Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Lina är jag personligen inte så förtjust i, lätt hänt att hunden börjar streta och trycka på för mycket framåt då tycker jag.

KL:
Tränade sök igår i en väldigt kuperad ruta och det gick jättebra! Körde endast träffar då jag ville att hon skulle ha motivation att springa även om det blev jobbigt. Toka har börjat ta sig fram i skogen på ett helt annat sätt nu om man jämför med tidigare. Hon trycker på bättre och låter sig inte hindras av stenar, ris eller andra "jobbiga" underlag.

Idag har vi kört uppletande och inga problem där. Fyra föremål på fyra skick.

Kl
Efter ett långt träningsuppehåll så känner jag att vi kan vara på gång igen!
Har gett mig fan på att vi SKA ta oss ur den där jäkla appellen nu i vår!
Ska nu börja jobba på värdet av att markera föremål i spåret, lydnadsdelen i appellklass är mer eller mindre klar, snarare så att momenten är för lätta så fet kan bli slarv... Men det är inget som oroar mig.
Framförgåendet tränas mest nu då det är det enda som inte sitter.
Sen har vi påbörjat krypet.
Tips på hur man bäst får till ett bra kryp?

Jag känner samma sak. Vi SKA ta oss ur appellen! :D

Tar också gärna emot tips kring krypet. Jag har påbörjat med att jag "lockar" fram henne med godis och hjälper henne lite med en hand löst på rumpan så att hon inte ska bli för hög. Men jag har egentligen ingen plan..

Jag har börjat med hunden mitt emot mig och matat fram honom med en tub mjukost. Så fort jag sett ett ben flytta sig på rätt sätt så var det klick och belöning (ost). Så småningom skulle två ben flytta sig, och sedan tre osv. Det man får passa sig lite för är att bakbenen inte ska flytta sig samtidigt (grodhopp) och så måste armbågarna ner ordentligt i backen. Först när hunden kunde krypa rakt fram och bak + svänga åt båda hållen så flyttade jag in mig i rätt position.

Såhär såg det ut förra året och det är jag rätt nöjd med. Jag var lite taskig i högervinkeln så den blev lite hög.
http://www.youtube.com/watch?v=YV_9JdaV7b0

Senast ändrad:

Jag har anmält till Sarek ett lägre spår nu så håll tummarna för att jag kommer med :). Dags att börja träna lite också tror jag, vi har legat lite på latsidan med brukslydnaden den senaste tiden!

Har kört två pass saktagående till med Rio och jag tycker faktiskt att det redan har blivit bättre! Så hoppas hoppas att jag har hittat sättet att träna på (femtielva repetitioner på raken är hans melodi).

Så, när passar det att komma hit och lära min hund att krypa sådär?:D
Såg hur snyggt ut som helst!

Det är bara att köpa en kelpie, de verkar ha väldigt lätt för att krypa! ;). Men jag tror det lönar sig att vara noga från början här och skynda väldigt långsamt.

KL

Idag har Ila för första gången självständigt markerat med fast rulle. Duktig hund!
Genast känns vi väldigt mycket närmare tävlingsdebut :D

Min hund har alldeles för lätt till skall, jag tror hon skulle kunna gå i taket totalt om hon fick stå ute i skogen och skälla ;)
Hon har dessutom väldigt lätt för rullhantering också så det har gått ganska smidigt med den delen överlag :)

Vad kul, då är det bara att anmäla nu! Min är med rullhund, tur vi är några som håller liv i den formen ;)

Trodde det var vanligast med rullehundar? Är väl mest skyddshundarna som kör skall ... och så jag då såklart!

KL: Idag har lille Freddie spårat och han är så himla duktig på det. Vinklen bara susade han igenom som han aldrig gjort annat. Lite svårt att stanna vid föremålen men med lite hjälp och smaskiga belöningar så ska det nog bli ordning på det också.

Kl
Igår hade vi ett ganska spännande spår... stundtals lite vimsigt, stundtals väldigt fint. La spåret med 3 pinnar+slut så förstå min förvåning när hunden kommer in med pinne nr 4...

Spåret måste ha korsat ett vi misslyckades med för nästan två månader sedan. Sen kom vi lite vilse, men hittade slutet efter lite om och men.
Är rätt fascinerad över att pinnen luktade tillräckligt efter så lång tid, och glad ändå att hon tog in den (även om resten blev lite fel), särskilt då jag jobbat en del på sistone för att höja upp värdet på pinnarna.

Vad kul, då är det bara att anmäla nu! Min är med rullhund, tur vi är några som håller liv i den formen ;)

Hoppas på start till våren! Om vi nu får iordning på våra lydnadsproblem ;)

Jag trodde också att rulle är vanligare än skall?
Här tycker jag typ alla kör rulle, några enstaka med skall bara :)

+ heddavovven
Okej, kan säkert stämma. De flesta jag tränat med har kört skall så det är nog därför jag har den bilden. Och alla de hundarna är inte heller skyddshundar ;)

Jag kör skall på mina hundar även om jag inte kört skydd. Det är enklare tycker jag, färre moment för hunden och svårare att blinda... Sambon kör skydd och har också följaktligen en skallhund. :)

Kl.

Har ni några tips på hur man lär hunden att gripa mitt på tungapporten?

Min lilla kille får det lite jobbigt i ingångarna när han lyckas gripa för nära ena kanten.

Jag funderar på att man ska tejpa i mitten och klicka in ett gripande vid tejpmarkeringen men just nu har jag ingen egen tungapport.

kl

Skrytinlägg och snabb uppdatering om Wisslavalpen!
Spårandet går sådär, framåt och bättre med vissa bakslag, men uppletandet går desto bättre!
Paradox filmade i helgen, så såhär kan det se ut när 7månaders räcervalp tränar uppletande!

Wissla uppletande mars -14

Kl
Underbara lilla hund! :)
Spårade idag och det känns verkligen som att hon gjort framsteg. Första biten väldigt fint och självsäkert. Sen fick vi erfara en av nackdelarna med att spåra tätortsnära; en hund som korsade spåret precis framför oss. Inte vilken hund som helst, utan just idag var det världens snyggaste goldenhane enligt min höglöpande tik... men hon spårade snart vidare, även när hunden gick på en stig parallellt med spåret. Noggrann vid alla apporter och jag har även introducerat slutapporten, har länge haft leksak just som slut.
Väldigt nöjd både med arbetet i början och att hon fortsatte såpass bra efter hundmötet!

Vi har lite problem med att lära in framförgåendet dock... tips?

Jag har tragglat framförgående i evigheter och tyckt att det är världens jobbigaste moment men för oss blev det väldigt bra när jag började med att gå mot utlagd godis från uppställd och framåtriktad position. Tror att jag har skrivit en del om det på bloggen tidigare :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka