Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har också tävlat. Debuterade lägre spår med klassvinst men tyvärr inte uppflytt, några poäng saknades i lydnaden. Kiro var helt suverän i spåret, enda missen gjorde jag som inte släppte ut linan tillräckligt i påsläppet.

Lydnaden lämnade dock lite att önska men nu vet jag vad vi måste träna på. Platsliggningen blev bara en massa strul så den nollade vi. Jag var beredd på det eftersom han visar samma tendenser på träningen innan. Efter att vi börjat träna budföring med skott har förväntan blivit för hög på skotten så han ljudar och reser sig ibland. Budföring är ju enligt Kiro typ det absolut roligaste man kan göra. Budföringen gick bra förutom ljud men de poängen var ju på "fel" del.

När vi började träna platsliggningen bestämde jag att vi inte skulle träna budföring och det har gått jättebra men innan tävlingen fick jag lite kalla fötter så vi tränade dumt nog även budföring med skott en del vilket först gick bra men sen började platsliggningen strula som ett brev på posten strax innan tävlingen.

Grattis till vinsten i alla fall! Tävlingar som ger bra besked på vad man ska träna vidare på är ändå de nyttigaste tävlingarna även om det förstås är roligt med uppflytt.

En liten nyfiken fråga till dig som tävlar elit i alla tre grenarna (imponerande!); vilken gren anser du är svårast? Som tar längst tid att lära in och som kräver mest av hunden?

Spontant känns ju spåret lättast och det som flest hundar kan klara av, men mellan de andra två? :)Har hört lite olika så kul att höra

Jag skulle säga att det helt beror på hunden och vilka egenskaper den besitter. Rent generellt är rapporten väldigt svår och framförallt är det väldigt svårt att tävla i rapport pga att skogsdelen pågår under så många timmar jämfört med ett spår eller ett sök som är klart på ca 15-25 minuter. Hundarna är jättetrötta och ofta blir de andra delarna (lydnad och uppletande) lidande pga det.

I söndags avslutade vi brukssäsongen 2014, och det gjorde vi med cert och klassvinst och en fantastisk special med 10 på upptag, 10 på spår och 9,5 på upplet :love: ! Bästa Lyxa!!

1411016.jpg

1411017.jpg

Så på årets 11 elitspår har vi sammanfattningsvis lyckats med följande:

• 6 cert
  • 3 certpoäng
  • 2 championtitlar
  • 1 rasmästartitel
  • 6 pallplatser (2 förstaplatser, 1 andraplats, 3 tredjeplatser)
  • 1 SM-kvalpoäng
Det kan nog räknas som en rätt lyckad tävlingssäsong ;)!! Jag är SÅ NÖJD!!

Nu framåt mot ett förhoppningsvis ännu bättre 2015 :up:

I söndags avslutade vi brukssäsongen 2014, och det gjorde vi med cert och klassvinst och en fantastisk special med 10 på upptag, 10 på spår och 9,5 på upplet :love: ! Bästa Lyxa!!

1411016.jpg

1411017.jpg

Så på årets 11 elitspår har vi sammanfattningsvis lyckats med följande:

• 6 cert
  • 3 certpoäng
  • 2 championtitlar
  • 1 rasmästartitel
  • 6 pallplatser (2 förstaplatser, 1 andraplats, 3 tredjeplatser)
  • 1 SM-kvalpoäng
Det kan nog räknas som en rätt lyckad tävlingssäsong ;)!! Jag är SÅ NÖJD!!

Nu framåt mot ett förhoppningsvis ännu bättre 2015 :up:
Fantastiskt!

Själv går jag numera under smeknamnet certpoängs-Sara :)
Har under året blivit uppflyttade till elitsök, fått certpoäng i elitsök, fått två certpoäng i elitspår och två certpoäng i rapport. Nästa år måste bara certen börja trilla in!

Har under året blivit uppflyttade till elitsök, fått certpoäng i elitsök, fått två certpoäng i elitspår och två certpoäng i rapport. Nästa år måste bara certen börja trilla in!

Helt otroligt bra att hålla certpoängsklass i tre grenar!! Nästa år trillar cert och championat in :up:!!

Alltså. Framförgående. Jag blir galen.
Jag får ingen ordning på det. Delvis beror det nog på att jag inte har 100%igt koll på/förståelse för momentet själv. Hunden ska gå rakt, men har den nåt att sikta på i apellen?
Har försökt lära in med leksak, men det funkar inte.

Alltså. Framförgående. Jag blir galen.
Jag får ingen ordning på det. Delvis beror det nog på att jag inte har 100%igt koll på/förståelse för momentet själv. Hunden ska gå rakt, men har den nåt att sikta på i apellen?
Har försökt lära in med leksak, men det funkar inte.
På tävling har den inget att sikta på i framförgåendet utan hunden måste ha en förväntan framåt utan att för den skull dra dig framåt!
Som jag ser det finns det två olika sätt att tänka kring detta momentet. Antingen locker man hunden framåt genom att ha den kopplad och hunden får belöning framför sig (köttbulle på pinne brukar funka) eller så lär man hunden att gå sakta framför föraren och har hunden lös. Även här har jag köttbulle på pinne framför men hunden får inte springa dit och ta den på eget bevåg utan endast på "varsågod" Det första sättet tar inte så lång tid att lära in men oftast får man en hund som drar. Det andra sättet tar längre tid men resultatet blir bättre och så har man igen det i framåtsändandet sen. Lycka till!

Jag gör som HeddaVovvens 2:a alternativ men använder nostarget istället för köttbulle på pinne. Tycker det kan lägga onödig press att inleda övningen med förbud (du får INTE ta den innan varsågod). Men köttbullepinne är jättepoppis så uppenbart fungerar det för många :)

Jag gör som HeddaVovvens 2:a alternativ men använder nostarget istället för köttbulle på pinne. Tycker det kan lägga onödig press att inleda övningen med förbud (du får INTE ta den innan varsågod). Men köttbullepinne är jättepoppis så uppenbart fungerar det för många :)
Men det blir väl samma förbud med nostarget (du får inte springa dit förrän varsågod)? Hur som blir det ju en dragning framåt för hunden...

Men det blir väl samma förbud med nostarget (du får inte springa dit förrän varsågod)? Hur som blir det ju en dragning framåt för hunden...

Nja, det blir noll utdelning om man springer för fort till nostargeten. Är det en köttbulle så måste du ju hindra hunden, annars belönar den sig själv?

Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att läsa om samtliga och mycket går ju igen i alla grenar.

Jag kopierar inledningen från lydnadstrådarna. Hoppas att vi kan hjälpa varandra med träningstips och peppa inför kommande tävlingar!

Hund: Zolo, rottweiler, 2 år.

Lite bakgrund: Zolo är min första hund. Vi kör både spår och lydnadslydnad. Är godkända lägre klass spår och uppflyttade till lkl 3.

Gren/Klass: Spår, lägre

Tränar mest på: Vinklar i spåret, herr Z har en tendens att rusa i vinklarna, hjärnan hänger inte med benen. Uppletandet, haft en paus och jobbar på att utöka antal skick och jobba på djupet samt kondition! Brukslydnaden jobbar vi mest på krypet och ska (seeeeent omsider) börja ta tag i framåtsändandet!

Håller till: Göteborg.

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till högre spår under våren, uppflyttad till elit spår under hösten.

Långsiktigt mål: SE BCH

kosta-2010-7.jpg

Åh vad jag älskar rottisar :love:

Ok, då förstår jag vad du menar! Men om hunden vill springa till targeten så hindrar du den inte?

Nej precis, men den får ju inte heller någon belöning för det felaktiga beteendet. När den har fattat vad det går ut på och gasar på ändå så kan jag säga till den att sansa sig men precis i början vill jag inte lägga på för mycket regler.

Sedan går jag snabbt över till att kasta godis över huvudet på hunden på vägen mot targeten. Det brukar göra att targeten förlorar i egenvärde och mer blir en riktningsvisare.

Tack för svaren, ska testa med target! Belöning framför har inte funkat så bra när jag försöker arbeta bort den och förbud leder nog till mer stress tror jag.

Ny har vi kört årets sista söktävling, efter en jäkla massa problem med blindande så blev det idag 9,5 i betyg av båda domarna. Jag är jättenöjd! Den halva enheten försvann på ett grunt slag (hon hade motvind). Nu fokuserar vi vinterns sökträning till ännu mer fokus på att inte blinda samt att fortsätta med byxbensträningen och även blanda dom och figgar i söket. Vi hoppade över platsen och nollade sedan både kryp (blött och obehagligt tyckte mallan) och framåtsändandet. Det räckte iaf till gdk, och jag tar med mig ett fint sök!

Ni är grymma Sara! Håller med Mia, certen kommer hagla över er nästa år!

/certpoängs-Jonna ;)

Nä skämt åsido, det har varit en brokig brukssäsong för mig och Zolo efter att vi stött på patrull i spåret. Plötsligt gick Zolo av i varenda vinkel och vi har brutit spår på spår...två gånger var vi ute över 1 timme i elitspåret, vi kom till slutet men ändå :P

2 tävlingar med certpoäng lyckades vi knåpa ihop - ena gången nollade vi krypet m 40 poäng bort och andra nollade vi inkallningen - 40 p bort :P Men vi är på G! Brukset är oavsett vad vaninnigt kul!! Längtar till nästa säsong!!

GRATTIS allihop till grymma resultat under året!!! :D

img_0537.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka