Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Med bra vind antar jag att du menar att det blåser in mot stigen men hur gör hon då på andra sidan?

Vu har under denna korta perioden anpassat oss och främst skickat åt ena hållet. Hundarna är nybörjare och har inte direkt fattat systemet än och vid några tillfällen har vi dessutom haft dåligt med figgar.

Annars förenklar jag kraftigt alternativt försöker med någon typ av synretning på den andra sidan. Det brukar inte bli lika bra som på vindsidan.
Exakt hur hon hanterar det beror lite på dagsform..

Jag hade ett tag problem med att hon inte gick rakt ut och då använde vi olika typer av synretningar i brist på vind. Det som hände var att hon mer och mer tappade fokus och började hålla på med "avledande" grejer.

Ett exempel:
- Hund ser poppis. Är supertaggad på att springa ut.
- Hund springer rakt ut i full fart
- Efter några meter bryter hon rakt av och börjar greja med annat

Det var ett exempel på när det var som värst. Och vi provade allt möjligt men det löste sig först den dagen då vi hade fin vind. Nu har vi haft bra vind de senaste passen och hon går som en klocka.

Om jag lägger på någon form av synretning nu när hon går så bra så blir det inga jätteproblem men jag märker att hon inte sätter på näsan. Tex så kan hon springa förbi jättenära figgen men ändå missa. Det är ju ingen katastrof. Blir bara fina tomslag. Men jag känner att jag inte kan lita på rynretningar för att förbättra direkt.

Jag har funderat lite och om jag förstår det rätt så tappar hon intresset för figgen om hon får synretning? Är det så, så hade jag faktiskt provat med ljud, självklart bara en klapp. För att få henne intresserad av att det är något där ute och detta i kombination med vind så att hon också använder näsan.

Vindar hon in från stigen när det är tillräckligt med vind? Gör hon det så hade jag provat att lägga på en klapp där (när hon vindat in), kört så ett tag och sedan provat med mindre vind och hoppats att hon förknippar klappen med att koppla på näsan även om det blir mindre vind. Sedan får man ju fasa ut klappen också såklart.

Har ni provat att gå ut med henne i koppel om det är mindre vind så hon fått upp vittringen där och sedan gått tillbaka till stigen?

Blev mycket tankar... Jag hade ju fördelen att få ta över en hund som redan kommit en bra bit så det är inte alltid så enkelt med basicövningar och problemlösningar, när min hund har tränat mer sök än jag ;)

Nja, jag tolkar henne inte som att hon tappar intresse. Snarare att det liksom snurrar till sig för henne och att hon inte förmår hålla fokus uppe.
Ibland går det ju jättebra med synretningar, men det verkar som om det blir problem när vi jobbar utan tillgång till vind under en längre tid.

Yes hon vindar jättefint från stigen sålänge det blåser från "rätt" håll. Kan även göra det utan vind enstaka gånger, om hon har rätt tanke från början.

Ja jag har provat en gång att gå ut med henne i koppel så hon får vittring och sen vända tillbaka och skicka. Det gick inte så bra, iallafall den gången. Har bara testat en gång.

Jag är fortfarande skeptisk mot det där med ljud men det kanske är obefogat? ;)

Ljud är ju en hjälp precis som synretningen. Båda måste arbetas bort såsmåningom. Den ena är varken bättre eller sämre än den andra utan man får anpassa efter hunden. Jag tycker du ska prova med ljudretning vid nästa söktillfälle och se vad som händer.

Håller med, testa och se vad som händer. Har du provat syn kan du lika gärna prova ljud :)

kl

Idag har jag berömt Ebun med orden "Braa du ääär, duuuttig bajsig äckelhund!" i gäll berömmarstämma utan en endaste liten klapp eller annan fysisk beröring! :crazy: :yuck: ;)

Bagrund: La en pinnstig innan skogsturen nu mitt på dagen. Traskade iväg in på första bästa skogsväg och Ebun försvann en liten stund bland träden, kallade in och i full fart kommer en stinkbomb! På 5sek har hon lyckats både käka och rulla sig och kleta in hela halsen, halsbandet, huvudet och större delen av bogen i bajs. Inte vilket bajs som helst heller utan värsta tänkbara -MÄNNISKOBAJS! :yuck: :yuck: :yuck: Hade inte så mycket val, gick vidare på rundan och höll avstånd till stinkbomben. Efter bara en liten stund börjar det regna, så timmen i skogen gjorde att hunden inte var fullt så äcklig när vi kom tillbaka till bilen, lite hade faktiskt spolats av av regnet.
Väl tillbaka vid bilen och spårstarten bestämmer jag mej ändå för att gå spåret, vägrar ta på selen på allt bajs utan knäpper bara fast spårlinan i en av de minst bajsiga ringarna på halsbandet och släpper på.
Regnet hade nog gjort att vittringen lagt sig ganska snabbt för hon var väldigt spårnoga och riktigt duktig idag!
Så vid varje pinne lät det: "Braaaa Ebun, duuuuttig bajshund" och så vidare samtidigt som jag tänkte "Rör inte vid hunden! Ta inte i hunden! Klappa inte på hunden!"

KL

Ca 1.5 vecka kvar till elitspårsdebut :p!

Vi har i helgen tränat på spårupptag (3/5 framspår) och apportfinnande (alla föremål in) och lite brukslydnad (två dagar på kennelläger, en dag på brukssatsningskurs för Anders Kjernholm). Ett kortare spår med mycket slarvigare spårarbete än vad jag är van vid (dock alla pinnar in och vi tog oss från start till slut).

Igår var vi på nästan okänd mark (tävlat där en gång) och körde upplet och brukslydnad. Uppletet i första passet sänkte mitt uppletssjälvförtroende nästan i bott (det är tyvärr vårt allra svagaste moment just nu, Lyxa hittar föremål bra men jag har inte lyckats lära henne ett bra sökarbete/systemtänk än), i andra passet fokuserade vi på linjetag genom snår och då gick det super :).

trc3a4ning-falkc3b6ping-002.jpg

trc3a4ning-falkc3b6ping-030.jpg

trc3a4ning-falkc3b6ping-039.jpg

Körde även igenom ett gäng av brukslydnadsmomenten med övervägande bra känsla och utförande :)!

Kryp

Framåtsändande

Skall

Metall - och tungapport

Stegen

Känns pirrigt som fan med elitspårsdebut, men kommer vi bara ut ur upptagsrutan på spåret så kommer jag känna mig lugnare ;)!

Lycka till, kommer säkert gå jättebra!

KL: Idag blev vi uppflyttade till högre rapport. Toka var jätteduktig i skogen, vi fick lite nerdrag för startskall :) men annars bra. Vi tappade lite på lydnaden, det var väldigt varmt och så var hon trött men det räckte ändå till uppflytt. Vi stod över platsliggningen för jag kände att jag inte ville utsätta henne för fler skott efter både rapporten och budföringen. Nu är vi trötta och nöjda båda två!

KL

Vi blev uppflyttade till högre sök idag, fullt på specialen och lite småtapp i lydnaden gav 539,75 p. Jättenöjd! :)

Fin! Snitslad mittstig, lite kuperad i början. Jag skickade första skicket åt högra hörnet men Esta hade redan känt en figge på vänster sida, den längst bort och de andra två fick hon på de nästkommande två skicken, så vi kom inte så långt fram i rutan. Vilket då innebar att jag var så chockad på första figgen att jag knappt tänkte på hur rutan såg ut. Men storskog och lätt att se hunden på vissa skick.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka