Sv: Vi som tränar/tävlar bruks
Jag menade hur mycket du har begärt av henne innan belöning, behöver hon alltid gå hela sträckan innan belöning osv. Men det gör du ju inte ser jag.
Vad händer om du ställer upp henne och tränar på att hon ska stå med näsan rakt fram utan att du har locket framme och belönar från dig (alltså godis framför näsan på henne)?
Om du kör med lock en gång och sen ber någon ta bort det medan du belönar och sen säger du före och belönar direkt hon gör antydan till att gå framför dig. Belöna med leksak eller större godis kastad på marken framför henne och verkligen jublar över hur duktig hon var. Sen kommer locket fram igen men du belönar hädanefter mest från dig och lite från locket.
De tre sakerna du nämner kommer garanterat att hända . Jag kastade fel, men det blev jag bättre och bättre på. Han vände sig om några gånger men jag felade varje gång och såg till att han lyckades efteråt, det försvann. Hon kommer att förstå att belöningen kommer bakom henne. Det har jag aldrig haft problem med då det gäller Sting i alla fall. För börjar han vilja ha från mig utan att ha gjort det ja vill så får han göra om.
Om du minskar på lockets storlek då? Så den försvinner lite pö om pö?
Jag är inte helt säker på att jag fattar hur du menar med hur mycket jag krävt?
Och jag har fortfarande locken framme, men hon har inte sett att jag placerat ut dem.
Bara för att jag inte riktigt fattar hur du menar så rabblar jag snabbt (men långt) hur jag tränat in hittills.
Jag har utgått från att ha henne ståendes framför mig, i början med locken väldigt nära. När hon tittade rakt fram klickade jag och så fick hon ta godisen som låg på locket. Sen ökade jag avståndet till locket och upprepade så att hon hade förståelsen för att stå med riktning framåt.
Gick sen tillbaka närmare locken och lade på kommandot före. Ställde upp henne likadant som innan men sade "före" vilket gjorde att hon tog steg mot locket varpå jag klickade och hon fick ta godisen.
Sen har jag jobbat upp avstånd till locket. Fortfarande haft henne framför mig, sagt före varpå hon springer löst mot locket och jag klickar på vägen.
Lade sen på koppel och upprepat proceduren och sen omväxlande kört löst och med koppel för att behålla dragningen framåt. Precis som du så har jag inte lärt in något sakta utan hon kör full fart framåt
Har börjat med stannandet och även att hon går ut från sidan istället för att stå uppställd framför mig.
Med godisen så har jag jobbat upp en fördröjning och jag har även tagit hjälp av kompisar som lägger ut godis när hon inte ser. Men hon har hela tiden vetat vart locken är.
Jag har inte kastat belöning någon gång alls, däremot nu när jag börjat jobba med stannandet så har jag gått fram och belönat henne när hon står still.
Anledningen till att jag inte kastat är för att jag har sämst timing och teknik vilket kombinerat med att hon är superkänslig för belöningsplacering inte brukar sluta bra. Jag är rädd att om jag kastar och eftersom jag är jag så kommer jag kasta dåligt = hon kommer fatta att belöningen kommer bakifrån = hon kommer börja vända sig mot mig av belöningsförväntan.
Typ så.
Idag har jag testat att gå tillbaka så långt som möjligt förutom synligt lock men det gick inte särskilt bra. Hon börjar ganska direkt nosa om hon inte ser locket när hon inte sett att jag placerat ut det. Sen när hon väl gått vardera sträcka en gång så funkar det finfint.
Jag menade hur mycket du har begärt av henne innan belöning, behöver hon alltid gå hela sträckan innan belöning osv. Men det gör du ju inte ser jag.
Vad händer om du ställer upp henne och tränar på att hon ska stå med näsan rakt fram utan att du har locket framme och belönar från dig (alltså godis framför näsan på henne)?
Om du kör med lock en gång och sen ber någon ta bort det medan du belönar och sen säger du före och belönar direkt hon gör antydan till att gå framför dig. Belöna med leksak eller större godis kastad på marken framför henne och verkligen jublar över hur duktig hon var. Sen kommer locket fram igen men du belönar hädanefter mest från dig och lite från locket.
De tre sakerna du nämner kommer garanterat att hända . Jag kastade fel, men det blev jag bättre och bättre på. Han vände sig om några gånger men jag felade varje gång och såg till att han lyckades efteråt, det försvann. Hon kommer att förstå att belöningen kommer bakom henne. Det har jag aldrig haft problem med då det gäller Sting i alla fall. För börjar han vilja ha från mig utan att ha gjort det ja vill så får han göra om.
Om du minskar på lockets storlek då? Så den försvinner lite pö om pö?