Du och Zolo är ju helt fantastiska! Nästa år heter vi cert-Jonna och cert-Sara!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara ta nya tag! Nästa spår blir förhoppningsvis bättre.Katastrofspår idag. Jag är inne i en väldigt omotiverad period, till stojas stora missnöje. Klart att hon får aktivering, men nu räcker det med viloperiod i hennes ögon.
Följden av det blev övertaggad och uppvarvad hund så fort hon fick syn på linan. Visst, spåra gjorde hon, vi kom till slutet med alla pinnar men väldigt ofokuserat och hon hann med en massa annat också; äta bajs, vädra efter vilt (?), nosa på annat osv med följden att vi trasslade in oss i jag vet inte hur många träd. Slutapporten vädrade hon in 5 m bort men hann på de metrarna hitta nåt annat intressant också.
Läste en artikel om stress nu ikväll och fick lite nya insikter. Ju mer jag lär mig ju mer förstår jag hennes reaktioner, men tack och lov att hon inte brukar vara så här i spåret! Det räcker med agilityn...
Även jag har haft problem med min nye, han stannade hela tiden och frågade mig vart spåret gick. Sämst gick det på fält och det var inte bra för vi har mest fältspårmarker här nere. För oss var lösningen att spåra mycket näringsspår på asfalt och att jag alltid alltid följer med honom i linan istället för att hålla igen lite om han susar förbi en vinkel. Han får helt enkelt leta sig tillbaka själv. Jag tycker att han har fått mycket större självförtroende och istället för att börja springa när det blir svårt så går han ner i tempo och spårar noggrannare.
Anledningen till att jag har bromsat lite i linan är för at det funkar jättebra på min andra hund. Blir jag osäker på om han är rätt i spåret så håller jag igen lite och då blir han antingen mer beslutsam eller så går han tillbaka och tar upp det rätta spåret igen. Han kan bli lite nonchalant ibland om spåren är för lätta, då tar han sig tid att undersöka korsande spår och annat. Men ett litet mothåll i linan räcker för att han ska komma på bättre tankar.
Med kelpien har jag alltid hållt igen i linan och inte följt med om hon går fel vilket har funkat för henne. Hon spårar mestadels i spårkärnan och har sällan några tapp.Även jag har haft problem med min nye, han stannade hela tiden och frågade mig vart spåret gick. Sämst gick det på fält och det var inte bra för vi har mest fältspårmarker här nere. För oss var lösningen att spåra mycket näringsspår på asfalt och att jag alltid alltid följer med honom i linan istället för att hålla igen lite om han susar förbi en vinkel. Han får helt enkelt leta sig tillbaka själv. Jag tycker att han har fått mycket större självförtroende och istället för att börja springa när det blir svårt så går han ner i tempo och spårar noggrannare.
Anledningen till att jag har bromsat lite i linan är för at det funkar jättebra på min andra hund. Blir jag osäker på om han är rätt i spåret så håller jag igen lite och då blir han antingen mer beslutsam eller så går han tillbaka och tar upp det rätta spåret igen. Han kan bli lite nonchalant ibland om spåren är för lätta, då tar han sig tid att undersöka korsande spår och annat. Men ett litet mothåll i linan räcker för att han ska komma på bättre tankar.
Min skulle behöva bli noggrannare i spåret och funderar på hårda spår. Hur gör du med näringen i spåret på asfalt så dom inte ska gå på synen så mycket?
Jag använder också mörkt/svart godis och små, små bitar. Inga korvslantar alltsåMin skulle behöva bli noggrannare i spåret och funderar på hårda spår. Hur gör du med näringen i spåret på asfalt så dom inte ska gå på synen så mycket?
Jag har också haft lite problem i spåret med min mallehane, främst på fält. Han har en grym jaktlust och så fort vi kommer ut på öppna ytor så börjar han spana efter vilt. Nu har jag gjort så att jag har lagt korta raka medvindsspår med en gömd leksak i snöre på slutet. När han har kommit fram till leksaken har en medhjälpare legat gömd och dragit undan leksaken så att jakten sker i spåret och inte vid sidan av. Detta har faktiskt gett gott resultat såtillvida att intresset för spåret är mycket högre.
Annars går lydnaden bra. Idag körde vi igenom appellen och det såg inte så tokigt ut. Till våren hoppas jag vi är klara för start!
Ja jag tror på detta! Var noga med att det blir medvindsspår baraLåter som Wissla till stor del. Extremt motiverad till att göra allt annat förutom att just spåra i spåret -det är hennes melodi
Efter att ha provat 5-11 olika varianter på att lösa problemet har jag nu bestämt mej för att backa ordentligt. Korta spår med favoritbelöning i slutet -och verkligen ta mej tid att belöna ordentligt. Din variant där med snörleksak på slutet lät toppen. @paradox -nu vet du vad som gäller i helgen!
Låter som Wissla till stor del. Extremt motiverad till att göra allt annat förutom att just spåra i spåret -det är hennes melodi
Efter att ha provat 5-11 olika varianter på att lösa problemet har jag nu bestämt mej för att backa ordentligt. Korta spår med favoritbelöning i slutet -och verkligen ta mej tid att belöna ordentligt. Din variant där med snörleksak på slutet lät toppen. @paradox -nu vet du vad som gäller i helgen!
Ja jag tror på detta! Var noga med att det blir medvindsspår bara
Det är viktigt att man går på magkänslan tror jag, och att man ger det tillräckligt med tid. Jag tänkte hela tiden näringsspår när jag såg Rio spåra men tänkte också att jag har för lite erfarenhet, andra kan säkert bättre. Det gick ut på att göra det lättare och lättare. Men eftersom det var hans spårteknik det var fel på, så sjönk hans självförtroende direkt varje gång vi träffade på någon liten svårighet. Han hade ju inget att ta till för att lösa det. Jag var nästan redo att göra sökhund av honom när en period av tidsbrist gjorde att jag inte hann åka så långt för att lägga spår och det tog inte många gånger innan jag såg hur lampan tändes ovanför hans huvud. Att följa med i spåret var Fias tanke, och den passade väldigt bra att lägga in efter detta.
Så tror du på back to basics så funkar det säkert. Annars är sök också jätteroligt
Hur har det gått med spåret?Jamen precis, det gör jag redan. Hon har alldeles för lätt att få upp näsan och vinda.
Jag hoppas det här funkar för snart har jag slut på idéer
Sök är verkligen kul, det tycker Wissla också. Brist på duktiga träningskompisar är tyvärr ett problem.
Hur har det gått med spåret?
Tror @Miao känner till henneNi som tränar sök, har ni några erfarenheter av Git Jering? Personliga eller som ni hört?
Funderar på kurs till våren men skulle vilja höra lite åsikter innan jag ev anmäler oss.
Tror @Miao känner till henne