Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar bruks

Kul att det går så bra för er, ut och tävla nu då!

KL: Vi har ju också varit på sökläger och haft så himla kul! Toka har varit jätteduktig och gått riktigt bra. Första passet var skallet lite glest men efter lite markeringsövningar så var det som vanligt igen. Så nyttigt att köra på nya figgar och i nya rutor! Vi jobbade vidare med tomskicken som hon knappt aldrig har gått (förutom på tävlingen) och jobbade på så bra så.

Hon har också gjort två kanonfina uppletanden med nya föremål (som ibland kan vara ett problem men inte i helgen).

Vi ska! ;) Ska bara träna lite till på tävlingsvis till på träning så inte jag klantar mig på tävling. Är i sluttampen på skolan så har hållt lite i pengarna men nu är jag så jäkla sugen på att tävla så jag får nog ta tag i SBK tävling nu.

Visst är det nyttigt med nya figgar och föremål, behövs alltid! Var var ni på läger?

Vi var i Målilla. Det finns så mycket fina marker däromkring så jag blir alldeles salig!

Var var ni någonstans?

Ja just det, där var det ju läger också! :) Vi var i Eksjö, belgarklubbens läger.

Nu är det anmält och betalt, en lägre sök och en högre spår. Hua!

En mindre rolig (eller resten av lägret tyckte det var fruktansvärt kul) hände under ett pass. Hade kört ett gäng tomskick och hade en figg kvar i sista hörnet, skickar ut och hoppas hon får figgen i framslaget, men inte. Esta hör fotbollsplanen en bit bort och tar sig dit och tar en fotboll för en stackars pojk. Medans resten av gruppen dör av skratt får jag samla mig, lämna tillbaka bollen och be om ursäkt. Skickar sedan om och får till en fin markering, men herregud vad jag skämdes, stackars grabben. Till historien hör att mamman till Esta hittat en jacka från en bärplockare under söket en gång, så generna går i arv. Grymt rolig helg och jag önskar att det var fredag än så vi hade ett par dagar kvar av lägret! Nu blir det att anmäla sig till tävling! :)

942341_10201117661971912_1856632648_n.jpg

Jag minns när en viss madam lämnade sökrutan och sprang och jagade hästar istället (med annan förare då ;) )..

Men Esta då!!!!!!

Tur du inte berättat sånt där innan ;) Har du fler galna historier på G om fröken?
Man kan ju säga såhär, jaktlusten är det INGET fel på.

Men Esta då!!!!!!

Tur du inte berättat sånt där innan ;) Har du fler galna historier på G om fröken?
Man kan ju säga såhär, jaktlusten är det INGET fel på.

Haha precis, tänk om jag berättat allt med en gång, hur hade det gått då?

Der poppar upp lite minnen då och då, så jag delar med mig vartefter de kommer :D

Kl
Lite längre spår idag, kort liggtid dock pga taskig planering. Inte felfritt men hon jobbar på bra, inte minst när det blev lite svårt på torra klippor med mest lavar på.

Att träna på är dock att lära henne bli försiktigare när hon kampar så hon faktiskt tar leksaken istället för min hand. Aj.

Hehe det där med att bli huggen i handen är bara att vänja sig vid eller utveckla bättre teknik själv ;)
Det händer ganska ofta att Ila råkar hugga min hand istället för leksaken och jag har kompisar (med just aussie av någon anledning ;)) som alltid har handskar på sig just för att rädda händerna från sår :p

KL

Vi har hunnit spåra två gånger de senaste dagarna. Jag har varit bortrest innan = Ila har vilat och är precis övertaggad.
Men hon har jobbat jättefint! Trots att hon är helt galen så lyckas hon fokusera energin åt rätt håll och det är jag väldigt glad för!

Ikväll ska vi köra sök. Var länge sen nu och ska bli superkul!

Haha precis, tänk om jag berättat allt med en gång, hur hade det gått då?

Der poppar upp lite minnen då och då, så jag delar med mig vartefter de kommer :D

Det vill jag inte ens tänka på :p Då hade hon nog inte fått flytta in alls. Så tur att du inget sa ;)

Haha jag som hoppas att det ska gå att träna lite iaf. Sen ska jag skaffa lite större leksaker (har fortfarande mest sånt som är köpt till Sigge), och/eller sätta dem i snöre.

Till viss del får man vänja sig tror jag, men med mallen så blir jag helt enkelt passiv när hon är i handen och biter. Tycker det har blivit bättre och det är inte lika ofta nu som hon är på fel ställe och biter. Jag har lite längre fleeceflätor och flätor av gamla t-shirtar, samt bollar med längre snören som jag tycker funkar bra, då kan man styra lite vart de ska bita. För små leksaker är hopplöst!

Jag var rätt snabb på att lära in hur jag ville att min skulle leka. Det gör ju så förbaskat ont när de biter fel! Jag använder också en längre fleecefläta som kampleksak numera.

Det här är en favorit, både hos mig och hunden!

92d65176b70b11e28f8322000a9f18ae_7.jpg

Ja, senaste tiden har hon börjat bita hårt också, när hon hamnar fel. Hon vill gärna vara nära och leka men idag funkade det bra att knyta ihop den med en längre och "snörigare" leksak.

kl

Har verkligen inte varit aktiv i den här tråden och har nog knappt presenterat oss men det tar vi senare!

Nu ska jag bara skryta med min fantastiskt duktiga hund! :love:
Från att knappt velat gå 10m ifrån mej till en figge som sprungit ifrån Ebun med visad korv för att hon är rädd och osäker på främmande människor till att 5-6 träningstillfällen senare utföra två i mina ögon perfekta sök på dolda figgar på fullt djup -det med svansen viftande som en propeller av lycka!

Gigantiska framsteg som betyder otroligt mycket för mej och min blyga vovva!

Så, nu har jag skrutit färdigt! ;)

Jag har också varit lite dålig på att skriva. Sarek är inne i en ny hormonperiod som mest visar sig i lydnaden. Jag höll på att åka raka vägen till veterinären för att kastrera honom förra veckan när han blev helt blockerad av löptikdoft och la ner precis all verksamhet. Men han spårar som tur var riktigt bra nu, och har kommit igång lite mer nu de senaste dagarna så han får väl vara intakt ett tag till ;).

Angående att bita i händerna så blir jag så himla sur när någon hugger mig i fingrarna så det får de inte göra. Sarek bet mig ett par gånger när han var valp men sedan han blev vuxen har det bara hänt en gång. Det går att lära dem att de måste ha koll på mattes fingrar :)

Vad härligt när det lossnar och går framåt!

KL:
Själv har jag börjat nysta i spårupptagen och framåtsändandet. Med facit i hand så skulle jag förstås börjat med detta långt tidigare, åtminstone framåtsändandet men sent ska syndaren vakna!

I helgen ska vi köra lite rapport. Ska bli roligt, var så länge sedan sist!

Tränade för Anders Kjernholm i förrgår och tänkte be om tips på hur jag får hunden att själv byta gångart vid gruppen i framåtsändandet. Jag ska alltså visa hur min hund förvisso saktar av men börjar vingla och bli intresserad av gruppen. Men nej, han gör det SÅ himla bra. Min duktige duktige vovve! Vi har såklart lite att fila på och tempot ut är inte rasande högt. Men själva grejen, att han galopperar ut, bryter av på rätt ställe, får rätt tempo och bibehåller detta. Jag är så nöjd! Hoppas nu att det inte är värmen som gjort honom precis lagom lugn för att klara det ;)

Kort spår med upptag som gick bra idag, jippi! Kändes faktiskt som hon analyserade spåret för första gången. Först gick hon bakåt någon meter innan hon vände och valde framspår. Körde också ett uppletande i risig terräng (det värsta enl Toka). Hon löste det bra, alla fyra föremål in även om tempot kunde varit lite bättre.
Har ju varit väldigt varmt idag och det märktes både i uppletet och i spåret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka