Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Hur gör du när du tränar systemövningar själv? :)

Istället för figgar så har jag apporter (byxben kör vi med), som jag skickar ut henne rakt ut på och sedan tar emot henne längre fram på stigen. Där jag tar emot henne så skickar jag henne ut på andra sidan och där blir det med rakt ut och sedan framslag med byxbenet.

Så det blir ett serpentinmönster, men jag behöver inga figgar.

Hoppas du förstod något av min luddiga beskrivning. ;)

Aha okej! Då förstår jag :)
Spännande!

KL

Idag har vi introducerat fasta rullen för första gången. Ila hade svårt att fatta men av en händelse så råkade rullen lösa ut och genast föll poletten ner när rullen bara hängde i ena änden :p

kl
Körde ett hårt spår i onsdags som gick sådär. Nyttigt och oj vad hon analyserade, men sen tappade hon bort sig lite...

Kopierat från bloggen ang. dagens spår:
Nu har det töat ordentligt. Tråkigt att snön försvinner (särskilt eftersom jag fortfarande inte hunnit åka skidor) men det har en fördel; lättare att spåra!

Stoja fick ett spår på kanske 200 m med 40 min liggtid och två pinnar+slut. Bortsett från ett halvdant hårt och kort spår i onsdags så har vi inte spårat på länge så jag är nöjd med hennes arbete idag. Lite vimsigt till en början men stundtals väldigt fint och säkert. Alla apporter hittades (med lite hjälp på den sista då hon bara spårade vidare förbi spårslutet först) och hon analyserar rätt bra när hon kommer fel och hittar rätt på egen hand. Skulle dock gärna se henne lite noggrannare och med mindre ringande, samt lite mer ordentlig med apporterna. Ska jobba på att belöna upp värdet på pinnarna och noggrannheten i spåret hoppas jag kommer med lite mer erfarenhet och högre svårighetsgrad. Ska fundera vidare på hur jag kan träna det mer specifikt, förslag?

Vid spårslutet belönade jag och lekte, för att sen inse att jag tappat spårapporterna… Så går det när man går ut i ”fel” kläder! Tur att man har en Stoja som kan hjälpa till att leta upp de då! ;)

*kl*
Min vilde fick spåra lite i helgen, la ett ganska kort men klurigt spår där jag bla korsade välanvänd promenadstig, följde en dylik en bit och på ett annat ställe snurrade runt lite hit och dit,skiftade terräng, liggtid ca 1,5h, la ut olika slags föremål och fick med alla hem :D

Kl: Toka har fått köra mycket sök den sista tiden och det börjar se riktigt bra ut. Inga problem med tomskicken och markeringarna sitter fint. Lydnaden har vi sedan innan så det blir nog start i högre nu till våren.
Lille Freddie har blivit riktigt duktig på att spåra. Han är intensiv men samtidigt väldigt noga. Vi kör såklart också hittaövningar med honom så vi är på gång i söket också. Vi har också börjat så smått med skyddet med enkla bett-övningar och jaga trasa. Himla kul att äntligen få köra igång!

Istället för figgar så har jag apporter (byxben kör vi med), som jag skickar ut henne rakt ut på och sedan tar emot henne längre fram på stigen. Där jag tar emot henne så skickar jag henne ut på andra sidan och där blir det med rakt ut och sedan framslag med byxbenet.

Så det blir ett serpentinmönster, men jag behöver inga figgar.

Hoppas du förstod något av min luddiga beskrivning. ;)

Jag kör systemövningar på liknande sätt oftast på åkermark. Skickar ut en boll på ena sidan (så hunden inte ser) och när den är skickad ut så skickar jag ut boll på nästa sida och fortsätter så tills jag klar med systemövningen. Har funkat bra på min unge hane- han väljer framslag på söket.

KL

Jag har fått plats i ytterligare en sökgrupp som nu under hela vårterminen hoppas jag kunna köra 2 gånger i veckan. Den nya gruppen innehåller en massa rutinerat folk - superkul!

Sök är typ det roligaste som finns :D

Började en rpportkurs igår, då vi tränat för det hemmavid o hundarna älskar det.
Tyvärr verkar det vara en liten gren inom brukset så det finns inte så många att diskutera med o träna med.
Målet är göra appell i år med båda hundarna.
Vi tränar även spår, det fungerar fint, men de har inte det här goet som de får när vi tränar rapport eller sök,
så därför tänker vi testa rapport :D

KL

Jag har fått plats i ytterligare en sökgrupp som nu under hela vårterminen hoppas jag kunna köra 2 gånger i veckan. Den nya gruppen innehåller en massa rutinerat folk - superkul!

Sök är typ det roligaste som finns :D

Vi har ju flyttat och lämnat vårat jättebra sökgäng.. :( Men vi bor ganska nära en av mina valpköpare som också är duktig och kör sök där.. Saknar dock räddningssöket som vi körde parallellt med vanliga i Värmland. Det är ännu roligare än vanligt skogssök. :D

Ja det är ju inte det lättaste att hitta bra sökgrupper, jobbigt när man flyttar!

Inte det lättaste att hitta bra folk till ens grupper heller. Båda grupperna jag är med i har svårt att få ihop folk, så himla trist när man måste ställa in för att man blir för få :mad:

Har med flyttat och inte hittat ngt sökgäng just här. Jobbigt att jämt åka 25 mil för att träna med det gamla sökgänget ;)

Vi har varit och tränat för Anders Kjernholm idag och fokus låg på fria följet och framåtsändandet (saktabiten). Med fria följet känner jag mig säker på hur jag ska göra men framåtsändandet… Hela min träningsgrupp vill att jag ska ha hunden i trav, men Rio är ju lite het på gröten och har så himla bråttom så jag vågar inte utan har valt skritt. Tanken bakom är att om han travar på promenaderna (utan bestämt mål eller så), så ökar avståndet mellan oss jättefort. Men är han kopplad så skrittar han och då är det promenadtempo. Just detta snabba skrittempo har dock visat sig vara ganska svårt att få till i framåtsändandet. Men jag tror att det kommer gå, bara han blir helt säker på vad jag menar! Dock behöver jag lite input från er (vilken gångart har ni valt och varför) och så behöver jag lite argument när mina träningskamrater börjar tjata. För det blir diskussion varenda gång!

Nog för att det är bra med träningsgäng som man kan diskutera med men ibland kan man ju också bara säga att man har bestämt sig för att testa något under en period oavsett vad de tycker ;)

Jag har inte börjat med framåtsändande så har tyvärr inga tips.

Alla som jag tränar med försöker få sina hundar att skritta för trav blir alldeles för fort. Nu har de flesta mallar som är lite större men även på min lilla kelpie blir trav alldeles för snabbt och så vips så är de alldeles för långt borta.
Jag har lärt in det genom att sätta upp en riktningspinne med köttbulle, ställa upp hunden ca fem meter bort, ställa mig bakom och hålla händerna runt "midjan" på hunden, sedan börjar vi gå. Går det för fort så trycker jag lätt med händerna och går det för sakta så får man hjälpa till framåt. Succesivt kan man gå strax bakom och bara hålla lätt med handen på baken på hunden. Efter ett tag kan man gå strax bakom osv.

Svarar alla;

I vår träningsgrupp kan man inte göra något alls utan att bli ifrågasatt och det tycker jag är bra. För då blir alla beslut väldigt genomtänkta. Men någonstans får det ju räcka, alla måste inte göra samma saker alltid ;).

Jag tror också att Rio är lärd med köttbullepinne eller liknande, jag har valt att köra vidare på en targetpinne men principen är ju densamma. Jag har provat att sätta på lina också och då verkar han mycket tryggare. Men så tänker jag att det är nog ett större jobb att fortsätta med linan och sedan träna bort den, än att plocka bort linan nu och träna om från början. Förhoppningsvis går det fortare ändå, än om han hade varit helt grön.

Med Sarek har jag faktiskt valt trav, men han har inte den där snabba traven utan väljer alltid galopp när det ska gå lite fortare. Och dels så har han inte det där drivet som Rio har så jag tänker lite taktik på tävling redan nu. Om han ändrar hastighet på tävling så är det inte åt det snabbare hållet. Tror jag i alla fall!

Jag har valt att köra utan riktiningsanvisare och bara kört saktagåendet rakt framåt i skritt och belönat genom att skicka godis framför hunden. Jag har också störningstränat så att hunden står/går med huvudet framåt oavsett störning bakom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka