Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det beror nog på vilken gren du vill satsa på, men generellt så går det utmärkt att träna seriöst utan att tävla. Träningsgrupper kan ju se väldigt olika ut men det är inte alls alla som tävlar eller har tävling som mål.

Jag tränar mkt hemma själv, sök kör jag såklart alltid i grupp och då är vi på varierande ställen och så är jag på klubben ibland. Har också kompisar som gärna träffas och kör tillsammans på olika ställen, inte bara klubben.

Skönt att höra att det finns folk som känner lika som jag då :)

Grenval har jag ingen aning om än..blir nog att åka och kika kanske och såklart beroende på vad för hund det blir.

Idag blev Lyxa brukschampion <3 !

1404273.jpg

KORAD LP1 LP2 LP3 SE LCH SE BCH MiVinna's Auralux <3 !

Stort grattis igen!

Kl
Även jag har spenderat dagen på elitspår, dock som funktionär. Väldigt lärorikt! Vallare av ruta, publik i uppletandet och skrivare i lydnaden. Trevlig dag med fint väder och nya kunskaper :)

Idag blev Lyxa brukschampion <3 !

1404273.jpg

KORAD LP1 LP2 LP3 SE LCH SE BCH MiVinna's Auralux <3 !
Stort grattis!

Vi hade spårtävling (lägre + högre) på klubben idag. Det var svårspårat som bara den, av 10 hundar var det bara 3 som kom runt inom tiden, och en av dem hade bara 3 pinnar med sig :(. Trist för de tävlande… Men jag blev lite nöjd med mina vovvar som spårat dubbelt så gamla spår hela helgen! Och det är inte helt dåligt att vara spårfunktionär i 20-gradig värme :). Jag satt i T-shirt redan vid halv 10 i morse!

Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL. Detta med uppletande. Hur går det till på tävling egentligen? Jag vet det reglerna säger och jag vet att man får gå fram och tillbaka längs stigen om hunden inte har hunnit hitta sakerna då man kommit till slutet. Får man börja var man vill på stigen? När hunden hittar ett föremål, får man säga något då, typ bra, kom eller liknande?

Nu har inte jag stenkoll men utifrånvvad jag såg idag så ja, du får börja precis var du vill och röra dig hur du vill (men bara längs baslinjen då), och ja du får säga saker när hunden kommer in.
Jag tror även att du får ge hur många kommandon som helst osv, men vet inte exakt hur det påverkar poängen.

Men jag måste bara få skryta lite. Tävlade appell spår för första gången i söndags, fick 256 poäng och blev uppflyttad, hamnade dessutom på prispallen...

...med min tax. Då är man ganska mallig. Eller åtminstone är jag det. Kändes extra bra att få 10/9,5 i betyg på hoppet, för min hund är 22 cm i mankhöjd och hinderhöjden 40 cm.

Men jag måste bara få skryta lite. Tävlade appell spår för första gången i söndags, fick 256 poäng och blev uppflyttad, hamnade dessutom på prispallen...

...med min tax. Då är man ganska mallig. Eller åtminstone är jag det. Kändes extra bra att få 10/9,5 i betyg på hoppet, för min hund är 22 cm i mankhöjd och hinderhöjden 40 cm.

Grattis!!
Visst är det extra roligt när det går bra när man har en lite ovanligare ras och tävlar med!

Grattis till både Miao och Sparkling!

Tack för info om uppletande. Jag har fått reda på att jag får säga bra, bara Sting har plockat upp föremålet. Jag får kalla in men då måste jag vara säker på att han lyder.

Nu är Lyxas SE BCh reggat på SKK och jag är SÅ stolt :love:! Ser RIKTIGT snyggt ut bland titlarna :up:!

lyxatitlar2.jpg

Nu inväntar vi bara ett spårcert till så vi kan få SE SphCh också :D!

I övrigt så har vi startat upp rapportsatsning också :)! En genomgång i bloggen sa att det var 2,5 år sen vi tränade rapport sist (:p), så nu var det dags :D !

Har fått en ny medförare så igår var Team Lyxlirarens ute på sin första rapportsträcka, och Lyxa tyckte det var HUR KUL SOM HELST :banana:! Vi började med en liten ”skogsbudföring” på ca 75 m med kort stationsarbete. När den gick toppen ökade vi lite lätt till 450 meter ;) . Medförare på A-station, jag gick ut på B.

Första skicket vände Lyxa och kom tillbaka, så vår medförare kom och visade sig och gick sen tillbaka till A-station. Då sprang Lyxa finfint hela vägen fram.

Skick från A-B var helt utan problem och med en hund i målmedvetet fullt ös. På stationerna tyst, lugn och fokuserad.

1405215.jpg

Så nu är vi SUPERTAGGADE för fortsatt rapportträning! Har redan sett ut en passande lägretävling i september, men är vi inte redo till då så skjuter vi bara på det :) .

Nu måste jag få skryta lite. I helgen så blev vi uppflyttade till elit rapport vilket innebär att vi nu är i elitklass i lydnad, spår, sök och rapport. I spåret har vi startat elit en gång och då nådde vi upp till certpoäng. Inte så illa faktiskt! Nu ska vi pausa med tävlandet till hösten och så satsar vi på SM nästa år, I vilken gren får vi se!
Toka ska få vila några veckor från träning. Hon har känts lite sliten nu på slutet så nu ska vi bara ta det lugnt ett par veckor och passa på att njuta av det fina vädret. Lite fysträning ska vi också försöka få till!

Här var det länge sen det uppdaterades :D! Hur går det för alla våra brukshundar?!

Jag och Lyxa var i Tranås och tävlade i helgen. Två elitspårstävlingar över lördag och söndag i över 30 graders värme (högsta temperaturen uppmättes till 33 grader på söndagen :eek:).

Det resulterade i en tredjeplats med cert på 575,75 poäng och en ny championtitel (svensk spårchampion :up:) på lördagen, och till söndagen förbättrade vi våra poäng till 580,25 fina certpoäng, och även då en tredjeplacering :)! Bästa Lyxa!

1408041.jpg

14080412.jpg

KORAD LP1 LP2 LP3 SE LCh SE BCh SE SpCh MiVinna's Auralux :love:

Oj då, nu får jag ta och uppdatera igen :D!

Vi var och tävlade spår i Falbygden igår, och satte först vår bästa special någonsin med 10 på upptag, 10 på spår och 4 föremål i uppletet (dock blev jag så glad att jag glömde av att sista föremålet skulle lämnas i fotposition :p! Det och nått tugg på ett föremål gav oss 8.5 - 8.5) och sen en fin lydnad (minus två stora misstag i inkallningen som gav oss 5,5 - 6 ;) ).

Allt som allt resulterade det i att vi spräckte 600-poängsgränsen när vi plockade hem 613,5 poäng (:eek: :love:), vårt fjärde cert, vår tredje tredjeplacering på 1 vecka och satte våra första fina SM-kvalspoäng :love:!

Allra bästa Lyxa :love:

elitspc3a5r-falbygden-021.jpg

Bara i år har hon:

• Tagit en pinne och andraplacering i agilityklass 2
  • Debuterat och kommit på 22:e plats på lydnads-SM
  • Tagit 4 cert i spår
  • Blivit både Svensk Brukschampion och Svensk Spårchampion
  • Tagit 3 pallplatser i elitspår
  • Plockat finfina kvalpoäng till bruks-SM
Allra, allra bästa :love:!

Grattis igen @Miao!

Kl
Vi på lite (ehe) lägre nivå var istället iväg förra veckan och gick två av de första spåren med okänd spårläggare. Första på äng, lite tveksamt men hon redde ut det. Andra i skog där hon var hur spårsäker som helst!

Jag blev positivt överraskad och apellstarten känns plötsligt inte så avlägsen. Vet bland annat att klubben har en i början av oktober.
Bara framförgåendet (det jag ogillar) att få till. Och köra budföring lite mer seriöst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka