Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Jag har lärt min hund att när jag säger "nu smäller det" så kommer det skott. I början sa jag det inför varje skott (som åtföljdes av klick + belöning) och nu säger jag det innan platsen. Det krävs dock att man har en lydig skytt som tydligt signalerar innan skottet :). Att han var beredd gjorde att det var mycket mindre obehagligt och jag skulle faktiskt kalla honom skottfast i dagsläget (5:a på MH, vi avbröt efter 2 skott).

Kl
Fint spår idag :) hon var så övertaggad så hon fick hitta spårstarten själv på 10 m håll vilket gick utmärkt :) sen redde hon ut allt jättefint på egen hand. Satsar på apellstart i vår, nu är det ju snart vinter och då antar jag att det inte är så mycket tävlingar oavsett.

Börjat fundera på framförgående igen. Enda metoden jag kommer på är target, andra förslag?

Ok, idag körde jag med lydig skytt som signalerade tydligt ett par sekunder innan skotten kom och då kunde jag klämma i med ett extra "ligg" och då gick det bättre. Hon ryckte till men lättade inte med armbågarna. Skott nr 3-5 stod jag dold och då ligger hon faktiskt bättre än om hon ser mig. Det är precis som när jag försvinner så blir hon mer fokuserad på mig än på skotten.

kl: Spårade idag också. Ett roligt spår som gick både uppför en brant backe (jag fick klättra på alla fyra) och ner i gropar. Toka spårade i ett jäkla tempo men alla pinnar med hem.

Igår hade jag en riktig bruksdag! Startade med lydnad där framåtsändandet hade fokus. Sedan släpade jag med sambon ut i skogen för rapportträning. Grundsträcka på ca 700 meter och en förlängning på ca 300 meter. När vi kom hem var det dags för platsliggning och det gick mycket bättre än tidigare. Hon låg helt stilla på alla skott även när jag gömde mig.

Kl:
Tävlade högre rapport igår. Toka var jätteduktig i skogen och vi fick 8,5 av båda domarna. De drog för tidsfel och startskall :). Tidsfelen är inte så mycket att göra åt. Hon springer så fort hon kan och gör sitt bästa. Inte lätt när man är minst av allihopa! Men startskallen måste vi absolut få bort. Få väl proppa i henne lite köttbullar innan jag skickar så hon håller tyst!
Sammanlagt så sprang hon alltså först 1100 meter grundsträcka och sedan 1500 meter grundsträcka och förlängning och sedan tillbaka igen. Det blir 4,1km om jag inte räknat fel. Tycker det är imponerande faktiskt!

Sedan var det dags för uppletande och där sket det sig. Det var premiär för oss båda så det var lite nervöst! Toka gjorde ett fint sökarbete med raka fina skick men det där med att apportera var hon inte så sugen på! Vi bröt efter det och åkte hem istället.

I höst och vinter ska vi lägga krut på lydnaden och uppletet så gör vi ett nytt försök till våren istället!

Helt klart imponerande! Duktig Toka!
Bara att träna på med resten :)

KL

Har anmält till högre sök, om fröken inte bestämmer sig att börja löpa innan dess. Är sugen på högre spår med men det är Öland(Saxnäs) isåfall nu i höst. Men alla pratar om att det är så svårspårat, så jag vet inte om det är värt det... Vi tränade sök igår iallafall, en figg i första hörnet och sedan 150 m med tomskick för att avsluta med en figg på varje håll. Inga bekymmer springmässigt för Esta, hon hade orkat en bra bit till!

Senast ändrad:

Spårade igår, ett av de längre spåren hon gått tror jag. Bland de första på delvis äng också.
Ngt överladdad i starten så jag fick verkligen visa henne spårstarten, sen fick jag springa för att hinna med :p

Måste verkligen introducera pinnarna nu också.

Funderade också ett slag på högre spår men eftersom uppletet inte fungerar på tävling så struntar vi i det i år och tar det till våren istället. Roligare också att tävla i fint väder med tanke på kryp och platsliggning mm. Annars finns det ju en tävling i Åhus också?

Ja nu är det absolut dags för pinnar! I början kan du ju lägga leksaker i spåret. Huvudsaken är ju att hon markerar det som hon hittar.

Hon lär apportera in dem. Ska testa imorgon (beställer pinnar i helgen). Apportera in leksaker kommer hon göra, brukar ha en som spårslut så frågan är snarare om hon fortsätter sen kom jag att tänka på nu. Ska testa!

Saxnäs har sina spår på alvaret så det kan vara lite svårspårat, ja. Ingen som helst undervegetation att ta stöd emot plus att det kan nog vara ganska så blött med tanke på att det har regnat en del sista tiden.
Men har inte du kört en del hårda spår med Esta? Då borde inte alvaret vara så svårt ;)

Saxnäs spår kan vara rätt kniviga ja. Körde ju lägre där förra året med kelpien. Idealiska förhållanden (lagom fuktigt, nästan vindstilla..) och inte ens hälften kom runt sina spår.. Jag funderade länge på att anmäla jappen till lägre där i år, men har nog bestämt mig för att låta bli. Han har svårt redan innan med spår med "kort" vegetation, så det känns inte värt att chansa när det bara är "på kul".

Tips är ju att komma och prova att spåra på alvaret, så man vet om det är någon idé :)

Senast ändrad:

Det låter ju som Sareks favoritspårmark det där :). Jag fasar för skogsspår jag ;). Vi har kommit med på en lägre klass spårtävling så vi får nog se till att börja träna lite! Har ingen aning om vad det är för mark men gissar på lövskog.

+ TantAgda - Tack för inputs! Får fundera på om hur jag ska göra. Att komma över innan är ju en bra idé :) Annars finns det ju tävlingar till våren...

Hon spårar i riktigt högt tempo nu! Att fortsätta efter hittad leksak var inga problem, lite förvirring precis i början men resten gick fint. Väldigt glad spårhund.

Och jag har beställt pinnar! :banana:

Skulle önska lite hjälp med spår, hur tämka hur jobba, hur belöna, spår vs apporthittandet. Hur långa.

Helt nybörjare? Jag har gjort så att jag börjat med korta spår, ca 20 min liggtid och godis i varje/vartannat steg. Leksak som slut. Sen efter hand längt spår och liggtid och nu har jag även kntroducerat pinnarna.

Jag är själv nybörjare men detta var det sätt jag läste mig till där jag hade lättast att förstå hur hunden skulle fatta, vilket jag tycker är ett måste. Finns ju dock flera sätt så du kommer nog få fler svar :)

Kl
Idag fick jag hem pinnarna (snabb leverans, me like!) och de är såklart redan invigda. Började med att visa och belöna intresse inomhus, sen ut och lägga spår med två pinnar (men leksak som slut fortfarande). Den ena mitt på spåret, först missade hon den men gick tillbaka självmant. Andra gömd under några löv, då var hon mer beredd och det gick utan problem. Apporterar in dem gör hon självmant, men hur noga är det med avlämningen? Idag var det fint men det är sånt hon överlag slarvar lite med, nåt att bry sig om?
Spåret var även hennes första i "mörker" (lampor i närheten dock) och gick delvis på asfalt. Hon jobbar väldigt fint men väldigt högt och "krokigt" på asfalten, gissar att hon mer vädrade efter fortsättningen på spåret om nu det är möjligt.

KL

Vi testade något nytt igår, mörkersök! När vi startade regnade det dessutom och man undrade allt om man var klok överhuvudtaget ;) Regnet upphörde efter att vi vallat och det klarnade upp och blev stjärnklart. Men märkt ;)

Esta fick köra hitta övningar, fick till 9 skick eller något sånt, de första två var liiiite tveksamma men sen kom hon igång! Riktigt kul att se hur hundarna jobbar och synretning var det inte tal om ;)

Kul att kunna använda vardagskvällarna nu nät det är mörkt även till enklare sökövningar!

Missar starten i lägre i höst pga magsjuka hundar :(. Typiskt att det skulle komma nu precis innan tävlingen... Men men, det är bara att träna för nästa klass och ta nya tag i vår!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka