Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kolla om din brukshundsklubb kanske har någon dag med prova-på aktiviteter?
Annars så är det ju bara att anmäla sig till en kurs och testa! Börja någonstans där det känns kul och prova dig fram :)

Kl
Lite fundersam efter dagens spår... Lyckades få ut husse som spårläggare och det är tydligt att det genast blir myyyycket svårare.
Funderar på hur jag ska gå vidare... försöka få till fler spår med andra, javisst. Förhoppningsvis blir det lite lättare snart med nya/fler träningsvänner.
Men hur mycket bör jag sänka svårighetsgraden?

Jag vet inte riktigt vad som felar... iof blåser det mycket idag också men det är inte hela problemet. Stundtals spårade hon fint och på den positiva sidan är att jag (oftast) lätt kunde läsa av henne när hon var rätt resp. Fel. Känns som ett framsteg. Lite lättare spår och välsnitslat så att jag vet, har jag kommit fram till. Men jag vet inte om hon förstår att det är samma sak som ska göras (nu var det ändå husse, måste ju vara ännu svårare med främlingar) eller om det är motivationen som tryter...

Sänk svårighetsgraden så mkt som behövs för att ge henne goda förutsättningar?
Det är ju bara att du testar dig fram.
Om hon inte alls förstår att hon ska spåra (vilket du antyder i sista meningen) så kanske du kan lägga in näring i spåret?

En gång är ingen gång :). Så jag hade inte hetsat upp mig så mycket. Lägg ett 100 m spår nästa gång husse är spårläggare och en dunderbelöning i slutet!

Hej!

Jag är ny här på forumet. Tråden har ju hållit på ett tag men jag hoppar gärna in här jag med om jag får.

Hund: Sting, kelpie, tre år. Bror till Milosaris Sarek.

Lite bakgrund: Sting är min första kelpie. Har förr haft en blandras och två lapska vallhundar. Först hunden som jag satsar på bruks och lydnad med.

Gren/Klass: Uppflyttade till hkl spår och fått ett 2:a pris i lkl III.

Tränar mest på: Inom spåret, hårda spår, spår med lång liggtid och upptag. Har varit vila under vintern och nu senast pga sjukdom och skada. Men nu är vi igång igen. Lydnadsdelen, börjat med framåtsändande. Annars vila pga sjukdom och skada här med.

Håller till: Härnösand.

Kortsiktigt mål: Uppflyttad till elitklass spår.

Långsiktigt mål: SE BCH och SM

kW1FDwxsADL-JJY0_LWNaTQyO6CSM7hdKNrjjOZtDL4=w800-h532-no

Heeej! Så roligt att du också har hittat hit! Vi får lite rapporter om syster Stila här ibland också. Inte av matte tyvärr, men av hennes träningskompisar. S-kullen rules!

Kul att se Sting, och dej såklart, här också!
Jag har Wissla från samma uppfödare :)

Milosari: nu gjorde du mej förvirrad ett tag! ;)

Jag tänkte att om jag behåller samma bild så är det ingen som märker något ;). Var lite trött på det gamla, det hade förlorat sin betydelse. Nya är en blandning av hundarnas namn!

Mej går inget förbi ;) men byt inte bilden för guds skull, då blir jag mer än lite förvirrad!

Välkommen!

Kul med nya i forumet och i den här tråden :)

Kl.

Idag har Kiro debuterat på spår över 1 km, 1300 m blev det, han jobbade riktigt bra inga problem med ork eller motivation. Han hade bråttom och slarvade i några vinklar och missade en naturpinne men det är inget jag kan koppla till längden på spåret. Jag är riktigt imponerad av utvecklingen hos honom, han har nästan blivit en som liten arbetsmaskin som alltid tuffar på. Nu hoppas jag verkligen att vi kommer till start i längre spår i senare i vår :nailbiting:

Tackar. Jag har aldrig varit inne på detta forum förut, men när jag googlade på spår och hittade denna tråd var jag ju tvungen att vara med ;) .

Jag körde ett spår med lång liggtid idag och så mycket skit det gick. Jag skulle ha gått av helt klart.

Först fick jag gå tillbaka till starten en gång och släppa på igen, inte ens då höll han i det mer än tio meter. Sen råkade vi gå på det precis vid en pinne och efter det lyckades han hålla det i kanske tio meter till. Sen tapp och här tror jag att jag efter att han fick tag i det igen stoppade honom då han gick rätt (ja, det har man ju gjort förr och blivit arg på sig själv för. Att man aldrig lär sig!). Sen gick vi nog 100 meter innan jag kände igen mig och kunde släppa på för att han skulle söka spår. Tog det igen och tappade det efter kort stund igen. Lite längre fram ser jag att han tar bakspår mot en pinne, ajaj. Jag tar av honom och sätter honom rakt på och han tar det skitfint och spårar de sista 50 metrarna jättefint.

De positiva delarna är att han inte gav upp, inte tyckte att jag var hemsk och inte klängde på mig för att jag blev sur (på mig själv då jag upptäckte att jag stoppat honom). Trots den långa "promenaden" letade han och fann spåret då jag bad honom söka spår igen.

Det var bra gjort av honom! Men vi behöver helt klart träna mer på lite äldre spår. Jag vill köra längre liggtider för att få upp spårnoggrannheten lite, han slår mycket. Ska parallellt med detta köra fler hårda spår och lite mer som i boken "spårhunden och dofterna". Vi får se hur jag lyckas med det.

Bra jobbat med ett så långt spår WildWilma. Sting "dör" efter ett tag i långa spår. Han vill verkligen spåra och har motivationen men ingen fart. Vi är uppflyttade till högre klass (tro det eller ej med beskrivningen ovan ;) ) men jag tror inte att jag kommer inom tiden. Jag tycker det är väldigt tråkigt att de har så kort tid för spår i bruks. Skulle vara roligare om även kortbenta hundar kunde vara med tycker jag. Eller mattar/hussar med mindre fart i benen.

Ja det är nog det mest aktiva hundforumet trots att det egentligen är ett hästforum.

Hur lång är lång liggtid?

Jag har också läst den boken och tyckte att det verkade vettigt och vi försökte träna lite hårda spår enligt det i somras men det gick inte alls. Kiro fattade ingenting och jag blev bara frustrerad. Kanske fungerar det bättre på vissa hundar och framförallt om man tränar enligt de metoderna från början.

Jag gick över till att låta honom tänka själv i spåret i största möjliga mån. Han får själv välja hur han håller näsan, om han går i spårkärnan eller bredvid osv, jag lägger mig i så lite som möjligt helt enkelt. Jag snitslar inte ens utan försöker lära mig läsa hunden. Sen dess har vi/Kiro gjort enorma framsteg i spårandet.

För vår del verkar tiden inte vara ett problem, 16 minuter och 46 sekunder tog 1300m trots lite strul. En minut längre än det tog för mig att lägga spåret. Men med den farten kommer det ju lite problem med att hjärnan inte alltid hänger med märkte jag idag.

Jag har dock inga bra tips på hur man tränar uthålligheten, på Kiro har den växt fram i takt med att han mognat och jag börjat träna enligt ovanstående "filosofi".

Jag har också haft problem med långa liggetider innan. Har gjort så att jag ökat upp successivt men då hållt allt annat i spåret väldigt enkelt innan jag börjar försvåra på andra sätt igen. För oss har det gett goda resultat.
Och med enkelt så menar jag typ bara rakt fram och kanske med näring i spåret.
Hur har du jobbat när du ökat liggetiden?

Välkommen!

också jag undrar hur lång liggtid du hade och under vilka förutsättningar?

KL

Grimm och jag debuterade elitspår idag. Bakspår och lite strul i lydnaden, men vi fixade certpoäng iaf :D

Grattis Paradox!

Lång liggtid är för mig minst tre timmar, igår var det 3,5 timmar. Detta för att han ska gå mer noggrant. Han är lite för flygig och springig i spåret om det är kort liggtid. Troligen alldeles för svårt ja. Men han tappade det ju direkt så helt och hållet det kan det ju inte vara tycker jag. Han har klarat lång liggtid förut, men det har ju varit vintervila också. Ska lägga ett bakom huset i em så hinner jag ta det innan ljuset försvinner.

Förra året kunde Sting inte heller ta hårda spår. Jag är emot godis i spåret överlag, gillar det inte. Men jag testade ett med godis i en gång och efter det så funkade det (ta i trä ;) ).

Jag tror att vårt vel till stor del handlar om att jag inte kan läsa honom. Jag vill stoppa direkt han tappar spåret, reser nosen (om det är ris har han högre nos). De gånger jag lyckas läsa honom går det jättebra, men vintervila var inte bra för mig heller ;) .

Jag snitslar inte spåren, för då vet jag att jag styr honom. Men tydligen tror jag ju ändå att jag kan bäst ;) .

Det som jag tycker är konstigt med Stings spårning är att han kan vara i kärnan och spårar jättebra. Så helt plötsligt lämnar han språret och letar på annan plats. Det handlar inte om att blåsa ur sig, det har han också gjort och det är bara en liten böj och tillbaka igen. Igår, när jag såg exakt var spåret gick ibland (snö) så blev det extra tydligt.

Läste lite i boken igår och jag ska verkligen försöka läsa honom bättre, se när han tappar direkt och inte lalla med.

Svårt men kul är det i alla fall :)

Jag har också haft problem med långa liggetider innan. Har gjort så att jag ökat upp successivt men då hållt allt annat i spåret väldigt enkelt innan jag börjar försvåra på andra sätt igen. För oss har det gett goda resultat.
Och med enkelt så menar jag typ bara rakt fram och kanske med näring i spåret.
Hur har du jobbat när du ökat liggetiden?

Jag har nog gjort fel där, bara ökat liggtiden utan att tänka på att förenkla spåret lite. Ska bättra mig där. Näring i spåret struntar Sting i (förutom nu senast med hårda spår, men i vanliga spår - nope), men jag ska helt klart förenkla spåret.

Jag har varierat liggtiden utan att tänka så mycket på själva spåret. Men så har jag varit alldeles för snäll med mina spår jämt. Inte lagt så många 1000 meter utan mest 400-600 meter (så där är ju egentligen svaret på varför han inte orkar längre ;) ).

Nu tar vi nya tag :)

Välkommen!

också jag undrar hur lång liggtid du hade och under vilka förutsättningar?

KL

Grimm och jag debuterade elitspår idag. Bakspår och lite strul i lydnaden, men vi fixade certpoäng iaf :D

Wohoo, grattis :bump:!!

KL

I lördags bad jag min man gå ut ett rejält spår åt mig och Lyxa. Och rejält blev det, 1820 m :).

1403228.jpg

7 + slut, 2 timmar liggtid. Lyxa spårade jättebra, en pinne bort precis i början av spåret men resten fint inplockade :).

1403227.jpg

Blev bortlottad från vårens första elitspår (13 spår och 51 anmälda ;) ), så nu hoppas vi på att komma med på tävling under påskhelgen :).

Härligt!

Helt sjukt va många anmälningar det är till spårtävlingar söderut! Jag vet inte hur det är i högre men här var det tre reserver till 15 spår i lägre och i appellen tror jag inte det var några reserver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka