Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Japp det är bara att avvittra. Köra i diskmaskin, lägga i frysen, låta ligga ute i väder och vind osv. Man kan nog göra på lite olika sätt :)

Japp det är bara att avvittra. Köra i diskmaskin, lägga i frysen, låta ligga ute i väder och vind osv. Man kan nog göra på lite olika sätt :)

Att lägga i frysen är ingen bra idé, det konserverar alla hudavlagringar och annat som doftar människa :). Jag körde mina i diskmaskinen när jag bodde i lägenhet utan balkong eller uteplats, annars är det enklaste att låta pinnarna ligga ute. Jag tycker iofs inte att det verkar spela någon roll, man kan ju be spårläggaren att plocka upp en kotte eller naturpinne under tiden denne lägger spåret och använda det som apport för att kolla av så hunden tar ALLT som luktar människa. Vi gör så ibland i vår spårgrupp och hundarna brukar markera även dessa apporter. Vi använder dessutom naturpinnar från start så hundarna inte tror att den ska leta efter en viss sorts pinnar :)

Aha. Har aldrig lagt i frysen själv men har hört att folk brukar göra det :)

Jag brukar köra i diskmaskinen och sen låta dem ligga ute ett tag :)

Jag är lite lat så jag har köpt ett gäng pinnar från Jami. Har 2 slutpinnar och ganska många korta.
Men jag tror att de flesta sågar till egna av virke från bygghandeln.

Har av nån anledning aldrig varit inne på den sidan. Farligt, fanns ju massor :p

Har varit ute och spårat, gick inte så bra. Han drar upp huvudet och börjar vindmarkera istället för att spåra. Hur ska jag agera?

Det första jag skulle testa då är att ha enkel terräng och längre liggtid på spåret så att spårkorridoren inte är så hög :).

KL

Har bruksat på rätt bra det senaste :).

I torsdags träningstävlade vi oss igenom elitbruksets lydnad (första gången vi länkade momenten)

I söndags körde vi ett upplet i ny ruta (30x60, 5 föremål).

upplet-114.jpg

I måndags hade vi framåtsändandefokus (+ lydnadslydnadsmoment)

saktagc3a5endetrc3a4ning-i-lerum-055.jpg

Igår körde vi ett 1,5 km långt spår vid lunch i 25 graders värme, med mängder av vinklar och varierade underlag (alla underlag är typ snustorra nu efter senaste tidens högsommar). 5+slut naturpinnar utlagda, missade två i början (vilket innebar att hon spårade ca 800 m utan förstärkning eller vattenpaus) och en på kalhygge. Jag är trots det sjukt nöjd med hennes arbetsvilja och kämparglöd i det svåra spåret :)!

15-km-spc3a5r-och-bad-005.jpg

15-km-spc3a5r-och-bad-014.jpg

15-km-spc3a5r-och-bad-053.jpg

15-km-spc3a5r-och-bad-063.jpg

Sen vilade vi ett par timmar och sen blev det en träningsdate på kvällen med lydnadslydnad, framåtsändande och skall :). Elitskallet är också på G! Inte i hamn, men väl på G! Ska banne mig överträna skallsäkerheten trots kommendering!

Det känns som att det flyter på rätt bra i vårt bruksande nu, det vi verkligen behöver prioritera är framåtsändande och upplet! Anmälningstiden till vår elitspårsdebut går ut i morgon, det är nu 27 anmälda och tävlingen tar 20 ekipage! Håll tummarna :D!!

Tummarna hålls :D

KL

Nyss hemkommen från sökträning, Ila var grym!
Vi har haft problem en längre tid i söket med att hon inte hållt fokus men nu jäklar. Idag gick hon som en klocka!

Är ganska säker på att vinden är extremt viktig för henne. Hon funkar inte alls med synretningar, och utan retning i dålig vind kan gå bra ibland och dåligt ibland lite beroende på omständigheter..
Men med bra vind åt rätt håll så finns det verkligen inget att klaga på!

Nu är bara frågan hur man går vidare.. Och vad sjutton ska man göra de dagar det inte finns bra vind?

Någon annan som kört med hund som i början av sin karriär varit väldigt beroende av bra vind? Tips? :)

KL

JAAAAAAA!! Vi kom med på elitspåret :banana:!! 28 anmälda och de tar 20 ekipage! Så glaaaaaaaad :D!

Nu blev det fjärilar i magen och en svettig känsla av att GUD det är mindre än TRE veckor kvar :p!!! Måste träna mer :D!

Söket går ju bland annat ut på att ge hunden en tydlig målbild och en bra övning för det är att följa med figuranten ut till legan och låta hunden se när figgen gömmer sig. Sedan går du tillbaka till stigen och skickar hunden. Viktigt är att ni går i en båge ut till legan och sedan går du tillbaka till stigen i samma båge så att hunden inte kan spåra ut till figgen. Roland och Inki har detta väl detaljerat i sin sökbok så läs den om du har möjlighet!

Om det nu är så att det endast är vinden som fungerar så tänker jag att man kanske får börja med bra vind och ge dunderjackpottar hos figgen. Sedan sakta fasa ut så det blir mindre och mindre vind. Jag skulle jobba upp ett grymt figurantintresse så att hon är såpass taggad att springa ut att hon inte behöver en vindhjälp.

Heddavovvens tips tycker jag med är bra, det blir ju inte en sådan synretning att hon står på stigen och ser figgen, utan ni följer med figgen ut och när ni kommer in till stigen så ser hon ju inte figgen. Vi har kört så med hundar som inte går på synretning ifrån stigen. Har du provat just denna varianten?

Yes vi har provat även den varianten. Hon får liksom inte rätt tanke utan kan i värsta fall bli helt ofokuserad och bara springa omkring. Hur tydlig målbild hon än har fått..

Idag ska vi träna igen och det blåser massor som tur är :D

Men är ditt tips alltså att avstå träning de dagar vi saknar vind?

Hon är supertaggad så intresset är det inget fel på ;)
Verkar snarare vara att det blir lite kortslutning i frökens huvud. Med vind så har hon liksom rätt tanke och näsan påslagen så då går det superbra. Men utan vind kan det (ibland, inte alltid) vara svårt om hon av någon anledning tappar bort vad det är hon håller på med..

Ja min tanke är väl att minska retningen, alltså vinden. Tänk hur man fasar ner en storlek på target alt. tar bort den. Iallafall om det nu är så att det är vinden som hjälper henne :) Om det är dåligt med vind kan man ju ta med henne ut i koppel för att vinda in och sen gå tillbaka mot stigen, för att slippa hoppa över träningen om det är vindstilla.

Det finns ju vissa som tränar med ljudretning, har ni funderat på det?

Ja det låter som en bra tanke. Synd bara att man inte kan styra över vinden ;)

Provade faktiskt att ta ut henne så hon såg när figgen gömde sig idag men nä, det ger inte särskilt bra effekt. Det är som att hon stänger av nosen direkt så fort hon kan använda synen.

Men superbra träning idag. Min lilla sökstjärna :)

Ljudretning har jag aldrig hört om. Men vet inte om jag vill att hon ska börja lyssna? Det har de ju inte så stor nytta av sen.

Det som är bra med vinden är ju att det stimulerar rätt söktänk. Är ju trots allt meningen att hon bara ska använda näsan sen..

Tänkte också på ljudretning. Det räcker ju med en liten klapp så att du får raka skick ut på djupet. Viktigt såklart att figgarna är väl dolda så att hon inte går på synen eller hörseln enbart. I början tycker jag dock inte att det gör så mycket om näsan inte slås på helt och hållet. Huvudsaken är att hunden lär sig systemet att springa rakt ut för där ligger en figurant. Hör kör du i uppletandet om vinden ligger på fel håll? Kanske kan du köra samma tänk i söket?

Vi har inte kommit så långt med uppletande. Körde lite i vintras men det var väldigt lite. De få gånger vi körde såg jag alltid till att ha vinden åt rätt håll. :)

Jag tycker väl generellt inte heller att det verkar vara ett problem om hundarna inte har näsan på hela tiden. Så länge de ändå håller ihop och jobbar.
Men jag ser inga som helst framsteg när vi använder andra typer av retningar (annat än att vi tar hjälp av vinden alltså). Så det känns inte riktigt som om man vill fortsätta med något som ändå inte tycks ge önskat resultat?

Har en kompis som trodde att det var vallanlagen som spelade in. Vallhundarna är så inkörda på att jobba med synen att det tar över totalt om chansen finns. En teori iallafall..

Tack för alla tips och alls. Vi fortsätter att kämpa på och testar lite olika :)
Men framförallt så hoppas jag på bra vind så att vi får befästa det här fina beteendet som kommit tillbaka de senaste gångerna :)

Nu vet jag inte om jag läst slarvigt och du redan skrivit det, men är problemet att hon inte går ut eller att hon inte hittar fig?

Jag hade ett tag problem med att hon inte gick rakt ut och då använde vi olika typer av synretningar i brist på vind. Det som hände var att hon mer och mer tappade fokus och började hålla på med "avledande" grejer.

Ett exempel:
- Hund ser poppis. Är supertaggad på att springa ut.
- Hund springer rakt ut i full fart
- Efter några meter bryter hon rakt av och börjar greja med annat

Det var ett exempel på när det var som värst. Och vi provade allt möjligt men det löste sig först den dagen då vi hade fin vind. Nu har vi haft bra vind de senaste passen och hon går som en klocka.

Om jag lägger på någon form av synretning nu när hon går så bra så blir det inga jätteproblem men jag märker att hon inte sätter på näsan. Tex så kan hon springa förbi jättenära figgen men ändå missa. Det är ju ingen katastrof. Blir bara fina tomslag. Men jag känner att jag inte kan lita på rynretningar för att förbättra direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka