Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

KL

Någon som vill berätta hur att appellspår går till (endast spåret)?

Släpper man hunden direkt på spåret eller ska den leta reda på starten?
Följer domaren med hela vägen? Man få alltså berömma under spåret eller bara när den hittar pinnarna?

Vad använder ni för markering av pinnarna? Velar själv mellan liggande och apportering.

Appellspåret är 300 meter långt med två 90 gradersvinklar (typ som ett kantigt U oftast). Man får en punkt där spåret börjar, och riktning. Spåret går nästan alltid i öppen terräng (fält) så domarna kan stå kvar vid starten, men ändå se och bedöma hela spåret.

Min kelpie apporterar pinnarna, medan jappen har passivmarkering = stannar och står stilla vid pinnen. Ber jag honom visa lyfter han på den, men i regel behövs det inte.

KL

Här går spåret framåt. Blir inget lägrespår för jappen i år, ska få lite mer kläm på hur det blir med skotten (hade bakslag under hösten). Troligtvis kommer jag stå över platsen men köra budföringen under våren.

Kelpien har jag introducerat skogspinnar för. Inga problem, dom köpte han rakt av och tycker nästan är roligare/intressantare än vanliga pinnar. Däremot har vi fortfarande strul i upptagen, både med att gå ut rakt och att riktningsbestämma. Vi kommer ju iväg, men det är lång till 10:an..

Jag är lite (ganska) sugen på att börja träna och ev tävla bruks (spår) med min tax, mest för att se om det går :) Han är viltspårchampion och vi tävlar i LK2, så han kan ju uppenbarligen både använda nosen och lyda...verkar ju vettigt att slå ihop det till en gren tänkte jag.

Min fråga är hur man bedömer när och hur hunden markerar apporterna i spåret. Min hund har ett ganska måttligt föremålsintresse och framför allt är spåret i sig cirka 100 gånger roligare än några himla pinnar. Från början struntade han fullkomligt i allt som inte var spår, man kunde lägga köttbullar som han bara klev över, och han är annars hunden som skulle kunna sälja sin själ till Mamma Scan.
Nu har vi i alla fall kommit dithän att han (oftast) stannar upp en liten stund och står och glor på apporten när den ligger i spåret. Om jag då tjoar och berömmer och stoppar handen i fickan (belöningssignalen) så händer det att han plockar upp den. Men vad räknas som markering av apport och hur mycket får jag "ingripa" (med röst, beröm etc) på en tävling?

Ja det räknas :). Hunden behöver bara göra på ett sätt så att domarna (som står på ca 50-100 m avstånd) kan se att hunden har hittat något. Om hunden stannar och du börjar tjoa så har jag svårt att tro att de inte skulle köpa den markeringen. Det är dessutom bara i appellklass som domarna tittar på när hunden spårar, i övriga klasser tittar de på upptaget (att hunden hittar och riktningsbestämmer spåret) och det är det antal pinnar du har med dig efteråt som ger poäng (förutsatt att du inte har överskridit maxtiden).

Som Cilla säger så räcker det med att hunden på något sätt visat att den hittat något, och att du tar det som en markering (berömmer, går fram och tar upp föremålet).

Du får berömma, klappa om hunden och ev sticka till den en godbit, men det får inte ta för lång tid eller vara allt för vidlyftigt (t ex kasta boll, kampa e dyl.).

Kl:

Uppflytt till Elit spår idag med 545 poäng, hurra! Och hon låg jättefint på platsen så all skotträning har gett resultat. Hurra!

Kl:

Uppflytt till Elit spår idag med 545 poäng, hurra! Och hon låg jättefint på platsen så all skotträning har gett resultat. Hurra!

KL: Tack allihopa! Så glad för det var ju inte de lättaste spårförhållandena. Det blåste väldigt mycket och vi hade lite problem i upptaget men fick framspår och sen bar det iväg.
På uppletet tror jag vi hade tre föremål på fyra eller fem skick så det kan jag ju inte klaga på.
På platsen låg hon helt stilla så där fick vi 10 från båda domarna.
Lydnaden gjorde hon bra. Höga poäng på allt utom framåtsändandet (6-6) men jag tyckte ändå att hon gjorde det hyfsat.

Kl.

Dags för den här tråden att flytta upp lite tycker jag. För oss går det riktigt bra just nu. Jag har varit väldigt dålig på att lägga längre spår men idag tog jag tag i det och la ett spår på 980 m. Säkert nästan dubbelt så långt som vi spårat som längst innan. Det gick iaf riktigt bra, alla föremål in vilket är det bästa då vi haft riktigt stora problem med att han struntat i föremålen tidigare.

Skotträningen av framförallt matte men även Kiro (han är inte rädd men reagerar och vill springa mot ljudet ibland) går framåt och fortsätter det så här så ska det nog inte vara några större problem att starta längre spår i vår :)

KL

Dags att igen putta upp tråden! Vi här i Småland har fortfarande plusgrader och barmark, vilket innebär att skogsarbetet inte alls behöver bli lidande ;) Vi har haft lite "vila" från all träning sen jag tog bort flatten fram till veckan jul men nu är vi igång igen. Kört en hel de systematik med "byxben" för söket, vanligt sök, inomhus sök, hårda spår och idag traditionell bruksdag med ett gäng för spår, uppletande och lydnad. Vi hade dessutom solsken! :)

Bra tips på att få mallen att inse att man kopplar på näsan direkt i uppletsrutan och inte 20 m ut? Esta har tendens att mest jobba på djupet och inte ha på näsan ut och in. Har kört med enbart grejer i början av rutan, men tycker inte det ger resultat... Spårmässigt var det inga bekymmer med skogspinnar, läderapporter och vanliga pinnar.

Tränar ni något bruks?

*KL*
Förrförra veckan gick vi ett 1,6 km spår, 8 spårapporter (varav 2 skogspinnar) + slutpinne. Varierande underlag, gräs, löv-/blandskog, barrskog, passerade över och på välanvända stigar. Småregnade. Spåret hade en liggtid på strax över en timme och vi gick spåret på 36:37 min och fick med oss pinnarna hem. :)

Förra veckan gick vi ett kort personspår på kort gräs med 20h liggtid som jag lagt på vägen till viltspåret vi skulle gå.

Igår körde vi lite uppletande. Vi är nybörjare på det. Hon har precis fattat att jag lägger ut mer än ett föremål. Hon har väldigt litet föremålsintresse, det har vi fått öva upp, samma sak med lekandet. Hon apporterar vanligtvis sällan ens leksaker man kastar.

Här är en film på det hela.
http://youtu.be/c72T4aoQ4Fg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka