Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Ja alltså jag har egentligen jättemånga strategier för att jobba med skallet, och det gör jag hela tiden. Vi har kommit jättelångt men har just nu haft ett litet bakslag när hon varit väldigt på hugget :)

Den kortsiktiga lösningen är trött hund, så om hon känns ljudig när det närmar sig tävling är det en enkel sak att ta till.

Igår fick jag med mig sambon ut på bruksträning. Uppletande, Stojas första där jag inte vallat och lagt ut själv. Lite flams i början men sen fick hon in 3 av 2 föremål (ja, hon hittade en strumpa också. ..).

Sen budföring, andra riktiga träningspasset och hon var väldigt duktig, avslutade med ett perfekt skick :)
Mamma ställde dock en fråga jag inte kunde svara pä riktigt, hur vet hunden på tävling vem den ska springa till?

Idag la jag ett spår, med godis i då hon börjat flamsa runt en del. Föll väl ut och hon jobbade jättelugnt och fint :) ville dock fortsätta när hon hittade slutleksaken.

KL

Idag har vi kört rasmästerskap i elitspår! Delad tävling, så idag körde vi upplet och lydnadsdelen.

Jag hade bara ett enda mål med tävlingen, att inte nolla uppletet som på förra elittävlingen :D! Och det målet klarade vi med råge, för Lyxa plockade in alla fyra föremålen och tilldelades 10-9,5 av domarna :banana:!

rm2.jpg

Lydnaden kändes inte så bra (och domarna var STENHÅRDA med betygen!), men vi lyckades ändå skrapa ihop 258,75 poäng och tillsammans med vårt upplet gjorde det att vi var dagens bästa ekipage av 16 hundar :love:!!!

I morgon kör vi spåret, håll gääääääärna tummarna för att vi tar oss ut ur upptagsrutan och hittar många fina skogspinnar :bump:!

Håller hårt!! :)

Kl
Insåg precis att det nu är mindre än 1v kvar till vi ger oss på appellen igen, tredje gången gillt hoppas vi på ;)

Håller tummarna för både dig och Miao! Tredje gången gillt är det som gäller hälsar jag och Rover! :D

KL

Tyvärr räckte inte hållna tummar ända fram :p!

Vi fick bakspår och bara 5 plus slut med oss hem, så vi slutade på en 6:e plats av 16 starter på 533.25 poäng. Tyvärr för dåligt på huvudmomentet för att fä certpoäng, men ett till GK elitspår (med tre dagars tävling i kroppen) känns ändå helt OK :)!

Jag har en duktig hund :love:!

KL:
Spårade idag ca 600 meter i skog, 6 + slut med upptag ca 15 meter ut.
Upptaget tog hon fint åt rätt håll, bara en liten snabb koll fel håll innan hon vände och gick rätt. Spåret gick i skiftande skog från lite blötare med mycket markvegetation till torrare med bara mossa för att sedan avsluta i lite risigare skog. Hon spårade jättefint och fick med sig alla pinnarna hem.

I lördags körde vi rapport tillsammans med två andra hundar, ca 600 meters grundsträcka och 200 meter förlängning. Inga problem där heller. Är så sugen på att starta högre klass snart men man måste ju ha lydnaden också... :)

KL

Grattis alla som tävlat med fina resultat :)

Vi har legat lite lågt med uppdateringar, men idag har vi iaf debuterat högre spår med uppflytt som resultat! :bump:

KL

Fick filmat idag när jag blev kommenderad i appellprogrammet. Har kedjat ihop programmet en hel del senaste tiden och börjar märka vissa mönster som jag behöver ta tag i.
Kontaktsläpp i linförigheten och av någon anledning ofta missförstånd när jag lämnar för inkallning. Sånt som jag aldrig märker annars.

Men också mycket som jag tycker känns helt ok. Alltid kul med film så man kan analysera ordentligt :D

http://www.youtube.com/watch?v=zGGU4XCjOGo&feature=player_embedded#t=0

Att du inte startar med högerbenet lite ut till höger när du lämnar för inkallning? Så blir det mycket tydligar för hunden att den ska sitta kvar ...

Du menar så det blir som ett litet steg åt sidan?
Har jag aldrig tänkt på, smart!

Tror också jag ska sluta säga "fot" när jag ber henne komma in och sätta sig, bättre med sitt..

Javisst! Dels börjar du med ett annat ben än i fria följet och dels så kliver du liksom ur position innan du börjar gå framåt.

kl

Ser till att tråden kommer lite längre fram genom att berätta att jag och Ebun var med på klubbens KM idag i spår, alla som anmäler sig startar appellen.
En mycket bra erfarenhet för mej som aldrig startat tidigare!

Linförighet 8 (luft)
Framförgående 5 (ett moment vi egentligen inte alls har men jag chansade, borde nog inte haft en 5:a egentligen
Platsläggande 9,5
Inkallande 10
Apportering 0 (avstår)
Hopp över hinder 10
Platsliggande 9 (DK liggande -Ebun hade allt fokus på TL då hon precis stått som mottagare i budföringen och är väääldigt rolig och stängde då av öronen helt)

Budföring 10
Spårning 0

Det sista är givetvis det som grämer mej mest. Hon var segstartad och funderade på och sysselsatte sig med allt annat i ungefär 30 sek innan hon bestämde sig för att det var spåra hon skulle göra. Nervöst redan där!
Kom sedan igång bra och hittade första apporten utan problem, tog första vinkeln med lite ringning och hittade andra pinnen bra. Spårade vidare och virrade sedan bort sig helt i andra vinkeln. Ringade lååångt ut och spårade antagligen något annat ett tag. Tog tillbaka henne för att släppa på på sträcka 2 igen men hon kom aldrig vidare i vinkeln. Då bröt jag.
Lite tråkigt då hon i vanliga fall spårar väldigt bra och i mina ögon 10 mässigt åtminstonde på ett KM.

Lydnaden och budföringen är jag väldigt nöjd med. Förstnämnda för att hon höll ihop bra trots utebliven belöning och budföringen för att den faktiskt funkar överhuvudtaget på min inte nu längre så väldigt blyga ridgeback! :D

KL

Appellklass för oss idag, Ila spårade finfint men var visst inte alls sugen på att hitta några pinnar :cautious:
Hon gick rakt över slutpinnen och hittade den inte ens när jag försökte uppmuntra/hjälpa (för jag hade sett den så visste vart den låg). Så vi bröt efter spåret och åkte hem istället. Trist men sånt som kan hända antar jag.

Har anmält till en appellklass i Mullsjö 19 oktober istället. Hoppas på bättre lycka nästa gång :D

Trist, men bara att ta nya tag!

Innan jag släpper på på spåret låter jag ofta Toka plocka upp en spårpinne på marken och så klickar jag och belönar för att påminna henne om pinnarna! Som en förberedelse för momentet alltså. Ibland blir de så fokuserade på spåret (särskilt om det är ett svårt spår) så de prioriterar bort pinnarna

KL:

Här är det full fokus på platsliggning med skott och framåtsändande. Vi kör såklart även de andra lydnadsmomenten i högre klass men de tycker jag sitter hyfsat. Toka har problem med att hon blir överraskad av det första skottet och lättar då lite med armbågarna. De andra skotten ligger hon helt stilla. Jag har jobbat med att förbereda henne på skotten men det verkar inte som hon fattar för hon blir överraskad varje gång. Tips någon?

Idag körde vi uppletande i skogen i en ganska brant backe. Fem föremål ute på djupet men inga problem att få in dom. Lite tugg på "mjukisarna" :)

Jag planerar så smått för start i högre i rapport och spår under hösten men inget är bestämt ännu. Beror ju som alltid på hur träningen går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka