Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag är inte helt säker på att jag fattar hur du menar med hur mycket jag krävt?
Och jag har fortfarande locken framme, men hon har inte sett att jag placerat ut dem.

Bara för att jag inte riktigt fattar hur du menar så rabblar jag snabbt (men långt) hur jag tränat in hittills.
Jag har utgått från att ha henne ståendes framför mig, i början med locken väldigt nära. När hon tittade rakt fram klickade jag och så fick hon ta godisen som låg på locket. Sen ökade jag avståndet till locket och upprepade så att hon hade förståelsen för att stå med riktning framåt.
Gick sen tillbaka närmare locken och lade på kommandot före. Ställde upp henne likadant som innan men sade "före" vilket gjorde att hon tog steg mot locket varpå jag klickade och hon fick ta godisen.

Sen har jag jobbat upp avstånd till locket. Fortfarande haft henne framför mig, sagt före varpå hon springer löst mot locket och jag klickar på vägen.

Lade sen på koppel och upprepat proceduren och sen omväxlande kört löst och med koppel för att behålla dragningen framåt. Precis som du så har jag inte lärt in något sakta utan hon kör full fart framåt :p

Har börjat med stannandet och även att hon går ut från sidan istället för att stå uppställd framför mig.

Med godisen så har jag jobbat upp en fördröjning och jag har även tagit hjälp av kompisar som lägger ut godis när hon inte ser. Men hon har hela tiden vetat vart locken är.

Jag har inte kastat belöning någon gång alls, däremot nu när jag börjat jobba med stannandet så har jag gått fram och belönat henne när hon står still.
Anledningen till att jag inte kastat är för att jag har sämst timing och teknik vilket kombinerat med att hon är superkänslig för belöningsplacering inte brukar sluta bra. Jag är rädd att om jag kastar och eftersom jag är jag så kommer jag kasta dåligt = hon kommer fatta att belöningen kommer bakifrån = hon kommer börja vända sig mot mig av belöningsförväntan.

Typ så.

Idag har jag testat att gå tillbaka så långt som möjligt förutom synligt lock men det gick inte särskilt bra. Hon börjar ganska direkt nosa om hon inte ser locket när hon inte sett att jag placerat ut det. Sen när hon väl gått vardera sträcka en gång så funkar det finfint.

Jag menade hur mycket du har begärt av henne innan belöning, behöver hon alltid gå hela sträckan innan belöning osv. Men det gör du ju inte ser jag.

Vad händer om du ställer upp henne och tränar på att hon ska stå med näsan rakt fram utan att du har locket framme och belönar från dig (alltså godis framför näsan på henne)?

Om du kör med lock en gång och sen ber någon ta bort det medan du belönar och sen säger du före och belönar direkt hon gör antydan till att gå framför dig. Belöna med leksak eller större godis kastad på marken framför henne och verkligen jublar över hur duktig hon var. Sen kommer locket fram igen men du belönar hädanefter mest från dig och lite från locket.

De tre sakerna du nämner kommer garanterat att hända ;) . Jag kastade fel, men det blev jag bättre och bättre på. Han vände sig om några gånger men jag felade varje gång och såg till att han lyckades efteråt, det försvann. Hon kommer att förstå att belöningen kommer bakom henne. Det har jag aldrig haft problem med då det gäller Sting i alla fall. För börjar han vilja ha från mig utan att ha gjort det ja vill så får han göra om.

Om du minskar på lockets storlek då? Så den försvinner lite pö om pö?

Jag menade hur mycket du har begärt av henne innan belöning, behöver hon alltid gå hela sträckan innan belöning osv. Men det gör du ju inte ser jag.

Vad händer om du ställer upp henne och tränar på att hon ska stå med näsan rakt fram utan att du har locket framme och belönar från dig (alltså godis framför näsan på henne)?

Om du kör med lock en gång och sen ber någon ta bort det medan du belönar och sen säger du före och belönar direkt hon gör antydan till att gå framför dig. Belöna med leksak eller större godis kastad på marken framför henne och verkligen jublar över hur duktig hon var. Sen kommer locket fram igen men du belönar hädanefter mest från dig och lite från locket.

De tre sakerna du nämner kommer garanterat att hända ;) . Jag kastade fel, men det blev jag bättre och bättre på. Han vände sig om några gånger men jag felade varje gång och såg till att han lyckades efteråt, det försvann. Hon kommer att förstå att belöningen kommer bakom henne. Det har jag aldrig haft problem med då det gäller Sting i alla fall. För börjar han vilja ha från mig utan att ha gjort det ja vill så får han göra om.

Om du minskar på lockets storlek då? Så den försvinner lite pö om pö?

Jag kan ställa upp henne utan att locket finns framme. Det är i själva rörelsen som hon tappar målmedvetenhet när hon inte vet att locket finns framme!

Likaså tror jag att hon kommer gå utan problem om locket tas bort efter att vi kört, men det ska jag testa!

Jag har tidigare fått stora problem i andra moment pga det där med dåliga kast och att hon fattar varifrån belöningen kommer så jag är väldigt försiktig. Hon är väldigt "känslig" på det sättet. Men jag ska testa mig fram lite och se om jag kanske kan lyckas kasta utan att det kommer in en massa oönskade beteenden..

Tack för tips :)

Jag har lite samma funderingar/problem, och funderar på hur hunden egentligen vet precis var den ska? (vid färdigt moment alltså)

Allmänt svar..

jag har lärt in framförgåendet/saktagåendet genom att kasta godis/boll framför näsan på hunden, så att belöningsförväntan är rakt fram i rörelseriktningen. Framförgåendet började jag med att ha hunden fot, lyfta blicken och titts framåt, kommendera "före" samtidigt som jag kastade boll/godis. Varvat med att ställa upp hunden, ställa mig bakom och börjs trampa på stället samtidigt som jag tittar framåt, över hunden i rörelseriktningen och belönat varje tendens till att gå framåt med klick och belöning över huvudet på hunden.

Hunden har gsnsks väl fattat att den ska gå åt det håll näsan pekar. Börjar den dra åt något håll belöningsplacerar jag så att belöningen hamnar där jag vill att hunden ska vara. Det har funkat rätt bra för oss.

Här är en till som kastat godis över huvudet på hunden. Tricket är att kasta först och klicka sen. Lite småsvårt när man är van att klicka först men rätt var det är så lossnar det :).

Jag använder nostarget åt ena hållet men börjar tidigt med att gå åt motsatt håll i samma spår som jag gått mot nostargeten. Både framförgåendet och framåtsändandet är ju upplagt så att man går åt båda hållen men i samma spår/ränna så det skadar inte alls att använda det tänket från start. Man kan t o m gå med hunden vid sidan fram och tillbaka några gånger för att skapa en tänkt linje. Först när hunden är helt säker på momentet så plockar jag bort retningarna en efter en.

Allmänt svar..

jag har lärt in framförgåendet/saktagåendet genom att kasta godis/boll framför näsan på hunden, så att belöningsförväntan är rakt fram i rörelseriktningen. Framförgåendet började jag med att ha hunden fot, lyfta blicken och titts framåt, kommendera "före" samtidigt som jag kastade boll/godis. Varvat med att ställa upp hunden, ställa mig bakom och börjs trampa på stället samtidigt som jag tittar framåt, över hunden i rörelseriktningen och belönat varje tendens till att gå framåt med klick och belöning över huvudet på hunden.

Hunden har gsnsks väl fattat att den ska gå åt det håll näsan pekar. Börjar den dra åt något håll belöningsplacerar jag så att belöningen hamnar där jag vill att hunden ska vara. Det har funkat rätt bra för oss.

Här är en till som kastat godis över huvudet på hunden. Tricket är att kasta först och klicka sen. Lite småsvårt när man är van att klicka först men rätt var det är så lossnar det :).

Jag använder nostarget åt ena hållet men börjar tidigt med att gå åt motsatt håll i samma spår som jag gått mot nostargeten. Både framförgåendet och framåtsändandet är ju upplagt så att man går åt båda hållen men i samma spår/ränna så det skadar inte alls att använda det tänket från start. Man kan t o m gå med hunden vid sidan fram och tillbaka några gånger för att skapa en tänkt linje. Först när hunden är helt säker på momentet så plockar jag bort retningarna en efter en.

Jag måste nog öva på min kastteknik. Jag är verkligen usel och lyckas alltid kasta vid fel tillfälle, åt fel håll eller liknande O_o:D

Tack för era tips!

KL

WOHOO! Kom med på Mariestads elitspår 21/4! 49 anmälda och 14 spår! Ibland har man tur :bump:!

Härligt! Lycka till :)

Kl
Någon här som ska tävla sm i augusti? Såg att kvalperioden inte är slut men anmälan öppnat så jag antar att man KAN ha kvalat redan?
Jag anmälde mig iaf som funktionär idag :)

Och så ska jag på min första apelltävling om ett par veckor, även det som funktionär.

*kl*

Idag har jag och Sarek blivit uppflyttade till högre klass spår :). Det började bra med fullt på spåret, men på platsen kom det in en lös hund och ställde till det :(. Hundarna bredvid Sarek gick upp pga detta och att båda gick upp blev lite jobbigt :(. Så han satte sig upp,tog något steg och la sig igen. Platsen gjordes om för oss tre och samma hundar gick upp igen. Denna gång blev Sarek liggande men kröp lite och var inte alls bekväm. Vi fick i alla fall 7-8. Låste mot skytten på budföringen så det blev 0. Kändes okej men inte fantastisk på lydnaden men totalt skrapade vi ihop 510 p och jag är såklart jättenöjd!

Riktigt bra jobbat av Sarek med sådan strulig plats. Kan tänka att ägaren till den lösa hunden skämdes en del. Tänk på att bygga värde igen för platsen nu så det inte blir några jobbiga minnesbilder.

Grattis igen till uppflyttningen!

Kl
Idag hade vi söktävling på klubben. Jag var med som funktionär för första gången och fick turen att figga och skriva för eliten.
Det är riktigt häftigt att se så otroligt duktiga ekipage!
Har lite svårt att förstå att det är så svårt att få tag på funktionärer, jag hade verkligen skitkul hela dagen. Domaren jag skrev för var verkligen super och förklarade hur han tänkte, så jag skulle hänga med ordentligt.
Längtar efter nästa tävling!

Grattis :)!

KL

I helgen har jag hängt i Kalmar och fått både upplet och två spår varav ett på Alvaret (Öland) serverat till mig och Lyxa av en halvt och en helt okänd spårläggare :D.

Är supernöjd med träningen, spåret på Alvaret var ca 1200 m långt med 5+slut och 2 timmar liggtid. Framspår efter upptag på 40 m, alla pinnar in (trots störning av uppstött litet djur som sprang härs och tvärs när Lyxa kom spårandes :D ) och inte ett enda problem i hela spåret trots svårt underlag och massa blåst :love:!

1382172_10152077148982582_2025847464058305946_n.jpg

10003159_10152077150372582_6356907939945777766_n.jpg

1613967_10152077151202582_3776542909718732682_n.jpg

10003180_10152077177492582_8247697232287560033_n.jpg

10001392_10152077182657582_5119422434883670905_n.jpg

10155241_10152077188027582_215151628552789755_n.jpg

1404069.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur