Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och apropå rapport... hur skiljer sig det egentligen från lång dold budföring?

MVH okunnig

Sent svar men ändå!
Det skiljer sig väldigt mycket. Hundarna springer i skogen på delvis ny mark, dvs de måste spåra i ett väldigt högt tempo. Det är långa liggtider på stationerna så hundarna kan lätt "glömma bort" vad de håller på med, dvs målbilden är inte tillräckligt stark. Innan varje skick går man en framföring fram till startpunkten där hunden ska gå intill föraren på vänster sida. Väl på startpunkten måste hunden sitta och vänta i 30 sec innan man får lov att skicka. Hunden måste alltid vara helt tyst.

Hur går det för alla bruksare? Tävlingssäsongen är ju i full gång!

Själv kämpar vi på men det är svårt att ligga på topp i tre grenar. Vi har i alla fall hittills tävlat rapport och sök och uppnått certpoäng vid båda tillfällena och har två rapporttävlingar, en spårtävling och en söktävling kvar.

Själv kämpar vi på men det är svårt att ligga på topp i tre grenar. Vi har i alla fall hittills tävlat rapport och sök och uppnått certpoäng vid båda tillfällena och har två rapporttävlingar, en spårtävling och en söktävling kvar.
Grattis!

Vi har legat lite lågt med brukset i höst och satsat på lydnaden men på onsdag ska vi börja på en sök-kurs :)

Jag har inte hittat någon högre klass spårtävling som passar i både tid och köravstånd i höst. Har tyvärr för mycket annat inbokat :(. Men vi får helt enkelt ta det i vår istället. Spårandet går hur som helst bättre med Rio, han har börjat lösa problemen självständigt nu så träningen har gett resultat! Vi har också lyckats få tag på folk att träna sök med lite då och då och det har varit väldigt skojigt. Sarek behöver mer sådan träning för han växer minst en dm varje gång vi tränar :D

V
Jag har inte hittat någon högre klass spårtävling som passar i både tid och köravstånd i höst. Har tyvärr för mycket annat inbokat :(. Men vi får helt enkelt ta det i vår istället. Spårandet går hur som helst bättre med Rio, han har börjat lösa problemen självständigt nu så träningen har gett resultat! Vi har också lyckats få tag på folk att träna sök med lite då och då och det har varit väldigt skojigt. Sarek behöver mer sådan träning för han växer minst en dm varje gång vi tränar :D

Visst är det härligt att se hur självförtroendet bara växer och växer på dom när man tränar sök :)
Jag började med Ebun enbart av den anledningen. På 3-4 tillfällen gick hon från att knappt våga ta godis från figge som sprang och gömde sig på 3m avstånd till att i full galopp ta sig ut på fullt djup och agera med figgen!

Trist när inte datumen passar men då är ni extra taggade till våren istället!

Är det båda hundarna som ska starta i högre?

Trist när inte datumen passar men då är ni extra taggade till våren istället!

Är det båda hundarna som ska starta i högre?

Ja och vi får tid på oss att få till det där framåtsändandet så det funkar utan dk också ;). Rio tycker att det är så svååårt att låta bli att hångla upp hela gruppen, speciellt när han inte har fått hälsa på dem innan. Men med ett dk precis innan gruppen så brukar det gå bra.

Ja båda hundarna ska starta högre. Sarek är färdig för specialen men har några lydnadsbitar kvar innan han kan starta. Han vägrar t ex befatta sig med tungapporten men jag har gett mig fan på att det ska gå så nu är det viljornas kamp som pågår där. Har också lite svårt att hitta ett bra tempo på saktagåendet i framåtsändandet, trav är för snabbt och skritt är för långsamt… Så det blir nog en start i lydnadstrean först.

Ja och vi får tid på oss att få till det där framåtsändandet så det funkar utan dk också ;). Rio tycker att det är så svååårt att låta bli att hångla upp hela gruppen, speciellt när han inte har fått hälsa på dem innan. Men med ett dk precis innan gruppen så brukar det gå bra.

Ja båda hundarna ska starta högre. Sarek är färdig för specialen men har några lydnadsbitar kvar innan han kan starta. Han vägrar t ex befatta sig med tungapporten men jag har gett mig fan på att det ska gå så nu är det viljornas kamp som pågår där. Har också lite svårt att hitta ett bra tempo på saktagåendet i framåtsändandet, trav är för snabbt och skritt är för långsamt… Så det blir nog en start i lydnadstrean först.

Vi kämpar med inkallningen. Så svårt att få till alla delar. Ligga kvar, tempo, ställande, läggande, ingång osv. Sen är ju framåtsändandet ett moment som alltid jobbas på.

Spårade ett lite jobbigare spår idag. Upptaget var bra och och alla pinnar med hem men liggtiden var över tre timmar så hon fick verkligen kämpa! Vi behöver fler sådana spår tror jag...
Freddie fick också ett spår med två timmars liggtid med lite näring, tre pinnar och leksak i slutet som han löste fint.

Senast ändrad:
Spårade för första gången på länge idag. 300m, en timmes liggtid och jag funderade på om det blev lite knepigt när jag la det. Men Stoja spårade helt klockrent, underbara lilla hund! :)

Satsar på apellstart i vår, måste dock ta tag i framförgåendet som jag knappt vet hur jag ska lära in. Och repetera lite budföring med okänd person men det blir nog inga konstigheter.

Vi har en högre sök planerad till här i höst, tyvärr har veckopendlandet inneburit mycket mindre sökträning men jag hoppas att det ska gå ändå. Vi har ju haft störst bekymmer med att hon blir orolig och ljudar vid lydnaden, har inte helt fått bukt på det men det går åt rätt håll iallafall.

Högre spår blir det inget i höst, svårt att få tiden att räcka till överallt.

Toka spårade i förgår igen. Upptag åt höger, sex pinnar plus slut med liggtid på två timmar. Spårade jättefint, någon extra snurr/koll i någon vinkel men annars klockrent. Vilken skillnad liggtiden gör för oss!

Freddie fick också ett spår med tre pinnar plus leksak som slut plus lite näring här och var, liggtid på en timme. Gick bra! Även här märks stor skillnad på en eller två timmars liggtid.

Igår körde vi uppletande och skydd för Freddie och uppletande och lydnad för Toka. Toka skötte sig som vanligt strålande i uppletandet och även lydnaden kändes riktigt bra. Freddies upplet vill jag helst glömma, riktigt dåligt! Hade nog varit en löptik eller något före oss för han bara fastnade på olika fläckar och nosade, helt låst blev han. Bara att ta nya tag där! Sedan körde vi bettövningar att han ska bli trygg och fast i bettet. Körde på ny figge idag och därmed lite annorlunda övningar mot vad vi brukar men han löste det bra och i slutet såg det riktigt trevligt ut!

Vi tävlade appellspår för några veckor sen och slog till med vinst och uppflytt, så jag är mer än nöjd på bruksfronten :D
Det var ju vårt fjärde försök i appellklassen, olika saker som krånglat till det vid de andra starterna men den här gången var vi stabila och helt klart good-enough, roligt! :up:

10710573_10152440024833997_4932987360908117390_n.jpg

Sen dess har vi tagit det ganska lugnt och nu när vi börjar komma igång är det mest lydnadsfokus. Jag ska dock försöka vara duktig och ta tag i framförgående och kryp ordentligt i vinter med förhoppning om lägrestart till våren :)

Vi har också tävlat. Debuterade lägre spår med klassvinst men tyvärr inte uppflytt, några poäng saknades i lydnaden. Kiro var helt suverän i spåret, enda missen gjorde jag som inte släppte ut linan tillräckligt i påsläppet.

Lydnaden lämnade dock lite att önska men nu vet jag vad vi måste träna på. Platsliggningen blev bara en massa strul så den nollade vi. Jag var beredd på det eftersom han visar samma tendenser på träningen innan. Efter att vi börjat träna budföring med skott har förväntan blivit för hög på skotten så han ljudar och reser sig ibland. Budföring är ju enligt Kiro typ det absolut roligaste man kan göra. Budföringen gick bra förutom ljud men de poängen var ju på "fel" del.

När vi började träna platsliggningen bestämde jag att vi inte skulle träna budföring och det har gått jättebra men innan tävlingen fick jag lite kalla fötter så vi tränade dumt nog även budföring med skott en del vilket först gick bra men sen började platsliggningen strula som ett brev på posten strax innan tävlingen.

En liten nyfiken fråga till dig som tävlar elit i alla tre grenarna (imponerande!); vilken gren anser du är svårast? Som tar längst tid att lära in och som kräver mest av hunden?

Spontant känns ju spåret lättast och det som flest hundar kan klara av, men mellan de andra två? :)Har hört lite olika så kul att höra

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka