la jag sedan plats med Freddie och även han var duktig. Står ganska nära eftersom vi inte har kört så många gånger.

Avslutade dagen med skydd för Freddie. Transporter och bevakning i ärm blev det idag. Så nöjd med dagen och så himla kul att träningen går bra igen efter noskvalster och tonsillit mm. Är jättemotiverad och vill bara träna hela tiden känns det som ☺

Det där med oavsökt i uppletandet är ju bara trams. Om hunden hittar tre föremål på tre skick ska man fortsätta att skicka då? Nej bry dig inte om det. Vill dom dra för det så låt dom göra det. Har själv aldrig råkat ut för det men har hört om enstaka domare som har dragit för det.

Jag har hört om en som drabbats, men den personen kryddar gärna sina historier. Det vet jag av erfarenhet ;). Så det kan mycket väl vara så att det saknades ett föremål eller att det var något annat fel som sänkte betyget.

Vi ska tävla i Sjöbo (fd Sydöstra). Om vi kommer med alltså, det är rätt många anmälda.

Har också upptäckt att jag missat att skicka honom på djupa upptag. Vi har nog haft max 15 m… Så det provade vi i lördags. Han fick upp ett spår som gick parallellt med mitt dock, 5 m från där jag skickade. Så det var inte så bra. Men på nästa försök tog han sig ut. Tidigare matte har tränat detta, det är uppenbart! Men jag har varit lite kass på att förvalta det...

Jag har hört om en som drabbats, men den personen kryddar gärna sina historier. Det vet jag av erfarenhet ;). Så det kan mycket väl vara så att det saknades ett föremål eller att det var något annat fel som sänkte betyget.

Vi ska tävla i Sjöbo (fd Sydöstra). Om vi kommer med alltså, det är rätt många anmälda.

Har också upptäckt att jag missat att skicka honom på djupa upptag. Vi har nog haft max 15 m… Så det provade vi i lördags. Han fick upp ett spår som gick parallellt med mitt dock, 5 m från där jag skickade. Så det var inte så bra. Men på nästa försök tog han sig ut. Tidigare matte har tränat detta, det är uppenbart! Men jag har varit lite kass på att förvalta det...
Åh Sjöbo är ju jättenära oss, när är det? Kan man åka dit och titta och ta med sig valpen som miljöträning, eller stör det?

Det är den 21:a mars. Jag vet dock inte riktigt när man brukar vara tillbaka från skogen. Vid lunch kanske? Det är helt okej att komma och titta på tävlingarna och bra träning för valpen! Fast det är lite mer liv och rörelse på andra typer av tävlingar.

Hur gör ni med övertaggade hundar i spåret? Vi har haft några månaders uppehåll och nu spåras det med springande hund, matte längst ut i spårlinan, lite trassel osv. Visst kommer vi rätt och apporterna är hon stensäker på, men det blir mycket cirklande. Just nu tänker jag att hon lugnar kanske ner sig lite om vi spårar oftare men annars, några tips?

Håll emot i linan med jämnt motstånd (tips från sm-vinnare i rasmästerskap i spår). Blev enorm skillnad på min hund som också gärna cirklade och sprang.

Det dras för oavsökt i både uppletande och sök. Att hitta föremål eller personer är ingen biljett till högsta betyg. De ser även på hur hunden jobbar och samarbete mellan förare hund.

Hundens namn: Krokasmedens Elvis
Ras: Belgisk Vallhund/Malinois
Ålder: 6 månader
Lite bakgrund: Tanken är att han skall gå igenom ett L-test till tjänst och/eller tävlas i drag, lydnadslydnad och brukset.
Tränar mest på: Prio ett är att fungera i vardagen. Grunder till alla moment i lydnaden, spår.
Håller till: Värnamo
Mål: En Lk1 tävling med bra resultat inom ett år, ha så pass fin lydnad att vi kan börja utveckla bitarbetet.
Nästa tävlingsdatum: Tanken är att han skall köras i Lk1 om något år, han är fortfarande liten och väldigt omogen så vi får se hur han utvecklas.

Mest tragglar vi i vardagen, just nu är det mesta jobbigt! Men han gjorde, till alla vår förvåning, ett väldans fint litet skyddspass med okänd figge samtidigt som han lyckades behålla lydnaden. Han är MYCKET hund så vi måste satsa på lydnaden och nosarbetet i nuläget.

Just nu vill jag ha fram ett fint, aktivt fritt följ med rätt attityd. Jag vill få fram liggmarkeringar av föremål i spåret (vilket han inte alls fattar övhvt, han vill ju fortsätta framåt). Jag måste påbörja uppletandet (tycker att det är skittråkigt).
Hej, så roligt med en till krokig hund!! JAg har en kusin till din hund. Krokasmedens Romulus samt även Krokasmedens Hetza. Romulus (kallad Rob) är en fantastisk spårhund och specialsökshund!! Kul att hitta fler kennelkompisar!!

Spåra med kortare lina så att hunden hindras när den ska snurra runt. Jag brukar spåra mycket i koppel (med kopplet under ena frambenet).

Det dras för oavsökt i både uppletande och sök. Att hitta föremål eller personer är ingen biljett till högsta betyg. De ser även på hur hunden jobbar och samarbete mellan förare hund.

Har aldrig sagt att fyra föremål automatiskt ger en tio och självklart tittar de på hur hunden jobbar, hur man samarbetar mm. Men om domaren drar för oavsökt i uppletandet så anser jag att det är fel. Har man hittat sina föremål så fortsätter man inte skicka för att tex högra hörnet är oavsökt.

Sök är något helt annat och inte det vi diskuterar här.

Har aldrig sagt att fyra föremål automatiskt ger en tio och självklart tittar de på hur hunden jobbar, hur man samarbetar mm. Men om domaren drar för oavsökt i uppletandet så anser jag att det är fel. Har man hittat sina föremål så fortsätter man inte skicka för att tex högra hörnet är oavsökt.

Sök är något helt annat och inte det vi diskuterar här.
Hundar kan lämna oavsökt även när de finner föremål. Dvs systematik kan saknas och hundar kan hitta föremål genom att trilla på dem. Det är under den aktuella tiden för uppletande som det oavsökta bedöms.
När det gäller sök så är systematiken densamma som i saksök. Skillnaden är att det är personer som ska hittas på ett större område.

Hundar kan lämna oavsökt även när de finner föremål. Dvs systematik kan saknas och hundar kan hitta föremål genom att trilla på dem. Det är under den aktuella tiden för uppletande som det oavsökta bedöms.
När det gäller sök så är systematiken densamma som i saksök. Skillnaden är att det är personer som ska hittas på ett större område.
Känns som vi pratar om olika saker. Du nämner brister i systematik och hundar som inte letar utan bara råkar springa på föremål.
Jag pratar endast om oavsökt! Om man börjar skicka från vänster till höger och hunden springer rakt och fint och hämtar in sina föremål och det sista föremålet ligger halvvägs ut på högerkanten, inte skickar man om bara för att få ut hunden i högra hörnet??? Dessutom är ju momentet slut när sista föremålet är avlämnat så jag tror inte ens man får skicka igen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka