Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Visst är det underbart att kunna träna hund ordentligt även så här års! Jag är överlycklig över att vi inte har vinter! :D

kl
Vi spårar på för fullt! Senast idag fick Ebun ett 650m långt spår på både äng och i skogen. Spetsvinkel och virrvarr av vinklar när inpå varandra, 5 apporter. Löste spåret kanon och alla pinnar in!
Wissla fick ett lite längre spår än tidigare med en leksak även mitt i (bara haft i slutet tidigare) och en mycket trubbig "vinkel". Spårade på bra efter avbrottet i mitten med lek och kamp. Löste "vinkeln" bra med extra tyngd i kopplet, har annars väldigt bråttom i spåret.

Har ni några tips på hur jag ska få ner hastigheten något? Förutom att sätta hälarna i backen och hålla emot förstås. Upplever att hon slarvar och har för bråttom för att det är för lätt, kan det stämma på en 5 månaders vappe med kanske ett 20 tal spår i bagaget?

KL:

Vi har mest fokuserat på söket sista tiden med ca två pass i veckan. Toka får nästan uteslutande träffar vid varje skick, ibland vågar jag mig på något tomslag men jag är lite feg med det! Vill absolut inte att hon ska börja gå för grunt eller tappa motivationen. Vi hoppas på start i högre klass till våren. (Skall)markeringarna gör hon bra, måste träna mer på dolda legor bara. Vi tränar mestadels ihop med skyddshundar och därför tror jag att jag har en annan målbild än många med rullehundar har. Jag vill gärna ha attityd i söket. Adrenalinet ska pumpa och hundarna ska vara taggade till tusen!

Freddie kör jag också nybörjarövningar i söket med. Mitt fokus är att han ska tycka det är toppen att springa ut i skogen och käka köttbullar! Freddie får också små korta spår lite då och då. Han har verkligen fattat grejen och nosen åker ner så fort han får selen på sig. Budföringar kör vi också när tillfälle ges.

Gillar skarpt att vi inte har någon snö!

Vi har inte spårat så jättemycket (haft en liten motivationssvacka) men vi tränar sök en gång i veckan :)

Söket går verkligen jättebra. Vi har övergått till att främst köra markering med lösrulle och slänger in lite hittaövningar då och då.
Tomslag försöker jag också träna på, men det är svårt!

Gillar också den här milda vintern :D

Har ni några tips på hur jag ska få ner hastigheten något? Förutom att sätta hälarna i backen och hålla emot förstås. Upplever att hon slarvar och har för bråttom för att det är för lätt, kan det stämma på en 5 månaders vappe med kanske ett 20 tal spår i bagaget?

Jag har också kämpat med att få ner farten i spåret, Kiro (också australian kelpie) har alltid haft väldigt bråttom. Jag har bromsat för det har folk sagt att man ska göra = Kiro körde drag i spåret istället och struntade i allt vad vinklar och föremål var. Vi har lagt spår på svårare underlag som grus och asfalt men kom vi inte framåt, bland gick det och ibland inte alls.

Sen i somras har jag slutat att bromsa om jag inte måste för att hinna med och har har mognat massor i spåret, tänker själv. Lägger ofta små bågar på raksträckorna för att det inte bara ska vara att plöja rakt fram. Föremålen har vi tränat massor på och ny sitter markeringarna riktigt bra.

Hade jag fått börja om så hade jag ganska snabbt gått från raka spår till stora bågar/serpentiner, även enklare vinklar och en hel del markövergångar och sen låtit hunden jobba så självständigt som möjligt och utveckla spårtekniken i sin takt. Klarar hunden att spåra i ett högt tempo så får den väl göra det och blir tempot för högt så den inte klarar spåret så lär den sänka tempot av sig själv efter ett tag. Visst har jag stannat honom om han varit helt fel men så sällan som möjligt för ofta har han insett det själv ganska snabbt.

Några tankar från mig som antagligen inte alls stämmer på alla hundar.

Senast ändrad:

Är det tempot som är problemet eller att hon inte är noggrann?

Jag ser högt tempo som en tillgång i spåret, så länge de samtidigt kan spåra bra. Jag vill gärna ha tyngd i linan.
Jag tänker att jag skulle jobba med noggrannheten och inte lägga så mycket vikt vid tempot, sålänge man inte måste springa för att hinna med.

De flesta hundar sänker väl självmant tempot när det blir för svårt. Och det känns även som en mognadsgrej.

Lägger du näringsspår?

Bågar och enklare vinklar har vi precis introducerat och kommer fortsätta med det.
Ser egentligen inte hastigheten som det stora problemet utan att jag upplever att hon bara plöjer på rakt fram, gärna med näsan lite högre än jag önskar. När jag läser ditt svar och tänker efter så tror jag iofs att jag har sett tendens till ökad noggrannhet när spåret går i en båge istället för rakt fram.

Det är nog noggrannheten som jag önskar skulle vara lite bättre. Som jag skrev i svaret till WW så upplever jag att hon bara plöjer på med näsan lite högt men trots det så hamnar vi ju rätt så spåra borde hon ju göra.
Vill också gärna ha ett tryck i linan, håller emot ganska så mycket även i Ebun som skrittar runt spåret i ett betydligt lägre tempo än jag går i normalfallet i skogen.

Hur hade du jobbat med noggrannheten i det här fallet? Näringsspår?

Hade näring i spåret tidigare men inte de senaste 5 spåren kanske. Upplevde att hon inte spårade när jag hade godis bitvis i spåret utan att hon bara rusade på för att leta godis.

Det är nog noggrannheten som jag önskar skulle vara lite bättre. Som jag skrev i svaret till WW så upplever jag att hon bara plöjer på med näsan lite högt men trots det så hamnar vi ju rätt så spåra borde hon ju göra.
Vill också gärna ha ett tryck i linan, håller emot ganska så mycket även i Ebun som skrittar runt spåret i ett betydligt lägre tempo än jag går i normalfallet i skogen.

Hur hade du jobbat med noggrannheten i det här fallet? Näringsspår?

Hade näring i spåret tidigare men inte de senaste 5 spåren kanske. Upplevde att hon inte spårade när jag hade godis bitvis i spåret utan att hon bara rusade på för att leta godis.

Jag tycker att näringsspår och "pinnstig" har varit väldigt bra för Ilas del när det gäller noggrannhet.
Liggetid spelar ju också in. Hur lång liggetid brukar du ha? Märker du skillnad?

Ofta 45min-1h. Igår gick hon ett spår som legat drygt 1,5h för jag tog stallet under tiden. Märkte väl egentligen ingen större skillnad.

Bågar och enklare vinklar har vi precis introducerat och kommer fortsätta med det.
Ser egentligen inte hastigheten som det stora problemet utan att jag upplever att hon bara plöjer på rakt fram, gärna med näsan lite högre än jag önskar. När jag läser ditt svar och tänker efter så tror jag iofs att jag har sett tendens till ökad noggrannhet när spåret går i en båge istället för rakt fram.

Jag tror att näsan och tempot kommer att sänkas med rutinen. Kiro spårade också med näsan fanska högt i början. Nu går han för det mesta med näsan 1-2 dm ovanför marken och anpassar höjden efter underlaget. I högt gräs t.ex. finns ingen anledning för dem att trycka ner näsan i backen men på en kortklippt gräsmatta gör det normalt det.

Hade jag fått börja om hade jag spårat mer på "udda" underlag som gräsmattor och grusplaner och övergångar till dessa underlag från t.ex. skog eller äng från början. Kiro har lite förutfattade meningar om vart spåren brukar gå även om det har blivit bättre så kommer det fram ibland.

Fast 1-2dm ovanför underlagt låter högt upp tycker jag. jag är van vid Ebun som oftast håller näsan precis i höjd med underlaget. Alltså hon trycker inte ner näsan till backen i blåbärsris eller dyl utan har den uppepå så att säga ;)

Ska börja variera underlaget oftare. Jag har verkligen fastnat i att spårar det gör man i skogen eller på vall. Ska se om det har effekt på Wissla.

Line: Nej, vi har inte provat hårda spår, inte ens med Ebun. Känner att jag är helt grön vad det gäller det. Har du några bra lästips? Ska genast googla lite..

Det är ju sällan vi är på helt plan mark utan oftast är det någon form av vegetation och det är inte 1-2 dm över den jag menade inte utan över själva marken. Men det är väldigt svårt att uppskatta när man går bakom. Ibland han den säkert vara lägre. Så länge Kiro har koll så bryr inte jag mig om vart näsan är. Jag har försökt att lägga mig i och inte släppa fram honom om den inte är i backen men det gav inget vidare resultat, bara en frustrerad hund. Det är han som kan spåra inte jag.

Jag har kört näringsspår med Sarek när han var liten och han går verkligen som en dammsugare. Men även han blir ju lite springig och dessutom nonchalant om spåren är för lätta. Så jag tror du kan öka svårighetsgraden något. Slå en pling till Fia och hör! Hon tipsar nog gärna om hur du får till bra spår :)

Fast 1-2dm ovanför underlagt låter högt upp tycker jag. jag är van vid Ebun som oftast håller näsan precis i höjd med underlaget. Alltså hon trycker inte ner näsan till backen i blåbärsris eller dyl utan har den uppepå så att säga ;)

Ska börja variera underlaget oftare. Jag har verkligen fastnat i att spårar det gör man i skogen eller på vall. Ska se om det har effekt på Wissla.

Line: Nej, vi har inte provat hårda spår, inte ens med Ebun. Känner att jag är helt grön vad det gäller det. Har du några bra lästips? Ska genast googla lite..

Jag har lyckats googla mig fram till en bra text om hårda spår en gång, men har inte länken sparad. Du hittar säkert när du söker!

De som förespråkar hårda spår menar väl att hunden från start lär sig att spåra väldigt noga :)

Då förstår jag :)
Håller med dej angående hur mycket man ska/bör lägga sig i när de spårar. Hade en period då jag försökte styra Ebun mer också men som du säger, det ledde bara till frustrerad hund som slutade spåra och stod och glodde istället. Numera får hon sköta sig själv och allt som oftast löser hon det också. Gör hon inte det så ja, då blir det helt enkelt inte ett kalasslut utan raka vägen till bilen istället.

Cillamuffins: Ska prova med något svårare spår några gånger och löser det inte problemet så kommer jag garanterat höra av mej till Fia.

MiniLi: Du kan juh inte byta namn sådär, blir alldeles förvirrad juh ;)
Tror också att man får en mycket noggrann hund om de får spåra mycket hårda spår. Men jag har också hört de som haft stora problem i vegetation om de spårat mest hårda spår. Förstod det som att de hundarna är vana vid tycker de då är enklast. En hund som aldrig spårat i skog tycker då det är mycket svårare än att spåra på grus/asfalt (ganska självklart egentligen :) )

Ska jag vara ärlig så blev jag också förvirrad av mitt namnbyte. Vem tusan är det här som har snott min bild? Hade glömt att jag skickade om byte till Gunnar för ett tag sen :D

Jag har aldrig hört om folk som får problem med andra spår efter att ha kört mycket hårda. Tänker att hårda spår alltid kommer vara svårare än spår i vegetation, sen kanske hundarna kan vara ovana med att det luktar så mycket men det borde ju vara en vanesak. Man kan ju dessutom variera sig och träna båda :)

Du får för allt i världen inte byta bild nu också, då förvirrar du oss totalt ;)

Jag tror att den som jag pratade med syftade på ytterligheterna. Om hunden enbart spårar på hårda underlag så får den nog problem i skogen.
Men som du säger, variationen siktar vi på :)

Gott Nytt År förresten!
Skönt att Camaro fick en rofylld natt! Ebun klarade sig bra i tv soffan med mej också.

Puttar upp tråden med en bild på vårt nya tjänstetecken. Vi ska vara snygga som tusan i skogen framöver ;)

dsc_0293.jpg

Hur går det för er alla med brukset nu i vinter?
Vi håller igång ganska bra med vår sökträning och så har jag spårat lite. Men nu kom det en himla massa snö ikväll så får se när det är spårbart igen framöver..

Men som sagt, söket är igång och vi planerar nog att bli klara för debut i år :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka