Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Fy vad tråkigt! Många hundar som har varit magsjuka i höst. Båda mina och flera av mina vänners.

Ja jag har aldrig varit med om något liknande. Rio har varit dålig sedan i söndag medan Sarek bara var kass ett par dagar. Men eftersom det verkar smittsamt så håller jag mig hemma för säkerhets skull. Inte schysst att smitta medtävlande!

Usch för magsjuka!

KL

Vi har inte lyckats speciellt på i appellen i år. Har gjort totalt 3 försök men det är saker som strulat varje gång..
Är anmälda till ytterligare en tävling i slutet på november med det var 35 anmälda och vi hamnade på reservplats 9..

Tråkigt med magsjuka! Hoppas de piggnar till!

KL

Högre sök idag, men inte samling förrän elva. Hur nervös hinner man inte bli då? ;)

Haha ja fast man hinner ju äta frukost i lugn och ro i alla fall! Det tycker jag är det dummaste med brukstävlingar, att de ibland börjar omänskligt tidigt. Många har ju en bit att åka också! Och jag kan bara inte trycka i mig massa mat det första jag gör när jag stiger upp. Men stort lycka till!

Vovvarna är bättre men särskilt Rio som varit dålig flera dagar har fallit ur rejält. Han är smal som en sticka :(. Så jag håller på att öka maten sakta sakta och sedan blir han satt på gödning. Men det lät ju ta några veckor innan han är tillbaka i samma form som innan magsjukan.

Tack hörni! Skogsarbetet är jag mer än nöjd med, fullt på söket och 9-9 på uppletet. Missförstånd vid platsen så hon följde efter mig direkt. Sen var jag jättenervös i lydnaden och det gillar inte Esta... Så jag får jobba med mig själv för hunden är det absolut inga problem med! Men vi är godkända i högre sök nu iallafall, alltid något ;)

KL.

Nu har jag och Kiro debuterar i spårapellen. Det gick nästan helt tvärtemot vad trodde.

Börjar med ett tydligen (jag har ju inte mycket att jämföra med) kanonspår och får 10-10 och kommentaren "högre går ju inte att få" från ena domaren Spåret var jag mest nervös för då han inte allt för sällan använder mer ben än nos.

Budföringen är en favorit så det kändes lugnt innan men, nej det nollar vi. Kiro vill inte springa hela vägen till mottagaren utan stannar jättesnyggt 10 meter framför henne och kommer inte när hon kallar.

Lydnaden gick väl inte lysande men ingen större katastrof heller.

Sammantaget så gick det iaf så bra att det räckte till uppflytt :D

KL:

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Idag har vi varit ute och spårat trots det dåliga vädret. Toka fick ett spår med upptag på äng. Hon tog bakspår men förutom det så spårade hon fint.

Freddie fick ett litet godisspår på ca 15 meter, leksak som slut. Han har gått en fyra/fem spår tidigare och nu tycker jag han börjar fatta grejen. Men oj vad svårt det är att växla från att äta godis till att engagera sig i föremål. Det tar en bra stund innan den lilla hjärnan förstår att det är dags att leka!

Kl.

Tack för gratulationerna. Är fortfarande lite chockad. Kände mig som den totala nybörjaren jag är på tävlingen men det gick ju ändå. Visste inte ens att man fick belöna i spåret.

Lite läskigt att det är dags att träna inför lägre klass nu. Framförallt måste matte bli skottfast :crazy:, får man ha öronproppar på tävling? Ingen lär ju störas av det förutom jag som kanske inte hör vad TL säger.

Det problemet har jag med Wissla också, att hon vill fortsätta äta godis/spåra vidare istället för att leka vid slutet. Hur hanterar du det? Jag har hittills lagt med godisslut istället och så har vi myst/socialt belönat istället. Efter det gått ifrån spåret och ut på vägen och där kunnat leka men det känns avigt. Vill kunna lekbelöna i slutet. Några tips?
För övrigt så sa Wissla sist att bäbisspår på 20m var alldeles för kort. Är det för tidigt att börja länga spåren? Hon är 4 månader och har nog gått ett tiotal spår sen hon kom hem.

Jag har kämpat på och kastat leksaken och inte gett mig förrän han har engagerat sig åtminstone litegrann. Tror inte att det är något att oroa sig för, när de blir äldre och blivit mer dragna i kampen så kommer det säkerligen inte vara några problem. Lek och kampa mycket i andra sammanhang också så att ni bygger upp en lekrutin tillsammans.

Sen får man vara försiktig med kampen också om de håller på och byter tänder.

Ang. längden på spåret så kan du säkert öka lite om hunden verkar vara mogen för det. Men det är ju inte längden på spåret som är det viktiga utan hur de faktiskt spårar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka