Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

skyldig... ;) Lydnaden var inte så lysande för hon var hyfsat överladdad sådär i början på dagen, men hon var glad! Och söt är hon ju även om hon låter när hon ska vara tyst:D

Dentaku, miao och attheedge - tack:)

*kl*

Uppdaterar med lite nya spårbilder. Fotona är tagna en torsdag, på söndagen fanns inte farbror Loke mera :(. Men såhär en dryg vecka senare så kan jag ändå vara lite glad över att han orkade både bada och spåra den allra sista tiden.

965028_10151746904287150_68737310_o.jpg

1000428_10151746904347150_1109460645_n.jpg

976545_10151746904427150_253613132_o.jpg

1003771_10151746904732150_1385483125_n.jpg

Senast ändrad:

Så fina bilder och vad noga Sarek ser ut att spåra!

KL: Vi har också spårat lite både idag och förra veckan och helt ärligt har det inte gått något vidare. Hon har valt bakspår de sista upptagen och missat apporter i spåren. En gång var hon tvungen att kräkas mitt i en vinkel så blev det ju lite snurr där sen innan hon hittade rätt, suck. Nåväl, vi kämpar på men det märks att hon tycker det är svårt/jobbigt med värmen. Är man galen om man längtar till hösten? :)

Ja han blir supernoga när det är svårt. Syns inte på bilderna men den marken är torr sandjord, lite blåst på det sen är det inte många doftmolekyler kvar. Spårade ett 6-700 m spår där förra veckan och hundstackarn var helt slut. Av 4 hundar var det ingen som fick med sig alla pinnar hem! Inte ens elithunden. Men det brukar bli bättre när de gått några fler spår av den här typen.

Om spåret gått dåligt så hade jag haft tårtbitspåsläpp och kört lite kortare liggetid. Jag tycker det verkar som om spåren åldras snabbare när det är mindre fuktighet i marken som håller kvar dofterna. Efter ett par misslyckade spår är det extra viktigt att hunden lyckas och får tillbaka sitt självförtroende igen :)

Tack för tipset om liggtid, har inte tänkt på det utan mest ondgjort mig över dessa torra marker! De två senaste spåren har varit ok men inte sådär kanonbra. Däremot väljer hon bakspår varenda gång. Ska försöka släppa på från en snäll vinkel ett tag och se om drt bli bättre. Hur tänker du med vinden?

Var tvungen att ge mig ut och lägga ett kort spår med upptag nu på kvällen och äntligen gick det bra! Spåret var på äng med saftigt gräs, dvs lite fuktigare underlag och äntligen spårar hon som vanligt igen. Upptaget gick åt rätt håll, alla pinnar med oss hem och spårade bra gjorde hon också. Hurra!

Jag tänker att om möjligt så vill jag ha sned motvind från framspår och absolut ingen vind från bakspår. På hundarna i vår träningsgrupp har jag märkt att om det är väldigt svårspårat så vill de inte släppa spåret när de väl fått tag på det, och får de bara vittring från bakspår så väljer de det. Även om de i vanliga fall alltid tar framspår.

Kul att det gick bra!

Ok, jag förstår hur du menar, ska vara lite nogrannare med vinden hädanefter och speciellt vid svåra förhållanden. Tack för tipsen!

Ni får gärna förklara hur ett spårupptag går till med bakspår och allt möjligt ni pratar om :)
Har aldrig gjort det med min utan släppt på direkt men kan ju vara bra att kunna om man nu ska börja tävla.

Kopierar in från reglerna, Högre klass. I Eliten är rutan 30x40 m, man har 3 min på sig, samt att tar hunden bakspår så får den ej fortsätta tävla.
"Spåret ska gå genom en 30x30 m stor ruta och ha en sträckning av minst 30 m inom rutan. Tävlingsledaren anvisar mittpunkten på en av de 30 m långa sidorna. Från denna punkt ska hunden påbörja sök efter spåret. Hunden ska själv ta upp spåret inom 4 minuter, men om den misslyckas ska föraren anvisas en punkt utanför området, där spåret med säkerhet passerar."

Så spårläggaren går ut spåret genom att börja med att gå igenom den utmarkerade rutan och sedan fortsätta spåret. Vid påsläppet sedan så får man en plats anvisad att skicka hunden ifrån, därifrån ska hunden själv leta sig utåt för att ta upp spåret och avgöra vilket håll spårläggaren gått åt. Väljer hunden bakspår, alltså går bakåt i spårläggarens spår så den kommer utanför rutan så får man i elitklass inte fortsätta, i högre klass säger tävlingsledaren till att det är bakspår och att man få gå tillbaka till rutan och släppa på åt rätt håll.

Fråga om det är oklart :)

KL

Får spårläggaren ange tiden för påsläppet i högre och elit? Minns inte hur det var när jag var ute med flatten, men nu i helgen så ville inte spårläggaren berätta och jag kände att jag inte hade koll så jag ville inte bråka. Hur funkar det egentligen? Tyckte det blev lite stressigt när domare & TL helt plötsligt stod där och det var dags för påsläpp och jag inte ens hade hunden ute... Väntade ändå hos spårläggaren i 45 min så ville inte ha ute henne hela den tiden.

KL: Spårat en hel del den sista tiden och tycker att det går bättre och bättre med upptagen. Jag har märkt att hon alltid väljer att gå på spåret i motvind, oavsett om det är fram eller bakspår så nu försöker jag ha sidvind när jag lägger upptaget så att hon måste analysera åt vilket håll det går när hon kommer fram till spåret. Inte vet jag om hon analyserar något, det ser mest ut som hon bara kör på åt något håll men det blir i alla fall fler framspår än bakspår.

Om hon väljer bakspår har jag låtit henne spåra ut till vägen och sedan släppt på igen. Förhoppningsvis lär hon sig att det inte lönar sig att välja bakspår då.

Markeringarna har också gått bättre och igår gick hon ett kort spår med många apporter och fick med sig alla hem.

För övrigt har vi kommit igång med rapporten igen och det är sååå kul! I sommar ska jag och ett gäng träningskompisar iväg på "semester" ihop, då blir det hundträning hela veckan så då kommer vi köra hårt med framförallt rapporten och söket. Nu längtar jag till semestern!

Hur går det för er andra?

Vi har debuterat i högre spår, med blandade resultat! Både bakspår och en pinne bort, men i övrigt spårade hon jättefint och plockade en skogspinne som spårläggaren lagt till sin egna hund ett par dagar tidigare ;) Vet att vi egentligen tränat för lite på upptaget så det får jag själv ta på mig.

Alla föremålen in på uppletandet, dock lite tugg och en kullerbytta in som gav ett tappat föremål. Lydnaden var mycket spring och ingen hjärna. Varmt den dagen och precis innan löp, kan vara del av förklaringen.

På lördag kör vi lägre sök!

*kl*

Puttar upp med en bild från senaste spåret :). Jag tycker att lillen har börjat pyssla med en massa annat i spåret, ffa har han blivit för intresserad av vilt. Han har hela tiden full koll på var hans spår är, men det tar ju tid att kolla av alla korsande spår och äta djurspillning och han riskerar att missa pinnar när han gör små avstickare. Jag tycker inte att spårets svårighetsgrad påverkar beteendet alls. Jag har provat att säga till honom (det är ganska uppenbart när han gör något som han inte ska) och så har han fått ligga ner och fundera på livet ett par gånger och inte fått spåra vidare förrän han släpper viltet. De två gånger han helt har skitit i det riktiga spåret har jag helt sonika sagt att nu är det slutspårat för den här gången och det har gett resultat till nästa gång.

Tips? Det är en ganska förarvek hund så jag vill helst att han själv ska sortera bort viltet och helt enkelt vara mer motiverad att spåra pinnar. Jag tror att risken att han börjar fråga mig är stor om jag börjar gå på honom för mycket.

1044929_10151775339947150_1880138877_n.jpg

kl.

Har en fråga ang. uppletande. Måste hunden ha raka skick eller kan kan man skicka och den får leta huller om buller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka